Szukaj
Domniemam że kierowca był pod wpływem środków odurzających bo normalnie ludzie się tak nie zachowują. Sprawa zgłoszona do Stop Agresji Drogowej więc mam nadzieję że zostanie ukarany za swoje czyny.
Najważniejsza nauczka - zamówiłem żel pieprzowy dla takich delikwentów.
13.04.2023 Skierniewice
Media obiegła informacja, że Norwedzy nie kupują już aut elektrycznych. Istotnie - statystyki sprzedaży w pierwszym kwartale zauważalnie spadły.
Czy mieszkańcy Norwegii nagle zmienili swoje preferencje? Co z ich zakazem sprzedaży aut spalinowych od 2025 roku?
Na te i kilka innych pytań odpowie dziś Łukasz z kanału LuCars Samochody Elektryczne - mieszkaniec Norwegii od 7 lat, mechanik aut elektrycznych.
Zapraszamy Cię na nowy #BezszelestnyPODCAST
Zapinaj pasy i jedziemy!
Pluskwy domowe rozmnażają się szybko i są w stanie przetrwać nawet 300 dni co w świecie owadów jest nie lada wyczynem. Pluskwy uznawane są za jedne z najtrudniejszych do wytępienia szkodników, które są z człowiekiem od czasów mieszkania w jaskiniach. Choć na przestrzeni lat sposoby ich zwalczania znacznie ewoluowały, całkowite wyeliminowanie tych owadów wciąż stanowi spore wyzwanie. W walce z pluskwami stosuje się różne metody: od mało inwazyjnych pułapek i środków naturalnych po zintegrowane metody zwalczania szkodników i profesjonalne opryski oraz zamgławianie. Podpowiadamy, jak skutecznie zwalczyć pluskwy z materaca i co zrobić, by wkrótce nie powróciły z sąsiednich lokali lub ponownie z podróży.
Czego pluskwy nie lubią?
Pluskwy domowe (cimex lectularius) to krwiopijne owady zaliczane do podrzędu pluskwiaków różnoskrzydłych. Choć jeszcze do niedawna te uciążliwe szkodniki bytujące w mieszkaniach i hotelach uznawane były za relikt, obecnie obserwuje się ich masowy powrót.
Pluskwy mają wiele cech biologicznych, które ułatwiają im przetrwanie (m.in. krótki cykl rozwojowy, wysoką płodność, umiejętność hibernacji).
Jednak jak każde szkodniki mają również słabe strony, które można wykorzystać podczas ich zwalczania. Oto czego nie lubią pluskwy:
- gładkie powierzchnie – pluskwy nie potrafią wspinać się po gładkich powierzchniach, dlatego stanowią one dla nich fizyczną barierę w przemieszczaniu się,
- wysokie temperatury – jaja i larwy pluskiew giną już po kilku minutach w temperaturze 45 ℃,
- niskie temperatury – pluskwy domowe są mniej wrażliwe na niskie temperatury niż na wysokie. Giną dopiero w temperaturze poniżej −20 ℃ po upływie kilku tygodni. Temperatury niższe niż 10 ℃ powodują zahamowanie wylęgu larw z jaj,
- liście fasoli – na odnóżach pluskiew domowych znajdują się długie szczecinki, które zaczepiają się o włoski na liściach fasoli i uniemożliwiają owadom poruszanie się,
- olejki eteryczne – pluskwy unikają przebywania w miejscach o wysokim stężeniu olejków eterycznych. Odstraszająco na te owady działa m.in. zapach kurkumy i goździków. Swoją drogą na ugryzienia pluskiew polecamy smarować je olejkami eterycznymi z eukaliptusa oraz lawendy, najlepiej razem - bazą może być wazelina kosmetyczna lub ulubiony krem),
- alkohol – niszczy on tkanki pluskiew przy bezpośrednim kontakcie,
- światło – pluskwy żerują nocą, a przy zapalonym świetle najczęściej chowają się do swoich kryjówek, ale jeśli są żądne krwi to niestety nie pomoże;
Czy pranie pościeli zabija pluskwy?
Termiczne metody walki z pluskwami są łatwe do stosowania, przez co cieszą się dużą popularnością.
Jednym z domowych sposobów walki z pluskwami bytującymi w materacu jest pranie pościeli. Aby pozbyć się szkodników, pościel należy wyprać w temperaturze 50/60 ℃.
Czy termiczna metoda zwalczania pluskiew jest jednak rzeczywiście skuteczna?
Wysoka temperatura w czasie prania powoduje śmierć pluskiew i zniszczenie ich jaj, kokonów. Niestety, nie rozwiązuje to problemu pluskiew.
W ten sposób można jedynie ograniczyć liczebność szkodników jakimi są pluskwy domowe. Pluskwy w domu nie bytują jednak wyłącznie w pościeli, materacu czy łóżku. Zazwyczaj mają wiele innych ukrytych lokalizacji. Mogą kryć się m.in. w karniszach, półkach, listwach przypodłogowych czy pod odklejającą się tapetą lub plakatem.
Wyeliminowanie pluskiew z pościeli w żaden sposób nie wpływa więc na szkodniki i jaja pozostałe w otoczeniu. Nie jest więc wystarczająco skuteczne do ich całkowitego pozbycia się.
Czy można samemu wytępić pluskwy?
Zwalczanie pluskiew, ze względu na ich dużą odporność i wysoką płodność, jest bardzo skomplikowane.
Najczęściej szkodniki te wykrywane są zbyt późno, jak problem jest dość rozprzestrzeniony w mieszkaniu. Gdy populacja pluskiew domowych jest liczna, trudno je całkowicie wyeliminować.
Pluskwy, oprócz swojej pierwotnej lokalizacji, mogą mieć też inne kryjówki w domu. Konieczne jest zidentyfikowanie ich wszystkich i użycie środków oddziałujących na owady w różnych stadiach rozwojowych.
Dodatkowo większość domowych metod stosowanych do zwalczania pluskiew domowych ma ograniczoną efektywność i skuteczność. Często dla uzyskania oczekiwanego rezultatu konieczne jest ich systematyczne powtarzanie nawet przez kilka tygodni lub miesięcy.
Niedokładne przeprowadzenie odpluskwiania może sprawić, że problem po jakimś czasie powróci np. z sąsiednich lokali, pracy (hotel, ochrona, tir, szpital itp.) lub od rodziny i znajomych.
Choć samodzielne zwalczanie pluskiew jest możliwe, w praktyce często okazuje się więc zbyt pracochłonne oraz czasochłonne dla większości osób.
Jak pozbyć się pluskwy domowej w Warszawie?
Trwałe wyeliminowanie pluskiew domowych wymaga zintegrowanych działań IPM.
Niezbędne jest przeprowadzenie gruntownej inspekcji (lustracji), która pozwoli zlokalizować kryjówki pluskiew oraz określić ich liczebność.
Jeśli konieczna jest dezynsekcja Warszawa, o problemie warto pomyśleć o poinformowaniu także sąsiadów z bloku - pluskwy mogą przemieszczać się między mieszkaniami.
W walce z pluskwami domowymi można stosować różne metody. Do najpopularniejszych z nich należą:
- stosowanie pułapek,
- odkurzanie,
- stosowanie środków owadobójczych,
- używanie specjalistycznych pokrowców na materace,
- wymrażanie owadów suchym lodem,
- stosowanie parownic i myjek ciśnieniowych z gorącą parą wodną.
Wyżej wymienione metody mają ograniczoną skuteczność, dlatego zwykle najlepszym sposobem na pozbycie się pluskiew domowych jest skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy dezynsekcyjnej i ich deratyzatorów.
Do odpluskwiania pomieszczeń mieszkalnych najczęściej wykorzystywane jest zamgławianie ULV wraz z zintegrowanymi metodami IPM. Metoda ta polega na zastosowaniu kombinacji różnych pyretroidów, emitowanych w postaci mgły ultra low volume (20-50 mikronów), docierającej nawet w najmniejsze szczeliny. Zwykle wystarczające jest przeprowadzenie dwukrotnego zabiegu odpluskwiania, aby móc na nowo spać spokojnie.
Alternatywnym rozwiązaniem jest zastosowanie oprysku ciśnieniowego z pyretroidami. Obie metody łączy się także z metodami IPM, która wykorzystuje wszystkie dostępne sposoby dezynsekcji tj. metody fizyczne, biologiczne, chemiczne oraz mechaniczne.
Jeśli interesuje Cię zwalczanie pluskiew Warszawa?
Skorzystaj z oferty profesjonalnej firmy DDD PRUSATOR. Dzięki wieloletniemu doświadczonemu (od 2000r.) i fachowej wiedzy specjalistów zabieg odpluskwiania w Warszawie zostanie przeprowadzony w sposób dokładny i skuteczny.
Stosowane metody zwalczania pluskiew są bezpieczne dla zdrowia ludzi i zwierząt, dzięki czemu zwykle możliwy jest powrót do odpluskwionych mieszkań już po upływie 2-4 godzin od zabiegu dezynsekcji.
Firma dezynfekcyjna PRUSATOR korzysta z nowoczesnych metod zwalczania szkodników, w tym metod zintegrowanych IPM i procedur gwarantujących długotrwały efekt bez nawrotów pluskiew domowych.
Silnik spalinowy jest sercem każdego samochodu. Jego zadaniem jest przekształcenie energii chemicznej paliwa w energię mechaniczną, potrzebną do poruszania pojazdem. Jednak w trakcie pracy silnika wytwarza się bardzo dużo ciepła, które należy w jakiś sposób odprowadzić, aby silnik nie przegrzał się i nie uległ zniszczeniu. Dlatego tak ważnym elementem jest układ chłodzenia silnika, który odpowiada za odprowadzenie ciepła i utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy. W tym artykule opiszemy, jak działa układ chłodzenia silnika i dlaczego jest on tak ważny.
Dlaczego silnik wymaga chłodzenia?
Silnik spalinowy, podobnie jak każdy inny, w trakcie pracy wytwarza bardzo dużo ciepła. Ta energia termiczna powstaje w wyniku spalania paliwa w cylindrach oraz w wyniku tarcia ruchomych elementów, takich jak tłoki, wał korbowy czy zawory. Jeśli silnik nie byłby odpowiednio schładzany, to temperatura pracy bardzo szybko wzrosłaby i silnik uległby zniszczeniu.
Jak działa układ chłodzenia silnika?
Układ chłodzenia silnika składa się z kilku elementów, które razem odpowiadają za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy. Głównymi elementami układu chłodzenia są:
- pompa wodna,
- termostat,
- chłodnica,
- wentylator.
Pompa wodna to element układu, który odpowiada za krążenie cieczy chłodzącej przez silnik. Ciecz chłodząca, czyli płyn chłodniczy, jest pompowana przez rurki do wnętrza silnika, gdzie odprowadza ciepło z cylindrów i innych części. Następnie płyn wraca do chłodnicy, gdzie zostaje schłodzony i ponownie pompowany do silnika.
Termostat - kontroluje temperaturę płynu chłodzącego przepływającego przez silnik. Jeśli temperatura płynu jest za niska, termostat zamyka przepływ płynu przez chłodnicę, co powoduje nagrzanie silnika i zwiększenie jego temperatury. Natomiast gdy temperatura płynu osiągnie odpowiedni poziom, termostat otwiera przepływ płynu przez chłodnicę, co pozwala na schłodzenie silnika.
Chłodnica to element układu, który odpowiada za schładzanie cieczy chłodzącej. Chłodnica składa się z rurek i aluminiowych płyt, przez które przepływa płyn chłodzący. Rury i płyty chłodnicy są zwykle umieszczone z przodu samochodu, aby w czasie jazdy powietrze przepływające przez chłodnicę odprowadzało ciepło z płynu chłodzącego.
Wentylator - odpowiada za chłodzenie cieczy chłodzącej w czasie postoju samochodu. Wentylator włącza się automatycznie, gdy temperatura płynu chłodzącego osiągnie pewien poziom, co pozwala na schłodzenie silnika nawet w czasie postoju.
Dlaczego układ chłodzenia silnika jest tak ważny?
Układ chłodzenia jest niezwykle ważnym elementem każdego silnika spalinowego. Jego zadaniem jest odprowadzanie ciepła wytworzonego w czasie pracy silnika oraz utrzymywanie odpowiedniej temperatury pracy. Jeśli układ chłodzenia nie działa poprawnie, silnik może ulec przegrzaniu, co może doprowadzić do jego uszkodzenia lub całkowitej awarii. Przegrzanie silnika może spowodować uszkodzenie tłoków, wału korbowego, głowicy cylindra czy zaworów. Naprawa takich uszkodzeń może być bardzo kosztowna i czasochłonna.
Jak dbać o układ chłodzenia silnika?
Dbanie o układ chłodzenia silnika jest niezwykle ważne, ponieważ uszkodzenie tego elementu może prowadzić do kosztownych napraw lub nawet do konieczności wymiany całego silnika. Oto kilka zasad, które warto przestrzegać:
Regularnie sprawdzaj stan płynu chłodzącego oraz jego poziom. Płyn chłodzący powinien być w dobrym stanie, bez zanieczyszczeń.Wymieniaj płyn chłodzący zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Zwykle zaleca się wymianę co 2-3 lata lub co około 50-100 tysięcy kilometrów.Sprawdzaj regularnie stan elementów układu chłodzenia, takich jak:
- węże,
- pompa wodna,
- termostat,
- chłodnica.
Jeśli zauważysz jakieś uszkodzenia, koniecznie je napraw.
4. Unikaj eksploatacji samochodu w trudnych warunkach, takich jak:
- długa jazda po górzystym terenie,
- jazda z ciężkim ładunkiem,
- jazda w upalne dni bez włączonego klimatyzatora.
W takich warunkach układ chłodzenia pracuje znacznie intensywniej, co zwiększa ryzyko jego uszkodzenia.
5. Sprawdzaj regularnie stan wentylatora oraz jego pracę. Wentylator powinien działać poprawnie, aby zapewnić odpowiednie chłodzenie silnika.
Problemy z układem chłodzenia silnika
Mimo dbałości o układ chłodzenia silnika, czasami mogą wystąpić problemy z jego działaniem. Poniżej przedstawiamy najczęstsze problemy i sposoby ich rozwiązania:
Przegrzewanie silnika - przyczyną przegrzewania silnika może być wiele czynników, m.in. wycieki płynu chłodzącego, uszkodzone węże lub chłodnica, niesprawny termostat lub wentylator. W przypadku przegrzewania silnika należy bezzwłocznie zatrzymać samochód, a następnie sprawdzić stan układu chłodzenia i w razie potrzeby skorzystać z pomocy mechanika.Niski poziom płynu chłodzącego - niski poziom cieczy chłodzącej może prowadzić do przegrzania silnika lub jego uszkodzenia. Jeśli poziom płynu jest niski, koniecznie należy go uzupełnić.Wycieki płynu chłodzącego - mogą być spowodowane uszkodzeniem węży, chłodnicy lub uszczelek. W przypadku wycieków koniecznie należy natychmiast zatrzymać samochód i sprawdzić stan układu chłodzenia.Uszkodzenie termostatu - niesprawny termostat może prowadzić do nadmiernego zużycia paliwa, spadku mocy silnika lub przegrzania silnika. W przypadku podejrzenia uszkodzenia termostatu należy go niezwłocznie wymienić.Niesprawny wentylator - może prowadzić do przegrzania silnika lub jego uszkodzenia. W przypadku podejrzenia uszkodzenia wentylatora należy go niezwłocznie naprawić lub wymienić.
O czym należy pamiętać?
Podsumowując, układ chłodzenia silnika jest niezwykle istotnym elementem każdego pojazdu, który pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika i zapobiega jego przegrzaniu. Regularna kontrola stanu układu chłodzenia oraz szybka reakcja na wszelkie nieprawidłowości to klucz do zapewnienia bezpieczeństwa na drodze i uniknięcia kosztownych napraw. W razie wątpliwości, warto skorzystać z usług doświadczonego mechanika.
Dodatkowo należy pamiętać o konieczności regularnej wymiany płynu chłodniczego oraz innych elementów układu chłodzenia, takich jak termostat czy pompa wody, zgodnie z zaleceniami producenta. Dzięki temu możemy być pewni, że układ chłodzenia będzie działał sprawnie i skutecznie, co przyczyni się do dłuższej żywotności silnika oraz oszczędności na naprawach.
Partnerem artykułu jest awparts.pl
W toku dalszych czynności okazało się, że 19-latek ma promil alkoholu w organizmie oraz nie posiada uprawnień do kierowania pojazdami. Aktualnie trwają z nim czynności pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Świebodzinie. Mężczyzna może usłyszeć zarzuty niezatrzymania się do kontroli, kierowania pojazdem w stanie nietrzeźwości, umyślnego uszkodzenia radiowozu, uszkodzenia ciała, a także szeregu wykroczeń w tym kierowania pojazdem pomimo braku uprawnień. Grozi mu kara pozbawienia wolności do lat 5, dożywotni zakaz kierowania pojazdami mechanicznymi, grzywna oraz obowiązek wpłaty 5 tysięcy złotych na Fundusz Pomocy Poszkodowanym, oraz Pomocy Postpenitencjarnej.
Źródło: KPP Świebodzin
Opony wielosezonowe nie są bynajmniej nowością na rynku. Wypada przypomnieć, iż jeszcze kilkanaście lat temu innych po prostu nie było. Dopiero wnikliwe badania nad składem mieszanki i profilem bieżnika pozwoliły wprowadzić na rynek opony sezonowe. Rodzi to oczywiście pewne kłopoty z rozróżnieniem produktów, tym bardziej że nie ma obowiązku specjalistycznego oznaczania ogumienia pod kątem pór roku, jest natomiast dyrektywa europejska mówiąca o umieszczaniu na oponach informacji dotyczącej warunków, w jakich ogumienie da sobie radę.
Z artykułu dowiesz się między innymi: Jakie oznaczenie posiadają opony całoroczne?Kiedy opłaca się wybranie opon całorocznych?Co ile wymieniać opony wielosezonowe?SPIS TREŚCI Jak oznaczane są opony całoroczne?Kiedy warto stosować opony wielosezonowe?Po jakim przebiegu należy wymienić opony wielosezonowe?Jak oznaczane są opony całoroczne?
Jak zatem odróżnić opony wielosezonowe od ich letnich i zimowych odpowiedniczek? Sytuacja może wydawać się nieco skomplikowana, zwłaszcza dla kierowców niedysponujących odpowiednim doświadczeniem. Dlaczego?
Ponieważ nie ma specyficznego oznaczenia opon całorocznych, trzeba polegać na oględzinach bieżnika i twardości samej opony. Opony wielosezonowe są bardziej miękkie, aniżeli opony letnie i twardsze od zimowych.
Wynika to z parametrów, jakie ogumienie musi zachować w określonych warunkach pogodowych. W tym celu do mieszanki kauczukowej dodaje się między innymi krzemionki i olejów roślinnych.
Kolejną cechą charakterystyczną jest bieżnik, który stanowi swoisty kompromis pomiędzy tym, co może kierowcę spotkać latem, a zimą. Jest on głęboko i wyraźnie wcięty, poza tym uzupełniają go liczne rowki. W ten sposób opona całoroczna ma „wgryzać” się w śnieg i jednocześnie skutecznie odprowadzać wodę deszczową.
Pewną wskazówką pomocną przy odróżnieniu opon całorocznych mogą być litery M+S, które oznaczają skróty od anglojęzycznych nazw Mud and Snow. Oznaczają one, że produkt spełni określone wymogi bezpieczeństwa na nawierzchniach pokrytych błotem lub śniegiem.
Pozostałe symbole oznaczają parametry techniczne i warunki użytkowania opon: Szerokość opony podawana w milimetrach;Wyrażony w procentach stosunek wysokości przekroju do szerokości przekroju opony;Średnica osadzenia oznaczona w calach;Maksymalna nośność opony (indeks nośności);Maksymalna dopuszczalna prędkość pojazdu;Data produkcji;Symbole homologacyjne (dotyczą opon dopuszczonych do eksploatacji na obszarze Unii Europejskiej np. E 2, E 4).Kiedy warto stosować opony wielosezonowe?Opony całoroczne zalecane są głównie dla kierowców, którzy preferują statyczny tryb jazdy, unikając tym samym ekstremalnych wyczynów.
Ponieważ opony wielosezonowe są kompromisem pomiędzy letnimi i zimowymi, łatwo się domyślić, że ich parametry jezdne będą nieco niższe od tego, co mają do zaoferowania dostosowane do ciepła i mrozu ogumienie sezonowe. Na opony całoroczne mogą się zdecydować także ci, którzy z różnych powodów nie chcą dokonywać okresowej wymiany.
Co ile wymieniać opony wielosezonowe?
Statystycznie żywotność opon wielosezonowych jest dwukrotnie niższa, aniżeli pozostałych. Oznacza to, że opony całoroczne powinny być wymieniane co 2-3 lata. W przeliczeniu daje to około 50 000 km.
Okres eksploatacji opon wielosezonowych można nieco wydłużyć, stosując systematyczne wyważanie kół. W tym przypadku chodzi o równomierne rozłożenie opon na nawierzchni, co zapobiega ich nadmiernemu ścierani i pękaniu. Szybsze zużycie bieżnika związane jest także z niesprawnym zawieszeniem i układem kierowniczym.
Wg relacji autora. Przed tym co widać na nagraniu Kia jechała tylko na sygnałach świetlnych i błyskała długimi. Kierowca puścił ich ("choć nie musiałem"), a następnie kontynuował jazdę lewym pasem w znacznej odległości za nimi. W pewnym momencie nieoznakowana Kia hamuje do zera. Policjant krzyczał przez szybę "co robisz?" po czym ruszył z piskiem opon i skręcił w zjazd.
21.02.2023 S8 - obwodnica Warszawy
Nie dało się zmienić pasa normalnie, to trzeba było użyć sygnałów dźwiękowych.
"Nagranie z drogowej trasy średnicowej, gdzie 3.02.2023r. kolumna rządowa z Premierem RP na pokładzie bez sygnałów uprzywilejowania spycha inne pojazdy z drogi. Po użyciu klaksonu, gdy radiowóz bezrefleksyjnie zmieniał pas, policjanci ekspresyjnie gestykulując ostatecznie włączają koguty tylko na zmianę pasa, a zatem czy ich użycie było zgodne z prawem...?"