Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 62 takie materiały
    Moc i moment – Chce zaproponować pewną zabawe niech każdy podaje moc swojego autka i moment obrotowy zobaczmy kto wie co ma pod maską (chodzi mi tu raczej o moment bo konie mechaniczne są raczej znane) Myśle że to połączy fanów wszystkich marek i modeli
    Chce zaproponować pewną zabawe niech każdy podaje moc swojego autka i moment obrotowy zobaczmy kto wie co ma pod maską (chodzi mi tu raczej o moment bo konie mechaniczne są raczej znane) Myśle że to połączy fanów wszystkich marek i modeli
    11 listopada 2013, 16:52 przez Walder (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (57)
    10 listopada 2013, 18:51 przez Maxiking (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (6)
    Wiedza – o to jest moc i moment obrotowy
Spis treści artykułu:
Co to jest moment obrotowy?
Co to jest moc silnika?
Praktyczne znaczenie mocy i momentu obrotowego
Moment obrotowy w silniku diesla i benzynowym
Motoryzacja nieodzownie związana jest z silnikami spalinowymi napędzającymi samochody. Po latach doświadczeń, jako najbardziej odpowiednie, rynek zdominowały czterosuwowe tłokowe silniki spalinowe. Podstawowe cechy działania silnika są powszechnie znane i dzięki popularności motoryzacji większość kierowców je zna. Powszechna wiedza o silnikach sprawia, że wybierając samochód, prawie każdy zwraca uwagę na pojemność skokową i moc silnika oraz zużycie paliwa. Bardziej dociekliwi zainteresują się również wartością maksymalnego momentu obrotowego oraz jego przebiegiem. Moment obrotowy jest podstawowym parametrem, który charakteryzuje osiągi silnika spalinowego. Konstruując silniki dąży się do tego aby uzyskać jak najwyższy moment obrotowy w jak najszerszym zakresie prędkości obrotowej silnika. Natomiast moc silnika wynika z połączenia tych dwóch parametrów: momentu obrotowego i prędkości obrotowej. Na hamowniach silnikowych, w trakcie badań silników, mierzony jest moment obrotowy oraz prędkość obrotowa, natomiast moc jest obliczana z tych dwóch parametrów.
Co to jest moment obrotowy?
Moment obrotowy to z punktu widzenia fizyki to samo co siła, z tą różnicą, że jest to siła w ruchu obrotowym. Rysunek 1 przedstawia czym w rzeczywistości jest moment obrotowy. Na ramieniu o długości 1 metra, który połączony jest z wałem korbowym silnika, znajduje się ciężarek o masie 10 kg. Aby wał silnika mógł wykonywać ruch obrotowy musi osiągnąć moment obrotowy wynoszący 98.1 Nm (niutonometra). Wynika to z prostych obliczeń, które przedstawione są poniżej.

Masę ciężarka w kilogramach zamieniamy na ciężar (siłę) wyrażony w niutonach (N). W tym celu musimy ją pomnożyć razy wartość przyspieszenia ziemskiego „g”, które wynosi 9.81 metra na sekundę do kwadratu (m/s²).
10 kg × 9.81 m/s² = 98.1 kg × m/s²

Według zasad fizyki jeden kilogram razy metr na sekundę do kwadratu wynosi dokładnie 1 niuton (N), czyli: 
98.1 kg × m/s² = 98.1 N

Teraz, gdy wiemy jaka siła działa na ramię, wystarczy pomnożyć ją razy długość ramienia (która, w naszym przypadku, wynosi 1 metr): 
98.1 N × 1 m = 98.1 N × m

A niuton razy metr to nic innego jak niutonometr (Nm), czyli: 
98.1 N × m = 98.1 Nm

W pewnym przybliżeniu można powiedzieć, że jeżeli silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm przy 2500 obr/min, to udźwignie on na metrowym ramieniu około 20 kg.

Co to jest moc silnika?
Jak wspomniano wcześniej moc silnika wynika z momentu obrotowego oraz prędkości obrotowej silnika. Innymi słowy, moc oznacza ile energii możemy uzyskać w jednostce czasu. Czyli im większy moment obrotowy przy wysokich obrotach, tym większą moc silnika uzyskamy. Matematycznie moc to iloczyn momentu obrotowego i mocy silnika. Jednak aby obliczenia były poprawne należy wykonać je w prawidłowych jednostkach. Prędkość obrotowa wyrażona musi być w radianach na sekundę, natomiast niutonometry są prawidłową jednostką momentu obrotowego. W celu uproszczenia obliczeń, zamiast zamieniać jednostki, lepiej wprowadzić stałą wartość, która wynika ze zmiany jednostek. We wszystkich obliczeniach jest taka sama i wynosi 9549.3. Jednostką mocy są kilowaty (kW). W dalszej części artykułu opisany jest sposób zmiany jednostki mocy na bardziej popularne konie mechaniczne.Do wykonania przykładowych obliczeń posłuży charakterystyka silnika 3.0 TDI z Audi Q7. Silnik ten osiąga maksymalny moment obrotowy 500 Nm pomiędzy 1500 i 3000 obr/min oraz moc maksymalną 176 kW przy 4000 obr/min. Obliczenia mocy wykonano dla kilku prędkości obrotowych, według wzoru:

wzór ogólny

Przykładowe obliczenia: 
Prędkość obrotowa 1500 obr/min, moment obrotowy 500 Nm 
obliczenia dla podanych parametrów

Ten sam moment obrotowy, prędkość obrotowa silnika zwiększona do 3000 obr/min

obliczenia dla podanych parametrów

Punk mocy maksymalnej, czyli prędkość obrotowa 4000 obr/min i moment obrotowy 420 Nm

obliczenia dla podanych parametrów:

-foto2
    O to jest moc i moment obrotowy
    Spis treści artykułu:
    Co to jest moment obrotowy?
    Co to jest moc silnika?
    Praktyczne znaczenie mocy i momentu obrotowego
    Moment obrotowy w silniku diesla i benzynowym
    Motoryzacja nieodzownie związana jest z silnikami spalinowymi napędzającymi samochody. Po latach doświadczeń, jako najbardziej odpowiednie, rynek zdominowały czterosuwowe tłokowe silniki spalinowe. Podstawowe cechy działania silnika są powszechnie znane i dzięki popularności motoryzacji większość kierowców je zna. Powszechna wiedza o silnikach sprawia, że wybierając samochód, prawie każdy zwraca uwagę na pojemność skokową i moc silnika oraz zużycie paliwa. Bardziej dociekliwi zainteresują się również wartością maksymalnego momentu obrotowego oraz jego przebiegiem. Moment obrotowy jest podstawowym parametrem, który charakteryzuje osiągi silnika spalinowego. Konstruując silniki dąży się do tego aby uzyskać jak najwyższy moment obrotowy w jak najszerszym zakresie prędkości obrotowej silnika. Natomiast moc silnika wynika z połączenia tych dwóch parametrów: momentu obrotowego i prędkości obrotowej. Na hamowniach silnikowych, w trakcie badań silników, mierzony jest moment obrotowy oraz prędkość obrotowa, natomiast moc jest obliczana z tych dwóch parametrów.
    Co to jest moment obrotowy?
    Moment obrotowy to z punktu widzenia fizyki to samo co siła, z tą różnicą, że jest to siła w ruchu obrotowym. Rysunek 1 przedstawia czym w rzeczywistości jest moment obrotowy. Na ramieniu o długości 1 metra, który połączony jest z wałem korbowym silnika, znajduje się ciężarek o masie 10 kg. Aby wał silnika mógł wykonywać ruch obrotowy musi osiągnąć moment obrotowy wynoszący 98.1 Nm (niutonometra). Wynika to z prostych obliczeń, które przedstawione są poniżej.

    Masę ciężarka w kilogramach zamieniamy na ciężar (siłę) wyrażony w niutonach (N). W tym celu musimy ją pomnożyć razy wartość przyspieszenia ziemskiego „g”, które wynosi 9.81 metra na sekundę do kwadratu (m/s²).
    10 kg × 9.81 m/s² = 98.1 kg × m/s²

    Według zasad fizyki jeden kilogram razy metr na sekundę do kwadratu wynosi dokładnie 1 niuton (N), czyli:
    98.1 kg × m/s² = 98.1 N

    Teraz, gdy wiemy jaka siła działa na ramię, wystarczy pomnożyć ją razy długość ramienia (która, w naszym przypadku, wynosi 1 metr):
    98.1 N × 1 m = 98.1 N × m

    A niuton razy metr to nic innego jak niutonometr (Nm), czyli:
    98.1 N × m = 98.1 Nm

    W pewnym przybliżeniu można powiedzieć, że jeżeli silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm przy 2500 obr/min, to udźwignie on na metrowym ramieniu około 20 kg.

    Co to jest moc silnika?
    Jak wspomniano wcześniej moc silnika wynika z momentu obrotowego oraz prędkości obrotowej silnika. Innymi słowy, moc oznacza ile energii możemy uzyskać w jednostce czasu. Czyli im większy moment obrotowy przy wysokich obrotach, tym większą moc silnika uzyskamy. Matematycznie moc to iloczyn momentu obrotowego i mocy silnika. Jednak aby obliczenia były poprawne należy wykonać je w prawidłowych jednostkach. Prędkość obrotowa wyrażona musi być w radianach na sekundę, natomiast niutonometry są prawidłową jednostką momentu obrotowego. W celu uproszczenia obliczeń, zamiast zamieniać jednostki, lepiej wprowadzić stałą wartość, która wynika ze zmiany jednostek. We wszystkich obliczeniach jest taka sama i wynosi 9549.3. Jednostką mocy są kilowaty (kW). W dalszej części artykułu opisany jest sposób zmiany jednostki mocy na bardziej popularne konie mechaniczne.Do wykonania przykładowych obliczeń posłuży charakterystyka silnika 3.0 TDI z Audi Q7. Silnik ten osiąga maksymalny moment obrotowy 500 Nm pomiędzy 1500 i 3000 obr/min oraz moc maksymalną 176 kW przy 4000 obr/min. Obliczenia mocy wykonano dla kilku prędkości obrotowych, według wzoru:

    wzór ogólny

    Przykładowe obliczenia:
    Prędkość obrotowa 1500 obr/min, moment obrotowy 500 Nm
    obliczenia dla podanych parametrów

    Ten sam moment obrotowy, prędkość obrotowa silnika zwiększona do 3000 obr/min

    obliczenia dla podanych parametrów

    Punk mocy maksymalnej, czyli prędkość obrotowa 4000 obr/min i moment obrotowy 420 Nm

    obliczenia dla podanych parametrów:

    -foto2
    8 listopada 2013, 1:25 przez motomaniac (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (3)
    Przykazania kierowcy diesla – 1) Nie będziesz jeździł na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie będziesz lał paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, łącznie z opałem , by traktor twój pędził z pociągu zapałem. Czystość paliwa czasem ważniejsza ku niechceniu niźli czteropaka zapas na tylnym siedzeniu.
2) Przed zimą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, świec żarowych, rozrusznika i alternatora, a kąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz – wtedy rozruchów się zimnych nie boisz.
3) Czcij turbinę swą i szanuj albowiem po dłuższej jeździe studzić ją będziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odważy się buta mocno wciskać. Ciskać zaś musisz ciepłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora. Niemniej dobieraj żwawo buta wychylenie coby sprężarka dawała ciśnienie, bo gdy prikazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.
4) Pilnować będziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnować będziesz bardziej niźli wierności kobiałki twej. Lepsza bowiem niewierność małżeńska niewielka niźli w dieslu twoim malutka usterka. Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo minerałem poić go będziesz tylko na złomie.
5) Zimą dodawać będziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa była. Zmarznięta ropa zamarznąć może i wtedy nawet kopciuch ci nie pomoże. Depresator ważnym ekwipunkiem w twoim bagażniku , inaczej zamiast kobiałki pchać będziesz auto bluźniąc niczym szewc,smyku. Jeśli paliwo dobre tankujesz – wtedy dodatków nie potrzebujesz.
6) Dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdę odpalanie zimą łatwiejsze będzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamięć. Wtryski w Niuni ważniejsze są czasem niźli za panną latanie z gołym kuta..m
7) Dbać o szczelność przewodów IC będziesz inaczej dopadnie Cię ręka sprawiedliwego i kopcić fura twa będzie a konie w las pogonią.Momentu również Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompować zacznie.
8) Filtr powietrza sprawdzać będziesz i wymieniać często, bo zaprawdę powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni. Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twój silnik wnet będzie sfakany, nie lubi twój traktor syfu w dolocie, staraj się by świeży był zawsze w klekocie.
9) Pilnować będziesz wymian paska rozrządu niczym Minotaur labiryntów Minosa. Przy wymianie zdobądź dobrego technika, dla którego nieobca traktorowa technika, bo gdy źle do kupy rozrząd Ci złoży to Cię twój traktor za to wybatoży. Stanie w środku lasu w z rysą w silniku a ty mord popełnisz na swoim „mechaniku”.
10) Nie dopuścisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.
Te przykazania wyryj na pamięć stary i młody, który z traktorem stanąłeś w zawody. Choć traktor konstrukcją nazbyt udaną która do czasu może być świechtaną, to pamiętaj kolego że traktor będzie twym przyjacielem , gdy będziesz o niego dbał więcej wiele …
Kochaj zatem TDI`ka, TDCI`ka, JTD`eka,TD`eka i inne wynalazki, które klekoczą, pan Rudolf miał wszakże myśl złota, ze wyprodukował monstrum, które zbudowane z aluminium i stali wszystko co wlejesz zacnie przepali, lecz dbaj i chuchaj, smaruj i doglądaj. Powiesz wtedy że diesla nigdy nie zdradzisz, prędzej się od panny swojej wyprowadzisz.
    1) Nie będziesz jeździł na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie będziesz lał paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, łącznie z opałem , by traktor twój pędził z pociągu zapałem. Czystość paliwa czasem ważniejsza ku niechceniu niźli czteropaka zapas na tylnym siedzeniu.
    2) Przed zimą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, świec żarowych, rozrusznika i alternatora, a kąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz – wtedy rozruchów się zimnych nie boisz.
    3) Czcij turbinę swą i szanuj albowiem po dłuższej jeździe studzić ją będziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odważy się buta mocno wciskać. Ciskać zaś musisz ciepłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora. Niemniej dobieraj żwawo buta wychylenie coby sprężarka dawała ciśnienie, bo gdy prikazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.
    4) Pilnować będziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnować będziesz bardziej niźli wierności kobiałki twej. Lepsza bowiem niewierność małżeńska niewielka niźli w dieslu twoim malutka usterka. Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo minerałem poić go będziesz tylko na złomie.
    5) Zimą dodawać będziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa była. Zmarznięta ropa zamarznąć może i wtedy nawet kopciuch ci nie pomoże. Depresator ważnym ekwipunkiem w twoim bagażniku , inaczej zamiast kobiałki pchać będziesz auto bluźniąc niczym szewc,smyku. Jeśli paliwo dobre tankujesz – wtedy dodatków nie potrzebujesz.
    6) Dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdę odpalanie zimą łatwiejsze będzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamięć. Wtryski w Niuni ważniejsze są czasem niźli za panną latanie z gołym kuta..m
    7) Dbać o szczelność przewodów IC będziesz inaczej dopadnie Cię ręka sprawiedliwego i kopcić fura twa będzie a konie w las pogonią.Momentu również Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompować zacznie.
    8) Filtr powietrza sprawdzać będziesz i wymieniać często, bo zaprawdę powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni. Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twój silnik wnet będzie sfakany, nie lubi twój traktor syfu w dolocie, staraj się by świeży był zawsze w klekocie.
    9) Pilnować będziesz wymian paska rozrządu niczym Minotaur labiryntów Minosa. Przy wymianie zdobądź dobrego technika, dla którego nieobca traktorowa technika, bo gdy źle do kupy rozrząd Ci złoży to Cię twój traktor za to wybatoży. Stanie w środku lasu w z rysą w silniku a ty mord popełnisz na swoim „mechaniku”.
    10) Nie dopuścisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.
    Te przykazania wyryj na pamięć stary i młody, który z traktorem stanąłeś w zawody. Choć traktor konstrukcją nazbyt udaną która do czasu może być świechtaną, to pamiętaj kolego że traktor będzie twym przyjacielem , gdy będziesz o niego dbał więcej wiele …
    Kochaj zatem TDI`ka, TDCI`ka, JTD`eka,TD`eka i inne wynalazki, które klekoczą, pan Rudolf miał wszakże myśl złota, ze wyprodukował monstrum, które zbudowane z aluminium i stali wszystko co wlejesz zacnie przepali, lecz dbaj i chuchaj, smaruj i doglądaj. Powiesz wtedy że diesla nigdy nie zdradzisz, prędzej się od panny swojej wyprowadzisz.
    2 listopada 2013, 11:58 przez moto1274 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Moc tego silnika to 200 koni mechanicznych, a moment obrotowy wynosi 135 Nm. Porównanie? BMW S1000RR w drogowej specyfikacji ma 193 konie mechaniczne i 112 Nm momentu obrotowego przy suchej wadze 183kg, a Ducati 1199 Panigale R ma 195 koni mechanicznych i 132 Nm momentu obrotowego przy suchej wadze 165 kilogramów.
    8 października 2013, 20:35 przez Fenek (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Suzuki GSF 400 VC 93' – Japońskie cudeńko którego jeszcze nie widziałem na stronie. Mój 'nowy' nabytek. 59 konie, 167 kg na sucho, 5,2 do setki, 210 V max. Model ze zmiennymi fazami rozrządu (variable valve control system).
    Japońskie cudeńko którego jeszcze nie widziałem na stronie. Mój 'nowy' nabytek. 59 konie, 167 kg na sucho, 5,2 do setki, 210 V max. Model ze zmiennymi fazami rozrządu (variable valve control system).
    1 września 2013, 19:13 przez MrPeter24 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (8)
    Saleen 351 Mustang - produkcja 710-konnego modelu za 83.000 dolarów ru – Saleen 351 Mustang - produkcja 710-konnego modelu za 83.000 dolarów ruszyła
Tuner zdecydował się również na kilka drobiazgów urozmaicających wnętrze Mustanga. Zaglądając do środka widać fotele pokrytą skórą i alcantarą. Dodatkowo Saleen zamontował w modelu 351 podświetlane progi.
Nie od dziś wiemy, że Amerykanie ponad wszystko cenią sobie mocny silnik, tak więc każda modernizacja w ich wykonaniu to dodatkowe konie mechaniczne. W tym wypadku za bazę do tuningu posłużył 5,7 litrowy silnik V8 o mocy maksymalnej 710 KM i momentowi 887 Nm. Wszystko to wędruje oczywiście na tylne koła za pośrednictwem 6-stopniowej manualnej przekładni. Szkoda tylko, że tuner nie pochwalił się osiągami takiego potwora.
Wydaje się to dziwne, ale Saleen zajął się również atrybutami odpowiedzialnymi za prowadzenie samochodu. Podobno zostały wymienione elementy zawieszenia, takie jak choćby sprężyny, czy stabilizatory.
Cena jaką trzeba zapłacić za Saleena 351 Mustang to 82,634 dolarów.
    Saleen 351 Mustang - produkcja 710-konnego modelu za 83.000 dolarów ruszyła
    Tuner zdecydował się również na kilka drobiazgów urozmaicających wnętrze Mustanga. Zaglądając do środka widać fotele pokrytą skórą i alcantarą. Dodatkowo Saleen zamontował w modelu 351 podświetlane progi.
    Nie od dziś wiemy, że Amerykanie ponad wszystko cenią sobie mocny silnik, tak więc każda modernizacja w ich wykonaniu to dodatkowe konie mechaniczne. W tym wypadku za bazę do tuningu posłużył 5,7 litrowy silnik V8 o mocy maksymalnej 710 KM i momentowi 887 Nm. Wszystko to wędruje oczywiście na tylne koła za pośrednictwem 6-stopniowej manualnej przekładni. Szkoda tylko, że tuner nie pochwalił się osiągami takiego potwora.
    Wydaje się to dziwne, ale Saleen zajął się również atrybutami odpowiedzialnymi za prowadzenie samochodu. Podobno zostały wymienione elementy zawieszenia, takie jak choćby sprężyny, czy stabilizatory.
    Cena jaką trzeba zapłacić za Saleena 351 Mustang to 82,634 dolarów.
    8 sierpnia 2013, 0:02 przez Konto usunięte | Do ulubionych | Skomentuj
    Ford Galaxie 500 – Ford z roku 1972. W wersji coupe, silnik 5.7 302 konie mechaniczne
    Ford z roku 1972. W wersji coupe, silnik 5.7 302 konie mechaniczne
    9 lipca 2013, 17:48 przez Wadas23 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Źródło:

    Własne

    Ferrari 458 Italia COCPIT – Jak widać coś pięknego, przy zapalaniu ryk silnika jaki się wydobywa z V8 powoduje gęsią skórkę w ciągu sekundy, ta V8 nie bulgocze tylko RYCZY!!!
562 Konie budzi szacunek.
    Jak widać coś pięknego, przy zapalaniu ryk silnika jaki się wydobywa z V8 powoduje gęsią skórkę w ciągu sekundy, ta V8 nie bulgocze tylko RYCZY!!!
    562 Konie budzi szacunek.
    5 lipca 2013, 11:54 przez K2photo (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Zapraszamy dzisiaj do obejrzenia kolejnego naszego testu. Tym razem - Volkswagen Jetta VI 1.4 TSI 122 konie mechaniczne. Auto niemieckie z doskonałą skrzynią biegów oraz zawieszeniem pozwalającym na komfortową jazdę do celu. Zapraszamy serdecznie do zobaczenia i do subskrypcji naszego kanału!