Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 149 takich materiałów
    10 stycznia 2014, 14:11 przez MagicMan1123 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Prototyp FSM BESKID – FSM Beskid (FSM Beskid 106) - polski samochód koncepcyjny o jednobryłowym nadwoziu zaprojektowany na początku lat 80. XX wieku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej. Łącznie powstało 7 egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.
Historia modelu

W 1981 roku zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka rozpoczął prace konstruktorskie nad Beskidem 106. Design opracował Krzysztof Maissner z ASP w Warszawie. W 1982 roku były gotowe plany konstrukcyjne auta oraz rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, który został zaprezentowany w 1983 roku.

Karoseria odznaczała się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx=0,29, który powodował, że Beskid zużywał 3,9 l paliwa na 100 km przy prędkości 90 km/h.

Początkowo w aucie zamontowano chłodzony cieczą silnik o pojemności 594 cm³ i mocy maksymalnej 20,6 kW osiąganej przy 5500 obr./min.

W 1987 roku opracowano wersję modelu Beskid o długości 3,5 m z silnikiem z Fiata 126p BIS. W 1991 roku powstała makieta teoretycznej produkcyjnej wersji samochodu, częściowo zunifikowana pod względem wyglądu zewnętrznego z Cinquecento. Przy jej opracowaniu konstruktorzy z ośrodka BOSMAL i plastycy z krakowskiej ASP skupili się głownie dopracowaniu wnętrza pojazdu. W latach 80. nawiązano współpracę z FSO. Planowano wówczas wykorzystanie w Beskidzie elementów podwozia i silników modelu FSO Wars[1].

Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu, z czego 1 został rozbity w próbie zderzeniowej, a 6 przechodziło próby drogowe. Po 1989 roku władze nakazały zniszczenie prototypów, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia. Beskida można dziś oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (2 egzemplarze), na Politechnice Opolskiej, w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie oraz w zakładowym muzeum ośrodka BOSMAL w Bielsku-Białej.

Jednobryłowe nadwozie pojazdu zostało opatentowane[potrzebne źródło], jednak brakowało funduszy na przedłużenie patentu. W 1993 roku, już po wygaśnięciu patentu nastąpiła premiera francuskiego Renault Twingo, którego bryła przypominała polską konstrukcję[2]. Twingo szybko stało się hitem w Europie i produkowane było w praktycznie nie zmienionej formie do 2007 roku, a w Kolumbii aż do 2012 roku.
    FSM Beskid (FSM Beskid 106) - polski samochód koncepcyjny o jednobryłowym nadwoziu zaprojektowany na początku lat 80. XX wieku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej. Łącznie powstało 7 egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.
    Historia modelu

    W 1981 roku zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka rozpoczął prace konstruktorskie nad Beskidem 106. Design opracował Krzysztof Maissner z ASP w Warszawie. W 1982 roku były gotowe plany konstrukcyjne auta oraz rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, który został zaprezentowany w 1983 roku.

    Karoseria odznaczała się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx=0,29, który powodował, że Beskid zużywał 3,9 l paliwa na 100 km przy prędkości 90 km/h.

    Początkowo w aucie zamontowano chłodzony cieczą silnik o pojemności 594 cm³ i mocy maksymalnej 20,6 kW osiąganej przy 5500 obr./min.

    W 1987 roku opracowano wersję modelu Beskid o długości 3,5 m z silnikiem z Fiata 126p BIS. W 1991 roku powstała makieta teoretycznej produkcyjnej wersji samochodu, częściowo zunifikowana pod względem wyglądu zewnętrznego z Cinquecento. Przy jej opracowaniu konstruktorzy z ośrodka BOSMAL i plastycy z krakowskiej ASP skupili się głownie dopracowaniu wnętrza pojazdu. W latach 80. nawiązano współpracę z FSO. Planowano wówczas wykorzystanie w Beskidzie elementów podwozia i silników modelu FSO Wars[1].

    Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu, z czego 1 został rozbity w próbie zderzeniowej, a 6 przechodziło próby drogowe. Po 1989 roku władze nakazały zniszczenie prototypów, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia. Beskida można dziś oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (2 egzemplarze), na Politechnice Opolskiej, w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie oraz w zakładowym muzeum ośrodka BOSMAL w Bielsku-Białej.

    Jednobryłowe nadwozie pojazdu zostało opatentowane[potrzebne źródło], jednak brakowało funduszy na przedłużenie patentu. W 1993 roku, już po wygaśnięciu patentu nastąpiła premiera francuskiego Renault Twingo, którego bryła przypominała polską konstrukcję[2]. Twingo szybko stało się hitem w Europie i produkowane było w praktycznie nie zmienionej formie do 2007 roku, a w Kolumbii aż do 2012 roku.
    2 grudnia 2013, 23:00 przez Toma22sz (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    21 listopada 2013, 20:03 przez januszK (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (10)
    Serial dokumentalny o grupie kierowców tirów, którzy każdego dnia przemierzają polskie drogi. Obserwuje ich kilkanaście kamer, na każdym kilometrze zmagań. Pracują w wielu firmach i wożą różne ładunki. Pękające opony, łamane znaki drogowe, ostra jazda na granicy przepisów, i ciągła walka z czasem to ich świat. Wszystko to bez cenzury, bez wybielenia - czyli kawał prawdziwego „trakerskiego" życia
    19 listopada 2013, 18:11 przez DanielTel (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Kiedy u nas będą takie mosty? – niesamowite jakie mosty drogowe można zrobić. Piękny sam w sobie, a jeszcze jechać autem najlepiej kabrioletem i podziwiać widoki
    Niesamowite jakie mosty drogowe można zrobić. Piękny sam w sobie, a jeszcze jechać autem najlepiej kabrioletem i podziwiać widoki
    18 listopada 2013, 14:43 przez Makabrycy (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (6)
    Znaki drogowe – Takie znaki tylko w Bośni i Hercegowinie
    Takie znaki tylko w Bośni i Hercegowinie
    15 listopada 2013, 8:48 przez 15SLE87MR (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Źródło:

    Własne

    Ford RS200 – Silniki rajdowych wersji Rs200 mogły rozwijać moc nawet 700Km co na lata produkcji tego auta (1985-1986) było ogromną liczbą. Po zakończeniu kariery rajdowej były sprzedawane jako ekskluzywne samochody drogowe
    Silniki rajdowych wersji Rs200 mogły rozwijać moc nawet 700Km co na lata produkcji tego auta (1985-1986) było ogromną liczbą. Po zakończeniu kariery rajdowej były sprzedawane jako ekskluzywne samochody drogowe
    26 października 2013, 10:20 przez krzysecki (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Z cyklu absurdy drogowe – Woźnawieś
    Woźnawieś
    26 lipca 2013, 9:10 przez chmielpiw (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (7)
    Prace drogowe –
    25 czerwca 2013, 23:25 przez ~Tadek | Do ulubionych | Skomentuj
    Nissan R390 GT1 – Aktywny w latach 1997-1998. Silnik V8 3.5L (VRH35L), 650 KM i 706 Nm. Masa 1029 kg. Największy sukces w wyścigach, to wysokie trzecie miejsce, podczas Le Mans 1998, R390 GT1 ustąpił tylko dwóm Porsche 911 GT1. Ciekawostka - zbudowano dwie wersje drogowe R390.
    Aktywny w latach 1997-1998. Silnik V8 3.5L (VRH35L), 650 KM i 706 Nm. Masa 1029 kg. Największy sukces w wyścigach, to wysokie trzecie miejsce, podczas Le Mans 1998, R390 GT1 ustąpił tylko dwóm Porsche 911 GT1. Ciekawostka - zbudowano dwie wersje drogowe R390.
    15 maja 2013, 20:18 przez staryjaponiec (PW) | Do ulubionych | Skomentuj