Pierwszy, globalny, sportowy samochód Toyoty, produkowany w latach 1970-1977. Wprawdzie wcześniej istniał jeszcze model 2000GT, ale był to drogi, flagowy samochód Toyoty, ilość egzemplarzy przeznaczona do sprzedaży na danych kontynentach, zawierała się w kilkudziesięciu sztukach, na które mogli sobie pozwolić nieliczni. Celica zmieniła to i dała początek budowie odpowiedniego wizerunku Toyoty na świecie, który kontynuowany był w modelach np. Supra, MR2, Soarer oraz reszcie usportowionych bądź sportowych wersji typowych modeli (Corolla, Starlet, Chaser itd.).
30 lat temu, zadebiutował pierwszy, japoński, podwójnie doładowany silnik DOHC, czyli konstrukcja Toyoty przy współpracy z Yamahą - 1G-GTE. Rzędowa szóstka o pojemności dwóch litrów, posiada dwie turbosprężarki CT-12, moc 185 KM i moment obrotowy wynoszący 235 Nm. Silnik dostępny był od 1985 roku między innymi w samochodach widocznych na zdjęciu, czyli Toyota Soarer (Z20), Mark II (X70) oraz Supra (A70). Z czasem silnik przechodził kolejne usprawnienia, ostatecznie, jego parametry to 210 KM i 275 Nm. Na początku lat 90, zastąpił go 1JZ-GTE.