Szukaj
Jaka jest zatem optymalna temperatura pracy dla elektryka i od czego ona zależy?
Zapraszam Cię na nowy odcinek z serii #HerbatkaZprądem!
Zapinaj pasy i jedziemy!
Mechanik stwierdził, że potrzebna jest wymiana płynu hamulcowego? Zobacz, jakie opcje są na rynku.
Rodzaje płynu hamulcowego
Musisz zachować czujność na oznaczenia. Nie każdy płyn będzie odpowiedni do Twojego pojazdu. Najważniejszym odznaczeniem jest klasa DOT.
- DOT 3. Jest to najstarszy rodzaj płyn hamulcowego, w większości stosowany w pojazdach z lat 90, ale nadal jest standardem w pojazdach przeznaczonych na rynek amerykański i azjatycki. Ten środek jest wytwarzany na bazie eteru glikolu, jego minimalna temperatura wrzenia wynosi 205 st. C. Właściwości DOT 3 są co prawda takie same jak nowoczesnych płynów hamulcowych, ale mają bardzo niską odporność na wilgoć. Płyny DOT 3 szybko wchłaniają wodę, co znacznie obniża temperaturę wrzenia.
- DOT 4. Dopracowanie płynu DOT 3 i najbardziej popularny rodzaj płynu hamulcowego we współczesnych samochodach. Są również produkowane na bazie eteru glikolu, ale w swoim składzie mają też dodatki estrów boranowych, dzięki którym temperatura wrzenia jest wyższa, a lepkość jest obniżona. Minimalna wartość wrzenia wynosi 230 st. C. Płyn hamulcowy K2 DOT4 jest przeznaczony do większości aut na rynku motoryzacyjnym, ale pamiętaj też, że układ hamulcowy musi być przystosowany do tego typu płynu hamulcowego.
- DOT 5. W przeciwieństwie do płynów klasy DOT 3 i DOT 4 płyn DOT 5 jest produkowany na bazie silikonów. Silikony gwarantują lepsze wchłanianie wilgoci, a temperatura wrzenia wynosi 260 st.C. Tego typu płynu są głównie używane w pojazdach militarnych. Uwaga: DOT 5 nie można mieszać z płynami DOT 3 i 4.
Parametry do uwzględnienia:
- Lepkość. Najlepsze są płyny hamulcowe o niskiej lepkości płynu, ponieważ zapewniają szybszą zmianę ciśnienia w układzie hamulcowym i tym samym skracają drogę hamowania.
- Temperatura wrzenia. Wyższe temperatury są lepsze, ponieważ opór pedału hamulca będzie większy, czyli reakcja na hamowanie będzie szybka.
- Dodatki np. antykorozyjne. Specjalna domieszka chroni przed degradacją metalowych elementów układu hamulcowego, co przekłada się na ich żywotność.
Pamiętaj, że płyn hamulcowy musi być świeży. Opakowanie musi być szczelnie hermetycznie zamknięte — najlepiej, aby płyn był zabezpieczony więcej niż jedną nakrętką. Nie zaleca się używania płynu z kanistra, który został wcześniej otwarty, ponieważ ryzyko zawartości wody w płynie jest za wysokie, czyli taki płyn nie ma swoich właściwości roboczych.
Nie zwlekaj z wymianą płynu hamulcowego
Płyn hamulcowy jest niezbędną częścią procesu hamowania. Jeśli zaniechasz wymiany, może dojść do tego, że hamulce nie działają, kiedy będą najbardziej potrzebne. Płyn hamulcowy z czasem traci swoje właściwości robocze, czyli w jego składzie znajduje się coraz więcej wody. To prowadzi do tego, że proces przenoszenia ciśnienia z pompy hamulcowej na tłoczki będzie utrudniony, czyli klocki mogą zostać nie dosunięte do zacisków — auto po prostu nie wyhamuje.
Jak dbać o płyn hamulcowy?
- Zacznij od zakupu wysokiej jakości płynu hamulcowego od renomowanego producenta.
- Upewnij się, że produkt pasuje do Twojego układu hamulcowego. Zapoznaj się z zaleceniami producenta samochodu.
- Płyn należy wymieniać co 2 lata lub co 60 tys. km przebiegu.
- Płyn możesz wymienić samodzielnie, ale lepiej zrobić to w warsztacie. Większość układów wymaga jednoczesnego odpowietrzania, co może być skomplikowanym procesem w nowszych autach. Mechanik może też przy okazji sprawdzić inne elementy układu hamulcowego.
- Kontroluj poziom płynu i jego stan.
Do awarii doszło w komorze ciepłowniczej na Rondzie Uniwersyteckim. Zielona woda świadczy o tym, że jest tam rzeczywiście wyciek, kłębowiska pary to kwestia temperatury, woda jest bardzo gorąca nawet osiąga temp. 100 stopni Celsjusza, a na zewnątrz jest temperatura równa zeru. Awaria na pewno oznacza to że będzie brak ogrzewania centralnego w okolicy.
Na drogach tworzą się ogromne korki.
Pianownica PA jest bardzo specjalistycznym urządzeniem, które posiada w sobie przyłącze typu Bayonet Karcher z serii K. Pojemność tego sprzętu wynosi 1 litr, doskonale współgra z różnego rodzaju środkami czyszczącymi, których można używać w stanie płynnym. Na uwagę zasługuje również przezroczysty zbiornik na chemię, dzięki któremu zainteresowani mogą kontrolować ilość używanego środka pianotwórczego. Pianownicę można dowolnie regulować, głównie pod kątem strumienia wody wraz z pianą. Reguluje się także ilość podawania wybranej chemii. Jak widać urządzenie nie jest trudne w obsłudze i poradzą sobie z tym nawet te mniej doświadczone osoby.
Pianownica PA jest bardzo specjalistycznym urządzeniem, które posiada w sobie przyłącze typu Bayonet Karcher z serii K. Pojemność tego sprzętu wynosi 1 litr, doskonale współgra z różnego rodzaju środkami czyszczącymi, których można używać w stanie płynnym. Na uwagę zasługuje również przezroczysty zbiornik na chemię, dzięki któremu zainteresowani mogą kontrolować ilość używanego środka pianotwórczego. Pianownicę można dowolnie regulować, głównie pod kątem strumienia wody wraz z pianą. Reguluje się także ilość podawania wybranej chemii. Jak widać urządzenie nie jest trudne w obsłudze i poradzą sobie z tym nawet te mniej doświadczone osoby.
Pianownica PA - kilka słów o budowie oraz zastosowaniu
Pianownica zbudowana jest z mosiężnego korpusu, który zapewnia użytkownikom długotrwałe, wydajne i bezproblemowe użytkowanie. W związku z tym takie narzędzie może posłużyć wśród kolejnych klientów nawet przez kilka lat, wystarczy poddawać je regularnej konserwacji. Pianownicę można wykorzystywać na wiele różnych sposobów, z dodatkiem różnorodnych środków chemicznych. Doskonale współpracuje nawet z nieco bardziej agresywnymi środkami, nie doprowadzając do żadnych niebezpiecznych sytuacji. Urządzenie montowane jest tuż przy wylocie strumienia wody, dlatego chemia je omija. W ten sposób nie dochodzi również do uszkodzenia głowicy, co mogłoby się wiązać z koniecznością wymiany sprzętu lub też długotrwałej naprawy.
Pianownica PA - zbiór najważniejszych zaletPianownicę PA można stosować z myjką Karcher z serii K, a więc z pistoletem plastikowym. Pianownica musi być prawidłowo wetknięta bezpośrednio do pistoletu, a więc warto to bardzo dokładnie sprawdzić, aby nie doprowadzić przypadkiem do jakichś przykrych sytuacji. Pianownica zapewni za to dostęp do najwyższej jakości piany. Jej najsolidniejszym elementem jest korpus, a klienci docenią z pewnością jej wydajność.
Do najważniejszych zalet pianownicy PA można zaliczyć nie tylko stabilny i wytrzymały korpus, ale też wysoką efektywność działania, spory zbiornik i swobodne regulowanie mieszania chemii wraz z wodą. Dodatkowo można skorzystać z regulacji strumienia wody. Urządzenie to jeden z najlepszych wyborów w przypadku podawania chemii przy pomocy specjalistycznej myjki ciśnieniowej, ponieważ płyn nie ma kontaktu z głowicą myjki, co znacznie zwiększa żywotność tego elementu. Zainteresowani mogą tym samym decydować się na nieco agresywniejsze środki. Co najważniejsze środki, które są podawane pianownicą mogą być bez problemów rozcieńczone, a i tak będą bardzo skuteczne. Piana będzie utrzymywała się na czyszczonej powierzchni przez dłuższy czas, dzięki czemu działanie chemii będzie jak najbardziej efektywne.
Pianownica od producenta PA z pojemnością zbiornika o wartości 1 litra zapewnia ciśnienie maksymalne na poziomie 180 bar. Na uwagę zasługuje również spora temperatura maksymalna, sięgająca nawet do 60 stopni Celsjusza. W urządzeniu znajduje się standardowy wtyk, który będzie pasował do większości pistoletów w używanych w domach myjkach Karcher z serii K.
Wiosna to radosny czas dla wszystkich z nas. Słoneczna pogoda, przyjemne warunki, chęć wyrwania się z domu i zabrania rodziny na wycieczkę sprzyja podróżom. Jednak zanim wsiądziemy do samochodu i zaczniemy przemierzać okoliczne drogi warto sprawdzić stan naszego pojazdu. Zima, trudne warunki drogowe, śnieg, sól, wilgoć i niskie temperatury mogą doprowadzić do zniszczenia wielu ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy układów i systemów.
Wymiana opon z zimowych na letnie
Dla wielu kierowców przygotowanie samochodu do sezonu letnie sprowadza się do zmiany opon z zimowych na letnie. Mimo, że jest to tylko jeden z elementów tej układanki, to warto skupić się na tej procedurze. W momencie, gdy temperatury na zewnątrz zaczynają sięgać kilkunastu stopni jesteśmy zobowiązani do zmiany opon na letnie. Te, przeznaczone do jazdy zimą znacznie tracą swoje właściwości. Wysoka temperatura sprawia, że miękka mieszanka pracuje znacznie głośniej, ściera się w szybkim tempie, a dodatkowo nie jest w stanie zapewnić nam takiego trzymania w zakrętach jak opony letnie. Dodatkowo dochodzi problem prawidłowego odprowadzania wody. Jeśli wiemy, że najprawdopodobniej tej wiosny nie zaskoczy nas już zima, a temperatury podskoczą do wartości rzędu kilkunastu stopni to warto zmienić opony na letnie.
Zawieszenie, hamulce, podwozie – sprawdzamy stan po zimie
Z pewnością każdy z nas dobrze wie, które układy są najbardziej obciążone zimą. Możemy do nich zaliczyć hamulce oraz zawieszenie. Warto tutaj również pamiętać o podwoziu, które jest bardzo narażone na degradację i uszkodzenia. Właśnie dlatego przy pierwszym wiosennym przeglądzie warto skupić się na tych podzespołach. Jeśli znajdziemy charakterystyczne dla zimy uszkodzenia to powinniśmy jak najszybciej je usunąć. W innym wypadku szybko postępująca korozja czy uszkodzenia elementów gumowych mogą dać o sobie znać w znacznie bardziej przykry sposób.
Niezależnie od tego jakich części do swojego samochodu aktualnie potrzebujecie to zachęcamy Was do sprawdzenia oferty iParts.pl, czyli jednego z największych sklepów internetowych oferujących doskonałej jakości części zamienne do samochodów wielu popularnych marek.
Jak zadbać o lakier i wnętrze samochodu po zimie?
Po zimie należy zadbać nie tylko o formę mechaniczną naszego samochodu. Kto z nas nie lubi, gdy lakier jego samochodu błyszczy na słońcu, a wnętrze wyróżnia się czystością i świeżością. Każda podróż staje się znacznie bardziej przyjemna, co z kolei zachęca nas do wyjazdów i odkrywania nowych terenów. Po zimie nasz samochód zasługuje na bardzo dokładną pielęgnację. W tym celu należy starannie, z zachowaniem wszelkich autodetailingowych zasad oczyścić zarówno wnętrze, jak i nadwozie naszego pojazdu. W tym celu nieodzownym elementem naszej pracy stają się oczywiście specjalistyczne kosmetyki samochodowe. Warto jednak pamiętać, że zimowe zanieczyszczenia bardzo mocno trzymają się powierzchni lakieru, przez co dopiero mycie ręczne przyniesie oczekiwany przez nas skutek.
Wierzymy, że powyższe porady będą dla Państwa przydatne, a tak zadbane samochody dostarczą Wam wielu niezapomnianych chwil i wspaniałych wypraw.
5:52 – osoby posiadające informacje, które pomogą ustalić sprawcę kolizji, proszone są o kontakt: onnea@interia.pl
6:12 – opis autora:
"Wypadek był w grudniu, ale temperatura była powyżej 5 stopni Celsjusza. Prędkość około 80-90 km/h. Ograniczenie do 70, ale nie tylko to było przyczyną, bo zawsze można mówić, że było za szybko. Policja stwierdziła na miejscu, że asfalt tam jest tak wyślizgany, że już dawno powinien zostać wymieniony i że często są wypadki w tym miejscu, które najczęściej kończą się dachowaniem. Stan techniczny samochodu bardzo dobry, opony zimowe w dobrym stanie, renomowanej firmy. Nie hamowałem na zakręcie."
Płyn hamulcowy starzeje się i wraz z czasem traci swoje właściwości. Jest cieczą higroskopijną, czyli wchłania wilgoć w otoczenia. Na skutek tego jest temperatura wrzenia obniża się, a wrzący płyn hamulcowy z zawartością wody powoduje powstanie w układzie korków parowych, które obniżają skuteczność hamowania.
Dlatego konieczne jest regularne wymienianie płynu hamulcowego (co 2 lata) na płyn wysokiej jakości, choćby K2 DOT4 posiadający Certyfikat Zgodności Instytutu Transportu Samochodowego Warszawa.
K2 DOT4 to w pełni syntetyczny najwyższej jakości płyn hamulcowy stosowany w układach hamulcowych i sprzęgłowych samochodów bardzo mocno obciążonych. Spełnia wymagania normy obowiązującej w Polsce PN-C-40005:2002, a także norm amerykańskich FMVSS 116 DOT4, SAE J 1703 oraz posiada Certyfikat Zgodności ITS Warszawa. Jest neutralny dla uszczelnień i stopów metali stosowanych w układzie hamulcowym oraz chroni go przed korozją. Przeznaczony do wymiany we wszystkich typach samochodów gdzie instrukcja obsługi nakazuje stosowanie płynu DOT4 lub DOT3.
Wypadek nie tylko pokazał zawodność elektroniki, ale również potwierdził inny problem samochodów Tesli. Według raportu opublikowanego przez straż pożarną z Mountain View, walka z ogniem była niezwykle trudna, gdyż po ugaszeniu widocznego ognia, wysoka temperatura utrzymywała się wewnątrz akumulatorów. Efektem były kolejne pojawienia się ognia przez cały dzień od wypadku.
‹ pierwsza < 1 2 3 4 5 > ostatnia ›