Zabieramy Was w podróż do korzeni polskiej motoryzacji – poznajcie historię legendarnej marki URSUS, która przez dekady budowała swoją pozycję jako symbol niezawodności i siły w polskim rolnictwie. Skupimy się na dwóch kultowych modelach – URSUS 328 i URSUS 330 – które na zawsze zapisały się w pamięci polskich rolników.
Opowiemy, jak powstały te ciągniki, czym się różniły, jakie miały zalety (i wady) oraz jak wpisały się w realia PRL-u. Pokażemy też, jak wyglądały w akcji i jak prezentują się dziś – po latach użytkowania i często z sentymentalnym podejściem właścicieli.
Czy URSUS 330 to naprawdę "król polskich pól"? A może to mniej znany 328 zasługuje na więcej uwagi?
Zdarzenie z moim udziałem (21.04.2025). Kierowca w Toyocie celowo zepchnął mnie z drogi bo według niego "wepchnęłam" się włączając do ruchu. Policja po nagraniach z monitoringu i od osób postronnych stwierdziła winę kierowcy Toyoty i brak wymuszenia z mojej strony. Kierowca ukarany mandatem 1500 PLN w końcu przyznał się do winy. Dodatkowo pasażer (żona kierowcy) bardzo agresywnie odnosiła się do mnie. Mi poza stłuczeniami nic się nie stało, ale niech to będzie przestroga, że ludzie na drodze są nieobliczalni i mogą nawet próbować zabić drugiego człowieka
Modele 400 Automatic i 400 GT zostały zaprezentowane podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1976 roku jako następca ustępującego 365 GT4 2+2. Nadwozia zostały wyprodukowane przez Pininfarinę w fabryce w Turynie i były wykonane ze stali, a podłoga – z włókna szklanego. 400 GT wyposażony był w ulepszony silnik V-12 Colombo o pojemności 4,8 litra i pięciobiegową manualną skrzynię biegów, podczas gdy 400 Automatic było pierwszym Ferrari oferowanym z trzybiegową automatyczną przekładnią Borg Warner. Po zaprzestaniu produkcji 365 GT4 2+2 w 1976 roku, 400 GT był wytwarzany w fabryce w Modenie do 1979 roku. 400 GT był ostatnim modelem Ferrari oferowanym z legendarnym silnikiem Colombo V-12 – wyprodukowano tylko 502 egzemplarze, z czego 147 było wyposażonych w manualną skrzynię biegów i sześć gaźników Webera.