Szukaj
Pracujący na miejscu policjanci ruchu drogowego lubińskiej Komendy Policji ustalili, że jadący z województwa zachodniopomorskiego mężczyzna w wieku 27 lat, z nieustalonych przyczyn najechał na pobocze, po czym stracił panowanie nad swoim Fordem i uderzył w pojazd ciężarowy, którym kierował 30-letni mężczyzna.
Pomimo mocnych uszkodzeń samochodu osobowego, nikt nie odniósł poważnych obrażeń w tym zdarzeniu. Konieczna była jedynie pomoc straży pożarnej, która musiała zneutralizować płyny eksploatacyjne jakie wylały się na jezdnię z uszkodzonych pojazdów. Droga przez niespełna dwie godziny była zablokowana, po czym policjanci puścili ruch jednym pasem zajmując się usuwaniem rozbitych aut.
Niestety nie każdy z kierowców stojących w korku potrafił się zachować. Użytkownicy drogi w sposób perfekcyjny utworzyli „korytarz życia” umożliwiając służbom szybkie dostanie się na miejsce wypadku, lecz znalazło się kilku kierowców, którzy z profesjonalizmem za kierownicą nie mieli wiele wspólnego. Kilka zniecierpliwionych kierowców wykazało się skrajną nieodpowiedzialnością. Chcąc uniknąć stania w korku zawrócili na drodze S3 i jechali pod prąd do najbliższego wjazdu technicznego, otwartego dla służb ratunkowych na potrzeby akcji.
W tej sprawie, po otrzymaniu telefonów od kierowców, zaangażowane musiały zostać kolejne patrole policji, aby zadbać o bezpieczeństwo uczestników ruchu i nie dopuścić do tragedii. Policjanci z lubińskiej drogówki zatrzymali jedną osobę jadącą pod prąd, która ukarana została mandatem w kwocie 2000 złotych.
Przypominamy, że na drodze ekspresowej zabrania się zatrzymywania, cofania i jazdy pod prąd pod groźbą wysokich kar finansowych. Każde takie zachowanie niesie za sobą olbrzymie ryzyko spowodowania tragicznego w skutkach wypadku!
asp. szt. Krzysztof Pawlik
zastępca Oficera Prasowego
KPP w Lubinie
starała się dwukrotnie opuścić parking, lecz ewidentny brak umiejętności manewrowania spowodował że uszkodziła łącznie 3 samochody, znak i obrysowała barierkę. Do tego dojdą uszkodzenia własnego auta.
10.10.2023 Łódź
30.09.2023 Wał Miedzeszyński w Warszawie
Jazda na motocyklu to ogromna frajda, ale w razie wypadku wiąże się ona z ryzykiem poważnych obrażeń ciała. Dlatego niezbędnym elementem podnoszącym poziom ochrony motocyklisty jest odpowiedni strój, zwłaszcza kask. Ten ostatni musi spełniać liczne standardy bezpieczeństwa.
Kask zalicza się do elementów wyposażenia motocyklisty, obowiązek posiadania których wynika z przepisów prawa. Użytkować go warto jednak nie tylko ze względu na normy prawne czy ryzyko otrzymania mandatu w razie ich nieprzestrzegania, ale przede wszystkim z troski na własne bezpieczeństwo. Wyróżnić można kilka rodzajów kasków, spośród których bardzo popularne są kaski szczękowe oraz kaski integralne.
Co to jest kask szczękowy i czym się różni od integralnego?
Kaski szczękowe łączą w sobie zalety kasku otwartego i zamkniętego. Posiadają ruchome szczęki, można też podnieść wizjer, dzięki czemu z tego typu kasku da się korzystać jak z modelu otwartego i zamkniętego. Odznacza się zatem wszechstronnym zastosowaniem i uniwersalnością, a także aerodynamicznym kształtem. Oferuje przy tym wysoki poziom odporności i bezpieczeństwa.
Z kolei modele integralne to najbezpieczniejszy rodzaj kasków motocyklowych. Otaczają one wytrzymałą skorupą niemal całą głowę motocyklisty, a w razie uderzeń rozpraszają energię w najlepszy możliwy sposób.
Kaski integralne stanowią oczywisty wybór dla fanów ostrej jazdy na szybkich motocyklach - głównie dla nich zostały przeznaczone i zaprojektowane. Szczękowe za to są bardziej praktyczne i uniwersalne. Dzięki podnoszonej szczęce nie trzeba zdejmować kasku podczas postoju, aby się napić, czy zaczerpnąć świeżego powietrza. Kask tego typu znakomicie sprawdza się w trakcie dłuższych podróży. Cechy te sprawiają, że kaski szczękowe polecane są osobom do jazdy po mieście, które na co dzień korzystają z motocykla w celu przemieszczania się do pracy, szkoły czy w inne miejsce.
Liczne modele kasków szczękowych, integralnych i innych znajdziemy w ofercie sklepu Inter Motors. Wszystkie one spełniają wyśrubowane standardy bezpieczeństwa.
Jakie są standardy testowania kasków motocyklowych?
Głównym zadaniem kasków motocyklowych, bez względu na ich rodzaj, jest zapewnienie motocykliście jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Poszczególne modele muszą więc przejść bardzo restrykcyjne testy, potwierdzające ich wytrzymałość oraz inne cechy gwarantujące odpowiednią ochronę głowy. Potwierdzeniem tego są certyfikaty:
ECE R22.05 (Economic Commission of Europe Regulation 22.05) - norma stosowana niemal na całym świecie, obowiązująca w 47 krajach. Spełnianie jej wymagać potwierdzają liczne testy:
1) Wytrzymałość skorupy - kask uderzany jest w pięciu lub sześciu miejscach, które są następnie sprawdzane pod kątem powstałych odkształceń. Następnie zrzucany jest z wysokości 2,8 metra na płaską lub wypukłą powierzchnię z prędkością 7,5m/s.
2) Wytrzymałość zastosowanych materiałów na temperatury w zakresie od -20 do +50 stopni Celsjusza.
3) Sprawdzenie wytrzymałości zapięcia kasku oraz wizjera. Ten ostatni musi być odporny na zadrapania i pęknięcia, zapewniać użytkownikowi odpowiednią widoczność i nie ograniczać pola widzenia. Test odporności wizjera polega na upuszczeniu na niego 3-kilogramowego ciężarka z wysokości jednego metra. Jeśli nie dojdzie do przebicia, test jest zaliczony. Europejski program testów nie zawiera badania penetracji skorupy.
DOT - certyfikat nadawany w USA, lecz honorowany w wielu innych państwach. Podczas testu bada się uszkodzenia kasku po dwukrotnym upadku z wysokości, odporność na penetrację po uderzeniu w czterech punktach oraz trwałość zapięcia. W przeprowadzanych testach zastosowane są trzy modele kształtów głów (zamiast ośmiu, jak to ma miejsce w przypadku testów ECE).
SNELL - normy wdrożone przez prywatną fundację, założoną w USA w 1957 roku po śmierci Williama Snella, motocyklisty, który zmarł na skutek poważnych obrażeń głowy, odniesionych na torze wyścigowym. Są one znacznie bardziej restrykcyjne niż ECE i DOT; spełniają je tylko niektóre modele kasków nielicznych producentów. Testy obejmują upadek kasku z wysokości na kilka różnych typów nawierzchni: płaską, półokrągłą oraz na krawędzie. Podczas tego badania sprawdza się stabilność pozycji kasku – nie może on obrócić się na testowej „głowie”. Z kolei odporność na penetrację skorupy sprawdzana jest ostrym ciężarkiem spuszczanym z wysokości. Podobnie określa się wytrzymałość wizjera. Testowaniu podlega również odporność zapięcia.
Jakie kaski są najbardziej bezpieczne?
Na rynku dostępnych jest wiele modeli kasków motocyklowych, spełniających surowe standardy. Jeśli poszukujemy bezpiecznych, a zarazem wygodnych modeli, warto zainteresować się:
- Ispido Helmets Raven;
- SMK Twister;
- Nolan X-903 U.C.;
- Shoei XR-1100;
- Shark Race-R Pro Carbon.
Wypadek drogowy może zdarzyć się dosłownie każdemu. W wyniku takiego zdarzenia uszkodzeniu ulega pojazd, ale co gorsze, kierowca może doznać uszczerbku na zdrowiu. W tego typu okolicznościach osobie poszkodowanej przysługuje wypłata odszkodowania z polisy OC sprawcy wypadku. W jaki sposób można domagać się świadczenia i na co zwrócić szczególną uwagę?
Wypadek samochodowy - jak uzyskać odszkodowanie?
Każdego dnia na naszych drogach ma miejsce spora liczba wypadków, których skutkiem są przeróżne szkody. Niestety, każdy z nas może stać się osobą poszkodowaną, dlatego warto posiadać chociaż podstawową wiedzę na temat przysługujących w takiej sytuacji praw. Jak się bowiem okazuje, z wielu z nich można skorzystać dopiero wówczas, gdy zrealizuje się określone formalności.
Odszkodowanie po wypadku samochodowym - najważniejsze informacje
Świetnym przykładem jest odszkodowanie po wypadku, które należy się każdej osobie poszkodowanej, która doznała szkody materialnej lub osobowej w wyniku zdarzenia z winy innego kierowcy. Odszkodowanie jest wypłacane w ramach polisy OC samego sprawcy, a podstawą prawną jest przede wszystkim ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG oraz PBUK, a także przepisy Kodeksu cywilnego. Odszkodowanie obejmuje zarówno naprawę uszkodzonego samochodu oraz zniszczonego wyposażenia, ale też koszty leczenia, rehabilitacji czy nawet utracone dochody. Na wysokość odszkodowania wpływa szereg czynników, w tym rodzaj (tj. całkowita lub częściowa) oraz wartość samej szkody, a ogromne znaczenie ma zebrana podczas całego postępowania dokumentacja, w tym dowody w postaci zdjęć, ekspertyz rzeczoznawców itp.
W jaki sposób uzyskać odszkodowanie po wypadku?
Odszkodowanie po wypadku samochodowym nie jest wypłacane automatycznie, lecz na wyraźny wniosek samego zainteresowanego. W dokumencie należy wskazać wszelkie niezbędne dane obu stron, a także towarzystwa ubezpieczeniowego, do którego kieruje się pismo. Poza tym, konieczne jest szczegółowe opisanie całego zdarzenia, jego okoliczności oraz samej szkody. Na tej podstawie ubezpieczyciel rozpocznie postępowanie odszkodowawcze i przeanalizuje wszystkie istotne kwestie. Odszkodowanie powinno zostać wypłacone do 30 dni od dnia wystąpienia szkody, a tym bardziej jego bezsporna część. W przypadku pozostałej kwoty, przy bardziej skomplikowanych sprawach, termin ten może się wydłużyć, np. do 60 dni. Niejednokrotnie bywa też tak, że poszkodowany nie zgadza się z wysokością odszkodowania, uznając je za zbyt niskie. Wtedy może odwołać się od decyzji, a jeśli to nic nie da - skierować sprawę do sądu.
Co jeszcze można otrzymać z OC sprawcy?
Polisa OC sprawcy otwiera nie tylko możliwość uzyskania przez osobę poszkodowaną, zarówno kierowcę, jak i pasażerów, odszkodowania, ale także uprawnia do sięgnięcia po inne formy rekompensaty. Mowa w szczególności o zadośćuczynieniu, którego celem jest wyrównanie krzywdy o charakterze niematerialnym (np. cierpienia fizycznego czy psychicznego). W niektórych przypadkach, m.in. gdy utraciło się możliwość osiągania zarobku czy na skutek wypadku zwiększyły się potrzeby finansowe, można starać się też o rentę wyrównawczą.
Ale jak widać każdy powód do "zaczepki" jest dobry. Oceńcie sami.
Sam autor napisał:
"Dziwna prowokacja ... nieoznakowanych policjantów. Policjant postraszył drogówką i puścił mnie wolno. Niestety przyznałem rację policjantowi ponieważ bałem się mandatu"
Policjant zmyśla jednak przepisy, który zabrania omijania pojazdu przed przejściem w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Ale jak widać i słychać, policjanci zatrzymali się w zupełnie innym celu.
Art. 26. o ruchu drogowym
Kierującemu pojazdem zabrania się:
2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;