Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 38 takich materiałów
    Na nagraniu nie widać momentu kraksy, bo miała ona miejsce kilkanaście sekund wcześniej, nim autor nagrania dojechał do rozbitka. Co zatrważa, to brak reakcji przejeżdżających kierowców na zagrożenie. Nikt nie był chętny by się zatrzymać i choćby spytać czy potrzebna jest jakakolwiek pomoc.
    Kierowca golfa postanowił wyprzedzić ciężarówkę na niewielkim wzniesieniu, a potem uciekać na mój awaryjny, po czym zmienił zdanie.
    Zespół ratowniczy który przybył na miejsce stwierdził, że jednemu jak i drugiemu kierowcy dalsza pomoc nie jest potrzebna
    24.03.2023 DK6 okolice Malechowa
    18 grudnia 2023, 22:56 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Od autora:

    Po uzyskaniu połączenia ze 112 oczywiście multum pytań, imię nazwisko, a czy na pewno jest potrzebna interwencja policji itp. Oczywiście podałem wszystkie zbędne informacje na tamtą chwilę i zaczęło się wypytywanie o miejscowość, gdzie teraz się znajduję. Po podaniu szczegółów osoba ze 112 stwierdza, że to jednak jest inna miejscowość, niż ta faktyczna, co jest na tablicach przy trasie. Nie wnikam, tylko proszę o niezwłoczną interwencję policji. I tutaj pada informacja, że ma problem z połączeniem się z policją. Po tych słowach proszę o przełączenie mnie bezpośrednio do policji i w odpowiedzi też słyszę, że jest to niemożliwe. Tutaj się rozłączam, by nie pojechać wiązanką. Sorry, ale taka pomoc mnie zirytowała. Po przejechaniu około 2-3 km ten dupek z BMW zawraca w stronę Nowego Sącza. Po przejechaniu ok. 500 metrów od Krynicy jedzie policjant na motocyklu nie zareagował na moje sygnały i pojechał dalej. Po przejechaniu jeszcze kilku metrów mając już bezpieczny zjazd zawracam i staram się dogonić policjanta. W tym samym czasie jeszcze raz dzwonię na 112 i zapytałem, czy może udało im się uzyskać połączenie z policją i tutaj znów odpowiedź, że nie, ale w trakcie rozmowy udało się połączyć i poinformować dyżurnego policji. Nie wiem z jakiej miejscowości, a mnie udaje się w tym samym czasie dogonić policjanta i zatrzymać go. Po wstępnej rozmowie Pan policjant stwierdził, że nie za bardzo może pomóc, bo wraca z zabezpieczenia z Krynicy-Zdrój, ale w międzyczasie pokazałem mu szybko nagranie i jednak stwierdził, że nie może tego tak zostawić i sam połączył się ze swoimi kolegami, którzy byli jeszcze na wlocie do Krynicy, by zwrócili uwagę w Krynicy w chwili kiedy będą już wracać. Podał im dokładne nr i markę samochodu, zadzwonił do dyżurnego i w skrócie przedstawił mu zaistniałą sytuację, ze 112 rozłączyłem się bo dalsza współpraca z tak idiotyczną pseudo pomocą nie miała już sensu. W czasie gdy goniłem policjanta, to przejechaliśmy obok miejsca gdzie tym BMW zawrócił, ale niestety nigdzie po drodze go nie było już widać. W trakcie rozmowy z policjantem sam też zaproponował bym mu dokładnie pokazał miejsce, w którym to BMW zawróciło, więc pojechaliśmy znów w kierunku na Krynicę - Zdrój. Po około 2 km zatrzymujemy się w tym miejscu i jeszcze rozmawiamy, co ewentualnie jakbym go gdzieś spotkał jeszcze po drodze. Cała sytuacja trwała około godziny.
    16 sierpnia 2023, 0:12 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Jak działa układ chłodzenia silnika i dlaczego jest on tak ważny? – Silnik spalinowy jest sercem każdego samochodu. Jego zadaniem jest przekształcenie energii chemicznej paliwa w energię mechaniczną, potrzebną do poruszania pojazdem. Jednak w trakcie pracy silnika wytwarza się bardzo dużo ciepła, które należy w jakiś sposób odprowadzić, aby silnik nie przegrzał się i nie uległ zniszczeniu. Dlatego tak ważnym elementem jest układ chłodzenia silnika, który odpowiada za odprowadzenie ciepła i utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy. W tym artykule opiszemy, jak działa układ chłodzenia silnika i dlaczego jest on tak ważny.
Dlaczego silnik wymaga chłodzenia?
Silnik spalinowy, podobnie jak każdy inny, w trakcie pracy wytwarza bardzo dużo ciepła. Ta energia termiczna powstaje w wyniku spalania paliwa w cylindrach oraz w wyniku tarcia ruchomych elementów, takich jak tłoki, wał korbowy czy zawory. Jeśli silnik nie byłby odpowiednio schładzany, to temperatura pracy bardzo szybko wzrosłaby i silnik uległby zniszczeniu.
Jak działa układ chłodzenia silnika?
Układ chłodzenia silnika składa się z kilku elementów, które razem odpowiadają za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy. Głównymi elementami układu chłodzenia są:
- pompa wodna,
- termostat,
- chłodnica,
- wentylator.
Pompa wodna to element układu, który odpowiada za krążenie cieczy chłodzącej przez silnik. Ciecz chłodząca, czyli płyn chłodniczy, jest pompowana przez rurki do wnętrza silnika, gdzie odprowadza ciepło z cylindrów i innych części. Następnie płyn wraca do chłodnicy, gdzie zostaje schłodzony i ponownie pompowany do silnika.
Termostat - kontroluje temperaturę płynu chłodzącego przepływającego przez silnik. Jeśli temperatura płynu jest za niska, termostat zamyka przepływ płynu przez chłodnicę, co powoduje nagrzanie silnika i zwiększenie jego temperatury. Natomiast gdy temperatura płynu osiągnie odpowiedni poziom, termostat otwiera przepływ płynu przez chłodnicę, co pozwala na schłodzenie silnika.
Chłodnica to element układu, który odpowiada za schładzanie cieczy chłodzącej. Chłodnica składa się z rurek i aluminiowych płyt, przez które przepływa płyn chłodzący. Rury i płyty chłodnicy są zwykle umieszczone z przodu samochodu, aby w czasie jazdy powietrze przepływające przez chłodnicę odprowadzało ciepło z płynu chłodzącego.
Wentylator - odpowiada za chłodzenie cieczy chłodzącej w czasie postoju samochodu. Wentylator włącza się automatycznie, gdy temperatura płynu chłodzącego osiągnie pewien poziom, co pozwala na schłodzenie silnika nawet w czasie postoju.
Dlaczego układ chłodzenia silnika jest tak ważny?
Układ chłodzenia jest niezwykle ważnym elementem każdego silnika spalinowego. Jego zadaniem jest odprowadzanie ciepła wytworzonego w czasie pracy silnika oraz utrzymywanie odpowiedniej temperatury pracy. Jeśli układ chłodzenia nie działa poprawnie, silnik może ulec przegrzaniu, co może doprowadzić do jego uszkodzenia lub całkowitej awarii. Przegrzanie silnika może spowodować uszkodzenie tłoków, wału korbowego, głowicy cylindra czy zaworów. Naprawa takich uszkodzeń może być bardzo kosztowna i czasochłonna.
Jak dbać o układ chłodzenia silnika?
Dbanie o układ chłodzenia silnika jest niezwykle ważne, ponieważ uszkodzenie tego elementu może prowadzić do kosztownych napraw lub nawet do konieczności wymiany całego silnika. Oto kilka zasad, które warto przestrzegać:
 Regularnie sprawdzaj stan płynu chłodzącego oraz jego poziom. Płyn chłodzący powinien być w dobrym stanie, bez zanieczyszczeń.Wymieniaj płyn chłodzący zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Zwykle zaleca się wymianę co 2-3 lata lub co około 50-100 tysięcy kilometrów.Sprawdzaj regularnie stan elementów układu chłodzenia, takich jak:

- węże,
- pompa wodna,
- termostat,
- chłodnica.
Jeśli zauważysz jakieś uszkodzenia, koniecznie je napraw.
4. Unikaj eksploatacji samochodu w trudnych warunkach, takich jak:
- długa jazda po górzystym terenie,
- jazda z ciężkim ładunkiem,
- jazda w upalne dni bez włączonego klimatyzatora.
W takich warunkach układ chłodzenia pracuje znacznie intensywniej, co zwiększa ryzyko jego uszkodzenia.
5. Sprawdzaj regularnie stan wentylatora oraz jego pracę. Wentylator powinien działać poprawnie, aby zapewnić odpowiednie chłodzenie silnika.
Problemy z układem chłodzenia silnika
Mimo dbałości o układ chłodzenia silnika, czasami mogą wystąpić problemy z jego działaniem. Poniżej przedstawiamy najczęstsze problemy i sposoby ich rozwiązania:
 Przegrzewanie silnika - przyczyną przegrzewania silnika może być wiele czynników, m.in. wycieki płynu chłodzącego, uszkodzone węże lub chłodnica, niesprawny termostat lub wentylator. W przypadku przegrzewania silnika należy bezzwłocznie zatrzymać samochód, a następnie sprawdzić stan układu chłodzenia i w razie potrzeby skorzystać z pomocy mechanika.Niski poziom płynu chłodzącego - niski poziom cieczy chłodzącej może prowadzić do przegrzania silnika lub jego uszkodzenia. Jeśli poziom płynu jest niski, koniecznie należy go uzupełnić.Wycieki płynu chłodzącego - mogą być spowodowane uszkodzeniem węży, chłodnicy lub uszczelek. W przypadku wycieków koniecznie należy natychmiast zatrzymać samochód i sprawdzić stan układu chłodzenia.Uszkodzenie termostatu - niesprawny termostat może prowadzić do nadmiernego zużycia paliwa, spadku mocy silnika lub przegrzania silnika. W przypadku podejrzenia uszkodzenia termostatu należy go niezwłocznie wymienić.Niesprawny wentylator - może prowadzić do przegrzania silnika lub jego uszkodzenia. W przypadku podejrzenia uszkodzenia wentylatora należy go niezwłocznie naprawić lub wymienić.

O czym należy pamiętać?
Podsumowując, układ chłodzenia silnika jest niezwykle istotnym elementem każdego pojazdu, który pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika i zapobiega jego przegrzaniu. Regularna kontrola stanu układu chłodzenia oraz szybka reakcja na wszelkie nieprawidłowości to klucz do zapewnienia bezpieczeństwa na drodze i uniknięcia kosztownych napraw. W razie wątpliwości, warto skorzystać z usług doświadczonego mechanika.
Dodatkowo należy pamiętać o konieczności regularnej wymiany płynu chłodniczego oraz innych elementów układu chłodzenia, takich jak termostat czy pompa wody, zgodnie z zaleceniami producenta. Dzięki temu możemy być pewni, że układ chłodzenia będzie działał sprawnie i skutecznie, co przyczyni się do dłuższej żywotności silnika oraz oszczędności na naprawach.
Partnerem artykułu jest awparts.pl

    Silnik spalinowy jest sercem każdego samochodu. Jego zadaniem jest przekształcenie energii chemicznej paliwa w energię mechaniczną, potrzebną do poruszania pojazdem. Jednak w trakcie pracy silnika wytwarza się bardzo dużo ciepła, które należy w jakiś sposób odprowadzić, aby silnik nie przegrzał się i nie uległ zniszczeniu. Dlatego tak ważnym elementem jest układ chłodzenia silnika, który odpowiada za odprowadzenie ciepła i utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy. W tym artykule opiszemy, jak działa układ chłodzenia silnika i dlaczego jest on tak ważny.

    Dlaczego silnik wymaga chłodzenia?

    Silnik spalinowy, podobnie jak każdy inny, w trakcie pracy wytwarza bardzo dużo ciepła. Ta energia termiczna powstaje w wyniku spalania paliwa w cylindrach oraz w wyniku tarcia ruchomych elementów, takich jak tłoki, wał korbowy czy zawory. Jeśli silnik nie byłby odpowiednio schładzany, to temperatura pracy bardzo szybko wzrosłaby i silnik uległby zniszczeniu.

    Jak działa układ chłodzenia silnika?

    Układ chłodzenia silnika składa się z kilku elementów, które razem odpowiadają za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy. Głównymi elementami układu chłodzenia są:

    - pompa wodna,

    - termostat,

    - chłodnica,

    - wentylator.

    Pompa wodna to element układu, który odpowiada za krążenie cieczy chłodzącej przez silnik. Ciecz chłodząca, czyli płyn chłodniczy, jest pompowana przez rurki do wnętrza silnika, gdzie odprowadza ciepło z cylindrów i innych części. Następnie płyn wraca do chłodnicy, gdzie zostaje schłodzony i ponownie pompowany do silnika.

    Termostat - kontroluje temperaturę płynu chłodzącego przepływającego przez silnik. Jeśli temperatura płynu jest za niska, termostat zamyka przepływ płynu przez chłodnicę, co powoduje nagrzanie silnika i zwiększenie jego temperatury. Natomiast gdy temperatura płynu osiągnie odpowiedni poziom, termostat otwiera przepływ płynu przez chłodnicę, co pozwala na schłodzenie silnika.

    Chłodnica to element układu, który odpowiada za schładzanie cieczy chłodzącej. Chłodnica składa się z rurek i aluminiowych płyt, przez które przepływa płyn chłodzący. Rury i płyty chłodnicy są zwykle umieszczone z przodu samochodu, aby w czasie jazdy powietrze przepływające przez chłodnicę odprowadzało ciepło z płynu chłodzącego.

    Wentylator - odpowiada za chłodzenie cieczy chłodzącej w czasie postoju samochodu. Wentylator włącza się automatycznie, gdy temperatura płynu chłodzącego osiągnie pewien poziom, co pozwala na schłodzenie silnika nawet w czasie postoju.

    Dlaczego układ chłodzenia silnika jest tak ważny?

    Układ chłodzenia jest niezwykle ważnym elementem każdego silnika spalinowego. Jego zadaniem jest odprowadzanie ciepła wytworzonego w czasie pracy silnika oraz utrzymywanie odpowiedniej temperatury pracy. Jeśli układ chłodzenia nie działa poprawnie, silnik może ulec przegrzaniu, co może doprowadzić do jego uszkodzenia lub całkowitej awarii. Przegrzanie silnika może spowodować uszkodzenie tłoków, wału korbowego, głowicy cylindra czy zaworów. Naprawa takich uszkodzeń może być bardzo kosztowna i czasochłonna.

    Jak dbać o układ chłodzenia silnika?

    Dbanie o układ chłodzenia silnika jest niezwykle ważne, ponieważ uszkodzenie tego elementu może prowadzić do kosztownych napraw lub nawet do konieczności wymiany całego silnika. Oto kilka zasad, które warto przestrzegać:

    Regularnie sprawdzaj stan płynu chłodzącego oraz jego poziom. Płyn chłodzący powinien być w dobrym stanie, bez zanieczyszczeń.Wymieniaj płyn chłodzący zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Zwykle zaleca się wymianę co 2-3 lata lub co około 50-100 tysięcy kilometrów.Sprawdzaj regularnie stan elementów układu chłodzenia, takich jak:

    - węże,

    - pompa wodna,

    - termostat,

    - chłodnica.

    Jeśli zauważysz jakieś uszkodzenia, koniecznie je napraw.

    4. Unikaj eksploatacji samochodu w trudnych warunkach, takich jak:

    - długa jazda po górzystym terenie,

    - jazda z ciężkim ładunkiem,

    - jazda w upalne dni bez włączonego klimatyzatora.

    W takich warunkach układ chłodzenia pracuje znacznie intensywniej, co zwiększa ryzyko jego uszkodzenia.

    5. Sprawdzaj regularnie stan wentylatora oraz jego pracę. Wentylator powinien działać poprawnie, aby zapewnić odpowiednie chłodzenie silnika.

    Problemy z układem chłodzenia silnika

    Mimo dbałości o układ chłodzenia silnika, czasami mogą wystąpić problemy z jego działaniem. Poniżej przedstawiamy najczęstsze problemy i sposoby ich rozwiązania:

    Przegrzewanie silnika - przyczyną przegrzewania silnika może być wiele czynników, m.in. wycieki płynu chłodzącego, uszkodzone węże lub chłodnica, niesprawny termostat lub wentylator. W przypadku przegrzewania silnika należy bezzwłocznie zatrzymać samochód, a następnie sprawdzić stan układu chłodzenia i w razie potrzeby skorzystać z pomocy mechanika.Niski poziom płynu chłodzącego - niski poziom cieczy chłodzącej może prowadzić do przegrzania silnika lub jego uszkodzenia. Jeśli poziom płynu jest niski, koniecznie należy go uzupełnić.Wycieki płynu chłodzącego - mogą być spowodowane uszkodzeniem węży, chłodnicy lub uszczelek. W przypadku wycieków koniecznie należy natychmiast zatrzymać samochód i sprawdzić stan układu chłodzenia.Uszkodzenie termostatu - niesprawny termostat może prowadzić do nadmiernego zużycia paliwa, spadku mocy silnika lub przegrzania silnika. W przypadku podejrzenia uszkodzenia termostatu należy go niezwłocznie wymienić.Niesprawny wentylator - może prowadzić do przegrzania silnika lub jego uszkodzenia. W przypadku podejrzenia uszkodzenia wentylatora należy go niezwłocznie naprawić lub wymienić.

    O czym należy pamiętać?

    Podsumowując, układ chłodzenia silnika jest niezwykle istotnym elementem każdego pojazdu, który pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika i zapobiega jego przegrzaniu. Regularna kontrola stanu układu chłodzenia oraz szybka reakcja na wszelkie nieprawidłowości to klucz do zapewnienia bezpieczeństwa na drodze i uniknięcia kosztownych napraw. W razie wątpliwości, warto skorzystać z usług doświadczonego mechanika.

    Dodatkowo należy pamiętać o konieczności regularnej wymiany płynu chłodniczego oraz innych elementów układu chłodzenia, takich jak termostat czy pompa wody, zgodnie z zaleceniami producenta. Dzięki temu możemy być pewni, że układ chłodzenia będzie działał sprawnie i skutecznie, co przyczyni się do dłuższej żywotności silnika oraz oszczędności na naprawach.

    Partnerem artykułu jest awparts.pl

    29 marca 2023, 12:39 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych
    28 grudnia 2021, 12:03 przez robson333 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Jak dobrać płyn hamulcowy do samochodu? – Mechanik stwierdził, że potrzebna jest wymiana płynu hamulcowego? Zobacz, jakie opcje są na rynku.
Rodzaje płynu hamulcowego
Musisz zachować czujność na oznaczenia. Nie każdy płyn będzie odpowiedni do Twojego pojazdu. Najważniejszym odznaczeniem jest klasa DOT.
- DOT 3. Jest to najstarszy rodzaj płyn hamulcowego, w większości   stosowany w pojazdach z lat 90, ale nadal jest standardem w pojazdach przeznaczonych na rynek amerykański i azjatycki. Ten środek jest wytwarzany na bazie eteru glikolu, jego minimalna temperatura wrzenia wynosi 205 st. C. Właściwości DOT 3 są co prawda takie same jak nowoczesnych płynów hamulcowych, ale mają bardzo niską odporność na wilgoć. Płyny DOT 3 szybko wchłaniają wodę, co znacznie obniża temperaturę wrzenia.
- DOT 4. Dopracowanie płynu DOT 3 i najbardziej popularny rodzaj płynu   hamulcowego we współczesnych samochodach. Są również produkowane na bazie eteru glikolu, ale w swoim składzie mają też   dodatki estrów boranowych, dzięki którym temperatura wrzenia jest wyższa, a lepkość jest obniżona. Minimalna wartość wrzenia wynosi 230 st. C. Płyn hamulcowy K2 DOT4 jest przeznaczony do większości aut na rynku motoryzacyjnym, ale pamiętaj też, że układ hamulcowy musi być przystosowany do tego typu płynu hamulcowego.
- DOT 5. W przeciwieństwie do płynów klasy DOT 3 i DOT 4 płyn DOT 5 jest produkowany na bazie silikonów. Silikony gwarantują lepsze wchłanianie wilgoci, a temperatura wrzenia wynosi 260 st.C. Tego   typu płynu są głównie używane w pojazdach militarnych. Uwaga: DOT 5 nie można mieszać z płynami DOT 3 i 4.
Parametry do uwzględnienia:
- Lepkość. Najlepsze są płyny hamulcowe o niskiej lepkości płynu, ponieważ zapewniają szybszą zmianę ciśnienia w układzie hamulcowym i tym samym skracają drogę hamowania.
- Temperatura wrzenia. Wyższe temperatury są lepsze, ponieważ opór pedału   hamulca będzie większy, czyli reakcja na hamowanie będzie szybka.
- Dodatki np. antykorozyjne. Specjalna domieszka chroni przed degradacją   metalowych elementów układu hamulcowego, co przekłada się na ich żywotność.
Pamiętaj, że płyn hamulcowy musi być świeży. Opakowanie musi być szczelnie hermetycznie zamknięte — najlepiej, aby płyn był zabezpieczony więcej niż jedną nakrętką. Nie zaleca się używania płynu z kanistra, który został wcześniej otwarty, ponieważ ryzyko zawartości wody w płynie jest za wysokie, czyli taki płyn nie ma swoich właściwości roboczych.
Nie zwlekaj z wymianą płynu hamulcowego
Płyn hamulcowy jest niezbędną częścią procesu hamowania. Jeśli zaniechasz wymiany, może dojść do tego, że hamulce nie działają, kiedy będą najbardziej potrzebne. Płyn hamulcowy z czasem traci swoje właściwości robocze, czyli w jego składzie znajduje się coraz więcej wody. To prowadzi do tego, że proces przenoszenia ciśnienia z pompy hamulcowej na tłoczki będzie utrudniony, czyli klocki mogą zostać nie dosunięte do zacisków — auto po prostu nie wyhamuje. 
Jak dbać o płyn hamulcowy?
- Zacznij od zakupu wysokiej jakości płynu hamulcowego od renomowanego   producenta.
- Upewnij się, że produkt pasuje do Twojego układu hamulcowego. Zapoznaj   się z zaleceniami producenta samochodu.
- Płyn należy wymieniać co 2 lata lub co 60 tys. km przebiegu.
- Płyn możesz wymienić samodzielnie, ale lepiej zrobić to w warsztacie.   Większość układów wymaga jednoczesnego odpowietrzania, co może być skomplikowanym procesem w nowszych autach. Mechanik może też przy okazji sprawdzić inne elementy układu hamulcowego.
- Kontroluj poziom płynu i jego stan.

    Mechanik stwierdził, że potrzebna jest wymiana płynu hamulcowego? Zobacz, jakie opcje są na rynku.

    Rodzaje płynu hamulcowego

    Musisz zachować czujność na oznaczenia. Nie każdy płyn będzie odpowiedni do Twojego pojazdu. Najważniejszym odznaczeniem jest klasa DOT.

    - DOT 3. Jest to najstarszy rodzaj płyn hamulcowego, w większości stosowany w pojazdach z lat 90, ale nadal jest standardem w pojazdach przeznaczonych na rynek amerykański i azjatycki. Ten środek jest wytwarzany na bazie eteru glikolu, jego minimalna temperatura wrzenia wynosi 205 st. C. Właściwości DOT 3 są co prawda takie same jak nowoczesnych płynów hamulcowych, ale mają bardzo niską odporność na wilgoć. Płyny DOT 3 szybko wchłaniają wodę, co znacznie obniża temperaturę wrzenia.

    - DOT 4. Dopracowanie płynu DOT 3 i najbardziej popularny rodzaj płynu hamulcowego we współczesnych samochodach. Są również produkowane na bazie eteru glikolu, ale w swoim składzie mają też dodatki estrów boranowych, dzięki którym temperatura wrzenia jest wyższa, a lepkość jest obniżona. Minimalna wartość wrzenia wynosi 230 st. C. Płyn hamulcowy K2 DOT4 jest przeznaczony do większości aut na rynku motoryzacyjnym, ale pamiętaj też, że układ hamulcowy musi być przystosowany do tego typu płynu hamulcowego.

    - DOT 5. W przeciwieństwie do płynów klasy DOT 3 i DOT 4 płyn DOT 5 jest produkowany na bazie silikonów. Silikony gwarantują lepsze wchłanianie wilgoci, a temperatura wrzenia wynosi 260 st.C. Tego typu płynu są głównie używane w pojazdach militarnych. Uwaga: DOT 5 nie można mieszać z płynami DOT 3 i 4.

    Parametry do uwzględnienia:

    - Lepkość. Najlepsze są płyny hamulcowe o niskiej lepkości płynu, ponieważ zapewniają szybszą zmianę ciśnienia w układzie hamulcowym i tym samym skracają drogę hamowania.

    - Temperatura wrzenia. Wyższe temperatury są lepsze, ponieważ opór pedału hamulca będzie większy, czyli reakcja na hamowanie będzie szybka.

    - Dodatki np. antykorozyjne. Specjalna domieszka chroni przed degradacją metalowych elementów układu hamulcowego, co przekłada się na ich żywotność.

    Pamiętaj, że płyn hamulcowy musi być świeży. Opakowanie musi być szczelnie hermetycznie zamknięte — najlepiej, aby płyn był zabezpieczony więcej niż jedną nakrętką. Nie zaleca się używania płynu z kanistra, który został wcześniej otwarty, ponieważ ryzyko zawartości wody w płynie jest za wysokie, czyli taki płyn nie ma swoich właściwości roboczych.

    Nie zwlekaj z wymianą płynu hamulcowego

    Płyn hamulcowy jest niezbędną częścią procesu hamowania. Jeśli zaniechasz wymiany, może dojść do tego, że hamulce nie działają, kiedy będą najbardziej potrzebne. Płyn hamulcowy z czasem traci swoje właściwości robocze, czyli w jego składzie znajduje się coraz więcej wody. To prowadzi do tego, że proces przenoszenia ciśnienia z pompy hamulcowej na tłoczki będzie utrudniony, czyli klocki mogą zostać nie dosunięte do zacisków — auto po prostu nie wyhamuje.

    Jak dbać o płyn hamulcowy?

    - Zacznij od zakupu wysokiej jakości płynu hamulcowego od renomowanego producenta.

    - Upewnij się, że produkt pasuje do Twojego układu hamulcowego. Zapoznaj się z zaleceniami producenta samochodu.

    - Płyn należy wymieniać co 2 lata lub co 60 tys. km przebiegu.

    - Płyn możesz wymienić samodzielnie, ale lepiej zrobić to w warsztacie. Większość układów wymaga jednoczesnego odpowietrzania, co może być skomplikowanym procesem w nowszych autach. Mechanik może też przy okazji sprawdzić inne elementy układu hamulcowego.

    - Kontroluj poziom płynu i jego stan.

    9 września 2021, 14:03 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych
    Wyjaśnienie od autora nagrania:

    "dlaczego nie zjechałeś na prawo".
    Albo bardziej trafny:
    "Wszyscy piszą o zjechaniu i przepuszczaniu... Co??? Autor filmu miał ze 3 okazje żeby wrócić na prawy pas kończąc wyprzedzenie. Nie przepuszczanie. Nawet jakby nie było tego chama z Passata to autor nie WRACA na prawy pas".

    Otóż przy wyprzedzaniu. niezwłocznie po jego zakończeniu należy wrócić na prawy pas. Tak mówią przepisy!
    Ale co znaczy "niezwłocznie" wrócić?
    Dla śmiechu mogę napisać, że Trybunał Konstytucyjny uznał iż to 14 dni...
    Ale oczywiście nie o taka datę chodzi - chodzi o pierwszą możliwość, przy której zapewnimy pełne bezpieczeństwo manewru. Już widać, że zapewne będzie to też zależało od pogody czy stanu nawierzchni... ale w tym przypadku te są dobre.
    I tutaj z pomocą przychodzi nam GDDKiA z tablicą która jest na obwodnicy i informuje, że odległość bezpieczna to:
    70 metrów przy 120 kmh i 45 metrów przy 80 kmh.
    My jechaliśmy 100-110 kmh więc w tym przypadku bezpieczna odległość to około 60 metrów.
    Zatem by "bezpiecznie" zjechać na prawy pas potrzebna jest taka luka bym zarówno ja jak i pojazd za mną posiadał bezpieczną odległość. 60 metrów przed moim autem + 5 metrów mojego auta + 60 metrów za moim autem = 130 metrów w sumie.
    - Miedzy autobusem a dostawczym było ~50 metrów. Dużo za mało.
    - Między dostawczym a BMW było ~80 metrów. Nadal za mało.
    - Miedzy BMW a ciężarowym było ~100 metrów.
    Powyższe odległości ustalałem "po słupkach" w widoku z przedniej kamery - aby widzieć dokładnie tak jak kierowca.

    Jak widać nigdzie nie miałem obowiązku zjechać na prawy pas, gdyż przepisy jasno precyzują kiedy "muszę" zakończyć manewr wyprzedzania - i te warunku tutaj nie zostały spełnione.
    Oczywiście mogłem zjechać "na własną odpowiedzialność" - wtedy gdyby pojazd przede mną gwałtownie zahamował i pojazd za mną na mnie najechał - ja byłbym winny pozbawienia go bezpiecznego odstępu. Prawo nie zabrania "zjechania na prawy" w lukę szerokości 10 metrów... w korku... w Norwegii na autostradzie w tym momencie już możecie dostać mandat karny właśnie za "brak zachowania bezpiecznej odległości.

    Mam nadzieję, że Ci co jeździć umieją te zasady znają.
    A Ci co mocno mnie krytykowali - zapamiętają je by swojego prawa jazdy nie stracić z własnej niewiedzy...

    Pozdrawiam serdecznie wszystkich kierowców którzy jeżdżą bezpiecznie!
    26 kwietnia 2021, 10:36 przez Folley96 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Policja odnalazła sprawcę, który potrącił dziecko na ulicy Piątkowskiej. Osoba kierująca samochodem osobowym nie zatrzymała się, by pomóc dziecku, któremu na szczęście nic poważnego się nie stało.
    Uciekając z miejsca zdarzenia. Nie sprawdzając , czy poszkodowanemu jest potrzebna pomoc, nie upewniając się, że wszystko jest w porządku. Co mu grozi? Kodeks karny reguluje kwestię nieudzielenia pomocy, stanowiąc, że ten, który przynajmniej nie spróbuje udzielić pomocy osobie, która znajduje się w stanie zagrożenia życia lub wystąpienia ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    -Bardzo dziękuję za obejrzenie filmu i odwiedzenie mojego profilu. Nie zapomnij za subskrybować mojego kanału oraz koniecznie zostaw łapkę w górę i komentarz-
    Subskrybuj i bądź na bieżąco
    14 lutego 2021, 19:16 przez AutemSzanujeZasady (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Źródło:

    AutemSzanujeZasady

    "NIEBEZPIECZNA JAZDA MOGŁA DOPROWADZIĆ DO TRAGEDII - POLICYJNY POŚCIG ZA NIETRZEŹWYM 17-LATKIEM

    W minioną niedzielę w nocy policjanci zatrzymali 17-latka kierującego Chryslerem Voyagerem, który nie zatrzymał się do kontroli drogowej, uszkodził policyjny radiowóz oraz inny samochód, a także zniszczył barierki ochronne przy jednym z przejść dla pieszych. Badanie stanu trzeźwości wykazało, że 17-latek miał 1,7 promila alkoholu w organizmie. Przebieg zdarzenia zarejestrowały kamery miejskiego monitoringu.

    Do zdarzenia doszło w niedzielę w nocy, tuż przed godziną 3. Wtedy to dyżurny Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze otrzymał zgłoszenie od świadka o prawdopodobnie nietrzeźwym kierującym, który uderzył w barierki ochronne przy jednym z przejść dla pieszych, a także uszkodził samochód zaparkowany na ul. Bohaterów Westerplatte. Do działań natychmiast ruszyły policyjne patrole. Okazało się, że Policjanci próbowali zatrzymać do kontroli kierującego Chryslerem na ul. Boh. Westerplatte. 17-latek zatrzymał się na chwilę, a gdy zobaczył, że policjanci wysiadają z radiowozu, gwałtownie ruszył uszkadzając policyjnego Volkswagena. Mundurowi natychmiast ruszyli za uciekającym pojazdem. Po kilku minutach, na u. Wojska Polskiego, kierujący Chryslerem zjechał nagle na przeciwny pas jezdni, a następnie na pobocze, gdzie uderzył w drzewo.
    Siedzący za kierownicą 17-latek został uwięziony w samochodzie tak, że potrzebna była pomoc strażaków, którzy za pomocą specjalistycznego sprzętu uwolnili zakleszczonego mężczyznę. 17-latek i towarzyszący mu pasażer zostali zatrzymani do wyjaśnienia sprawy. Policjanci będą teraz ustalać wszystkie okoliczności i dokładny przebieg zdarzenia, gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że oprócz 17-latka, Chryslerem kierował także 22-letni pasażer. Kierujący został poddany badaniu obecność alkoholu w organizmie. Badanie wykazało, że znajdował się w stanie nietrzeźwości, miał 1,7 promila. Natomiast pasażer odmówił poddania się badaniu, dlatego została mu pobrana krew do badań.
    17-latek wkrótce usłyszy zarzuty za jazdę w stanie nietrzeźwości, niezatrzymanie się do kontroli i uszkodzenie radiowozu. Za te przestępstwa kodeks karny przewiduje karę od 3 miesięcy do nawet 5 lat pozbawienia wolności. Podczas prowadzonego postępowania śledczy wyjaśnią także jaki udział w nocnej ucieczce i całym zdarzeniu miał 22-letni pasażer. Z pewnością w ustaleniu wszystkich okoliczności pomogą nagrania z miejskiego monitoringu.
    W związku z tym zdarzeniem podziękowania należą się zielonogórskim taksówkarzom, którzy zaangażowali się w pomoc Policji, a także przekazali nagrania z rejestratorów w swoich samochodach." KMP Zielona Góra
    -Bardzo dziękuję za obejrzenie filmu i odwiedzenie mojego profilu. Nie zapomnij za subskrybować mojego kanału oraz koniecznie zostaw łapkę w górę i komentarz-
    Subskrybuj i bądź na bieżąco
    22 grudnia 2020, 19:59 przez ~ASz | Do ulubionych | Skomentuj
    Źródło:

    AutemSzanujeZasady