Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 92 takie materiały
    Prototyp FSM BESKID – FSM Beskid (FSM Beskid 106) - polski samochód koncepcyjny o jednobryłowym nadwoziu zaprojektowany na początku lat 80. XX wieku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej. Łącznie powstało 7 egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.
Historia modelu

W 1981 roku zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka rozpoczął prace konstruktorskie nad Beskidem 106. Design opracował Krzysztof Maissner z ASP w Warszawie. W 1982 roku były gotowe plany konstrukcyjne auta oraz rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, który został zaprezentowany w 1983 roku.

Karoseria odznaczała się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx=0,29, który powodował, że Beskid zużywał 3,9 l paliwa na 100 km przy prędkości 90 km/h.

Początkowo w aucie zamontowano chłodzony cieczą silnik o pojemności 594 cm³ i mocy maksymalnej 20,6 kW osiąganej przy 5500 obr./min.

W 1987 roku opracowano wersję modelu Beskid o długości 3,5 m z silnikiem z Fiata 126p BIS. W 1991 roku powstała makieta teoretycznej produkcyjnej wersji samochodu, częściowo zunifikowana pod względem wyglądu zewnętrznego z Cinquecento. Przy jej opracowaniu konstruktorzy z ośrodka BOSMAL i plastycy z krakowskiej ASP skupili się głownie dopracowaniu wnętrza pojazdu. W latach 80. nawiązano współpracę z FSO. Planowano wówczas wykorzystanie w Beskidzie elementów podwozia i silników modelu FSO Wars[1].

Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu, z czego 1 został rozbity w próbie zderzeniowej, a 6 przechodziło próby drogowe. Po 1989 roku władze nakazały zniszczenie prototypów, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia. Beskida można dziś oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (2 egzemplarze), na Politechnice Opolskiej, w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie oraz w zakładowym muzeum ośrodka BOSMAL w Bielsku-Białej.

Jednobryłowe nadwozie pojazdu zostało opatentowane[potrzebne źródło], jednak brakowało funduszy na przedłużenie patentu. W 1993 roku, już po wygaśnięciu patentu nastąpiła premiera francuskiego Renault Twingo, którego bryła przypominała polską konstrukcję[2]. Twingo szybko stało się hitem w Europie i produkowane było w praktycznie nie zmienionej formie do 2007 roku, a w Kolumbii aż do 2012 roku.
    FSM Beskid (FSM Beskid 106) - polski samochód koncepcyjny o jednobryłowym nadwoziu zaprojektowany na początku lat 80. XX wieku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej. Łącznie powstało 7 egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.
    Historia modelu

    W 1981 roku zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka rozpoczął prace konstruktorskie nad Beskidem 106. Design opracował Krzysztof Maissner z ASP w Warszawie. W 1982 roku były gotowe plany konstrukcyjne auta oraz rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, który został zaprezentowany w 1983 roku.

    Karoseria odznaczała się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx=0,29, który powodował, że Beskid zużywał 3,9 l paliwa na 100 km przy prędkości 90 km/h.

    Początkowo w aucie zamontowano chłodzony cieczą silnik o pojemności 594 cm³ i mocy maksymalnej 20,6 kW osiąganej przy 5500 obr./min.

    W 1987 roku opracowano wersję modelu Beskid o długości 3,5 m z silnikiem z Fiata 126p BIS. W 1991 roku powstała makieta teoretycznej produkcyjnej wersji samochodu, częściowo zunifikowana pod względem wyglądu zewnętrznego z Cinquecento. Przy jej opracowaniu konstruktorzy z ośrodka BOSMAL i plastycy z krakowskiej ASP skupili się głownie dopracowaniu wnętrza pojazdu. W latach 80. nawiązano współpracę z FSO. Planowano wówczas wykorzystanie w Beskidzie elementów podwozia i silników modelu FSO Wars[1].

    Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu, z czego 1 został rozbity w próbie zderzeniowej, a 6 przechodziło próby drogowe. Po 1989 roku władze nakazały zniszczenie prototypów, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia. Beskida można dziś oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (2 egzemplarze), na Politechnice Opolskiej, w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie oraz w zakładowym muzeum ośrodka BOSMAL w Bielsku-Białej.

    Jednobryłowe nadwozie pojazdu zostało opatentowane[potrzebne źródło], jednak brakowało funduszy na przedłużenie patentu. W 1993 roku, już po wygaśnięciu patentu nastąpiła premiera francuskiego Renault Twingo, którego bryła przypominała polską konstrukcję[2]. Twingo szybko stało się hitem w Europie i produkowane było w praktycznie nie zmienionej formie do 2007 roku, a w Kolumbii aż do 2012 roku.
    2 grudnia 2013, 23:00 przez Toma22sz (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Mazda RX7 trochę o niej – Samochód Mazda RX-7 oficjalnie zaprezentowano w marcu 1978 roku. Było to auto sportowe, które charakteryzowało się bardzo niskim jak na tamte czasy współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,36. We wszystkich modelach tego auta montowany był oryginalny silnik z tłokiem obrotowym skonstruowany według patentu Feliksa Wankla nazwany od jego nazwiska silnikiem Wankla. Pierwszy model RX-7 był wyposażony w silnik o pojemności 1146 cm³ (2x573cm³) porównywalną z pojemnością 2292 cm³ silnika konwencjonalnego. Początkowo był produkowany w dwóch wersjach silnikowych o mocy 95 KM i 105 KM. Od roku 1983 pojazd otrzymał nowy turbodoładowany silnik i elektroniczny system wtrysku paliwa. W roku 1985 pojawiła się druga generacja modelu RX-7 o pojemności 2x654 cm³ z turbodoładowaniem. Trzecia generacja tego modelu produkowana była od roku 1992. Zasadniczą wadą tego modelu było wysokie spalanie. Obecnie jego miejsce w Europie zajmuje nowy model sportowego coupe - Mazda RX-8.
    Samochód Mazda RX-7 oficjalnie zaprezentowano w marcu 1978 roku. Było to auto sportowe, które charakteryzowało się bardzo niskim jak na tamte czasy współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,36. We wszystkich modelach tego auta montowany był oryginalny silnik z tłokiem obrotowym skonstruowany według patentu Feliksa Wankla nazwany od jego nazwiska silnikiem Wankla. Pierwszy model RX-7 był wyposażony w silnik o pojemności 1146 cm³ (2x573cm³) porównywalną z pojemnością 2292 cm³ silnika konwencjonalnego. Początkowo był produkowany w dwóch wersjach silnikowych o mocy 95 KM i 105 KM. Od roku 1983 pojazd otrzymał nowy turbodoładowany silnik i elektroniczny system wtrysku paliwa. W roku 1985 pojawiła się druga generacja modelu RX-7 o pojemności 2x654 cm³ z turbodoładowaniem. Trzecia generacja tego modelu produkowana była od roku 1992. Zasadniczą wadą tego modelu było wysokie spalanie. Obecnie jego miejsce w Europie zajmuje nowy model sportowego coupe - Mazda RX-8.
    28 listopada 2013, 13:43 przez mrozu111 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Ciekawostka – Wiecie co łączy te dwa auta? oba mają współczynnik oporu powietrza równy Cx=0,26
    Wiecie co łączy te dwa auta? oba mają współczynnik oporu powietrza równy Cx=0,26
    22 listopada 2013, 23:41 przez mianek (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (3)
    Nietypowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 litra – Mazda przygotowuje na sezon 2014 wyścigów Grand-Am w USA nietypowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 litra.

Skyactiv-D to nowa generacja wysokoprężnych silników Mazdy - lżejszych i bardziej oszczędnych w porównaniu z produkowanymi dotychczas jednostkami MZR-CD. Obecnie motor Skyactiv-D o pojemności 2,2 litra i mocy 150 lub 175 KM dostępny jest w modelu CX-5.
Na tej bazie powstał wyczynowy silnik, który korzysta z seryjnego bloku, ma wtrysk common rail i dwustopniowe turbodoładowanie. Tak jak w przypadku standardowej jednostki Skyactiv-D, stopień sprężania wynosi jedynie 14:1. Efekt? Moc 400 KM przy 5200 obr./min.
Mazda bierze udział w wyścigach serii Grand-Am od czterech lat.
    Mazda przygotowuje na sezon 2014 wyścigów Grand-Am w USA nietypowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 litra.

    Skyactiv-D to nowa generacja wysokoprężnych silników Mazdy - lżejszych i bardziej oszczędnych w porównaniu z produkowanymi dotychczas jednostkami MZR-CD. Obecnie motor Skyactiv-D o pojemności 2,2 litra i mocy 150 lub 175 KM dostępny jest w modelu CX-5.
    Na tej bazie powstał wyczynowy silnik, który korzysta z seryjnego bloku, ma wtrysk common rail i dwustopniowe turbodoładowanie. Tak jak w przypadku standardowej jednostki Skyactiv-D, stopień sprężania wynosi jedynie 14:1. Efekt? Moc 400 KM przy 5200 obr./min.
    Mazda bierze udział w wyścigach serii Grand-Am od czterech lat.
    Wnetrze Jaguara CX-75 –
    7 września 2013, 10:32 przez Konto usunięte | Do ulubionych | Skomentuj
    Jaguar CX-75 –
    7 września 2013, 10:36 przez Konto usunięte | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Mitsubishi 3000GT VR4 – V6 3.0L twin turbo 320 KM. 
AWD.
Egzemplarz ze zdjęcia jest po tuningu, silnik ma około 500 KM.
Modyfikacje: 13G Turbos, Denso 450cc's, Walbro 255LPH w/ 3SX Hot Wire Kit, CX Racing Front Mount, Intercooler Kit, 3SX Pre-Turbo Pipes, Custom Cat Back Exhaust, Stillen Downpipe, Greddy Type-S BOV, 3SX High-Capacity Single-Pass Radiator, SPEC Stage 2 Clutch, HKS EVC-S Boost Controller, Apexi SAFC2 Air Flow Converter, Innovate DB-Series Wideband Gauge and Sensor, Intake, Dyno Tuned by Pampena Motorsports. 
400 AWHP @ 17psi | Roughly 500bhp.
    V6 3.0L twin turbo 320 KM.
    AWD.
    Egzemplarz ze zdjęcia jest po tuningu, silnik ma około 500 KM.
    Modyfikacje: 13G Turbos, Denso 450cc's, Walbro 255LPH w/ 3SX Hot Wire Kit, CX Racing Front Mount, Intercooler Kit, 3SX Pre-Turbo Pipes, Custom Cat Back Exhaust, Stillen Downpipe, Greddy Type-S BOV, 3SX High-Capacity Single-Pass Radiator, SPEC Stage 2 Clutch, HKS EVC-S Boost Controller, Apexi SAFC2 Air Flow Converter, Innovate DB-Series Wideband Gauge and Sensor, Intake, Dyno Tuned by Pampena Motorsports.
    400 AWHP @ 17psi | Roughly 500bhp.
    Klasyki górą – Piękny Citroen CX 25 Prestige z silnikiem benzynowym napotkany w Gdańsku. Szkoda, że tak mało ich już.
    Piękny Citroen CX 25 Prestige z silnikiem benzynowym napotkany w Gdańsku. Szkoda, że tak mało ich już.
    16 lipca 2013, 1:36 przez ~andi4321 | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Źródło:

    własne

    Citroen CX Loadrunner 1990 – Citroen CX Loadroanner to nie pojedynczy wybryk szalonego konstruktora, lecz cała seria, która przez szereg lat zdawała egzamin na drogach Europy. To najprawdopodobniej jedyne kombi, w którym swobodnie można się wyspać bez składania tylnej kanapy. Przeróbka polegająca na wydłużeniu nadwozia do niemalże 7-metrów wraz z dodaniem dodatkowej osi budowana była głównie przez francuską firmę Tissier. Istniały również takie wersje jak ambulans czy autolaweta – to pokazuje, jak wytrzymałą konstrukcją był CX.
    Citroen CX Loadroanner to nie pojedynczy wybryk szalonego konstruktora, lecz cała seria, która przez szereg lat zdawała egzamin na drogach Europy. To najprawdopodobniej jedyne kombi, w którym swobodnie można się wyspać bez składania tylnej kanapy. Przeróbka polegająca na wydłużeniu nadwozia do niemalże 7-metrów wraz z dodaniem dodatkowej osi budowana była głównie przez francuską firmę Tissier. Istniały również takie wersje jak ambulans czy autolaweta – to pokazuje, jak wytrzymałą konstrukcją był CX.
    8 czerwca 2013, 18:30 przez Folley96 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Citroen CX – Poduszkowiec
    Poduszkowiec
    21 maja 2013, 9:36 przez Stasiu000 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj