Szukaj
Znalazłem 63 takie materiały
Berlina, 1900 Sprint, 1900 Super, 1900 TI Super – czyli Super Sprint, wersja topowa. To nie koniec. Wpływ na bryłę samochodu mieli tacy mistrzowie jak Zagato, Pinifarina, Ghia czy Bertone.
O jak oktany, których wciąż trzeba więcej
T jak turbina, świszcząca zamiast serca
O niczym olej, smarujący wnętrze mojego dziecka
C Jak cylindry, rzędowo bądź w układzie fał
Y jak yoshimura, wywołująca szał
K jak kooperajca, Człowieka z motocyklem
L niczym lewarek, który nacisnę zanim zniknę
Tekst: Malina - Motocykle
Turbosprężarka z twin scroll'em różni się od zwykłej tym, że przez część ciepłą przechodzą dwa kanały napędzające wirnik turbiny, a nie jeden, jak w klasycznym turbo. Jeden z nich jest mniejszy i krótszy dla szybszej odpowiedzi turbiny na otworzenie przepustnicy (czytaj: wciśnięcie gazu), a drugi większy i dłuższy dla wygenerowania większego ciśnienia doładowania na wyższych obrotach.
Działanie takiej turbiny jest dość skomplikowane, przynajmniej ja dużo główkowałem i czytałem, zanim zrozumiałem, jak to działa. W każdym bądź razie dwa kanały wykorzystują różną prędkość spalin wydalanych z cylindrów. Do każdego kanału prowadzi kolektor wydechowy od innych cylindrów. Dla wyjaśnienia załóżmy, że mamy rzędową szóstkę turbodoładowaną z twin scroll'em. W takim razie np. większy kanał napędzają cylindry od pierwszego do trzeciego, a mały kanał od czwartego do szóstego.
Jak już pisałem wcześniej taka turbosprężarka daje podobny efekt do układu BiTurbo - szybsza reakcja turbiny na dodanie gazu na niskich obrotach (spaliny poruszają się małym kanałem, a co za tym idzie mają większą prędkość), a jednocześnie generowanie dość wysokiego ciśnienia doładowania na wysokich obrotach (duża ilość spalin poruszających się większym kanałem daje taki sam efekt, jak mała ilość spalin mniejszym kanałem). Reakcja jest na tyle szybka, że rzekomo w turbo z twin scroll'em wręcz nie istnieje zjawisko turbodziury. Dzieje się tak też dlatego, że twin scroll znakomicie radzi sobie ze spontanicznymi zmianami ciśnienia w kolektorze wydechowym na niskich obrotach.
Turbosprężarka z twin scroll'em jest montowana m.in. w Mitsubishi Lancer EVO X, oraz BMW M3 E92 (akurat tu są dwie turbiny z twin scroll'em).
Chyba trochę namieszałem przy objaśnianiu działania, więc jakby ktoś czegoś nie zrozumiał to niech po prostu zapyta w komentarzu - jeżeli nie ja, to na pewno inny Motokiller rozeznany w temacie odpowie.
Postanowiłem co jakiś czas wrzucać ciekawy artykuł o motoryzacji dla was drodzy Motokillerzy. Kiedyś ktoś zaczął wrzucać wiedzę i bardzo mi się podobały jego artykuły, ale niestety już takich nie widuję.
Ale teraz do sedna sprawy:
BiTurbo i Twin Turbo - co to jest i czym się różni?
Myślę że zdecydowana większość motokillerów wie, co to, ale na wszelki wypadek przypomnę - BiTurbo i Twin Turbo to dwa różne systemy doładowania silnika dwiema turbosprężarkami. Natomiast często nawet zażarci fani motoryzacji mają problem z odróżnieniem jenego od drugiego. Więc wyjasniam.
Twin Turbo - jest to system doładowania silnika o parzystej liczbie tłoków (ważne) dwiema turbosprzężarkami, gdzie KAŻDA TURBINA NAPĘDZANA JEST PRZEZ SWOJĄ POŁOWĘ CYLINDRÓW. Taki system stosowało się np. w Nissanach Syline'ach R32, R33 i R34, poza tym obecnie jest dośc często stosowany, np też w Audi. Taki system zapewnia zdecydowanie szybsze uzyskanie wysokiego ciśnienia doładowania, niż w przypadku silników z jedną turbosprężarką.
BiTurbo - to system doładowania silnika dwiema turbosprężarkami połączonymi szeregowo. Polega to na tym, że JEDNA TURBINA (MNIEJSZA) JEST PIERWSZA W UKŁADZIE WYDECHOWYM, A ZA NIĄ DRUGA (WIĘKSZA). TURBINA MAŁA WSPOMAGA/ROZKRĘCA WIĘKSZĄ. Turbosprężarki w systemie BiTurbo są zasilane przez wszystkie cylindry, tyle, że jak wspomniałem najpierw mniejsza, a za nią jest większa.
System taki nie daje takiego doładowania, jak Twin Turbo, ale za to już na niskich obrotach jest dostępna duża moc, która potem stale rośnie, dzięki rozkręcającej się drugiej turbinie. Dzieje się tak, gdyż, według praw fizyki popartych praktyką im mniejsza turbosprężarka, tym szybciej się rozkręca, od większej, ale przy maksymalnej prędkości obrotowej generuje mniejsze doładowanie. Natomiast analogicznie im większa, tym wolniej się rozkręca, ale spręża więcej powietrza. Silnik BiTurbo ma bardziej równomierny przyrost mocy. Dobrze zestrojone turbiny w silniku BiTurbo dają prawie tak równomierny przyrost mocy z obrotami, jak silniki wolnossące. System BiTurbo jest o wiele rzadziej stosowany od systemu Twin Turbo, ale wciąż jest. Stosuje się go np. w wielu modelach Mercedes'ów od Brabusa.
‹ pierwsza < 1 2 3 4 5 6 7 > ostatnia ›