Szukaj
Znalazłem 20 takich materiałów
- NAPĘD: 6-biegowa skrzynia Sadev SC90-24, napęd na 4 koła, hydrauliczny system hamulca ręcznego
- ZAWIESZENIE: komponenty i geometria specjalnie opracowane przez ASD Motorsports
- BODY: nadwozie Forda Mustang 1965 zaprojektowane przez RTR, Kena Blocka oraz Hoonigan RD, w pełni rurowe zawieszenie ASD Motorsports, klatka bezpieczeństwa oraz słupki drzwi ASD Motorsports, panele obudowy z włókna węglowego RTR
- FELGI: fifteen52 three-piece R40, 18” x 10.5”
- OPONY: Pirelli Trofeo R, 295/30/18, mieszanka na zamówienie Kena Blocka
Andrzej Jaroszewicz
Wyścig w Toruniu
OBRSO przygotowało dwa różne projekty samochodu wyścigowego typu Fiat 125p GTJ.
Wariant I - z wykorzystaniem silnika 1840 cm3 16v
Wariant II - z wykorzystaniem silnika 3238 cm3
Na fotografii Andrzej Jaroszewicz nr. 194
Wariant I
Silnik:
4-cylindrowy, 16-zaworowy, pojemność 1840 cm3, moc 195 KM
Skrzynia biegów:
5-stopniowa, z bezpośrednim przełożeniem piątego biegu bez syngronizacji, o zębach prostych
Tylny most:
o przełożeniu 4,1 nowego typu z mechanizmem różnicowym o zwiększonym współczynniku tarcia
Zawieszenie:
połączenie sztywne typu „Uniball” w miejsce elementów gumowych, obniżony środek ciężkości samochodu, ze względu na poprawienie własności trakcyjnej: zmodyfikowana geometria przedniego zawieszenia, w zawieszeniu tylnym zastosowano drążek „Panharda”
Model: MR16T
Producent: Wytwórnia sprzętu Komunikacyjnego
Lata produkcji: 1972-1977
Ilosc egzemplarzy: ~500
Historia powstania:
Dane wg prospektu fabtycznego:
Motocykl MR16T klasy 250ccm jest pojazdem sportowym, przystosowanym do startów w rajdach obserwowanych.
Posiada szereg oryginalnych rozwiązań technicznych oraz specjalny silnik o obniżonych obrotach i zwiększonym momencie obrotowym.
Sprawdzona w wielu rajdach geometria podwozia, czyni z tego motocykla pojazd, dla którego nie ma trudnych odcinków, czy złej drogi.
Mała masa pojazdu, przy elastycznym silniku, ułatwia posługiwanie się nim w najcięższych warunkach terenowych.
Dane techniczne:
Silnik:
Dwusuwowy o pojemności 250 ccm typu W3T - wersja silnika W2 o zwiększonym momencie obrotowym Masa silnika 28,5kg, moc 13,5 kM przy 4000 obr/min. Silnik opracowany na bazie silnika Wiatr 175ccm. Wzrost pojemności skokowej uzyskano przez wiekszenie skoku tłoka i jego średnicy (zastosowano tłok z węgierskiej Panonii). W późniejszych wersjach stosowano silniki 175 ccm typu W2BxS przystosowane do celów sportowych (zmiana osprzętu elektrycznego i przełożeń)
Gaznik:
Sprzeglo:
wielotarczowe mokre
Skrzynia biegów:
czterobiegowa ze zmienionymi przełożeniami w stosunku do silnika W2
Naped:
Nieosłoniętym łańcuchem
Podwozie:
rama rurowa zamknięta wykonanana z ulepszanych rur ze stali stopowej. Rurowy wahacz łożyskowany tocznie służący również jako zbiornik oleju do smarowania łańcucha. Zawieszenie przednie teleskopowe o skoku 165 mm (importowany widelec Ceriani), tylne o skoku 90 mm. W modelu późniejszym rama podwójna z rur stopowych, wahacz łożyskowany ślizgowo cienkościennych
Kola:
przednie 3,00-21' Trial, tylne 4,00-18' Trial
Hamulce:
Bebnowe sterowane mechanicznie. Bebny ze stopu lekkiego-elektronu, zebrowane, z wtopiona żeliwna wkladka. W późniejszych modelach seryjne bębny WSK
Instalacja elektryczna:
Zapłon iskrownikowy
Pojemnosci:
Zbiornik paliwa 7 l
Cieżar:
Cieżar własny 90 kg, ciężar max 210 kg
Zużycie paliwa:
5l/100 km w terenie
Szybkość maksymalna 90 km/h w terenie,
Stosowane barwy nadwozia: czerwono- czarna
W celu ograniczenia tego zjawiska stosuje się też sterowanie wydajnością turbosprężarki. Możliwe są tu dwa sposoby - sterowanie ilością spalin przepływających poprzez turbinę lub sterowanie geometrią przepływu.
*W pierwszym rozwiązaniu stosuje się zawór obejściowy, który jest sterowany poprzez ciśnienie doładowywania - gdy ciśnienie wytwarzane przez sprężarkę przekracza ustaloną przez konstruktora silnika wartość, zawór otwiera się i przepuszcza część spalin poza wirnikiem turbiny.
*Drugim rozwiązaniem jest umieszczenie łopatek sterujących kątem pod jakim spaliny trafiają na łopatki wirnika. Przy małych prędkościach obrotowych silnika, spaliny uderzają w wirnik pod kątem zbliżonym do prostego i jednocześnie łopatki sterujące wytwarzają rodzaj dyszy przyspieszających przepływ spalin. Ograniczenie ciśnienia doładowania polega na kierowaniu strumienia spalin pod coraz ostrzejszym kątem względem łopatek turbiny przy jednoczesnym poszerzeniu kanału przepływu co powoduje ograniczenie prędkości spalin.
Konstrukcyjnie rozwiązuje się to w ten sposób, że wirnik turbiny otacza rodzaj żaluzji kierujących przepływem spalin. Pierwotnie ciśnienie doładowywania było sterowane czysto mechanicznie, we współczesnych silnikach samochodowych ciśnieniem steruje sterownik silnika, wykorzystując sygnały z czujników ciśnienia i ilości zassanego powietrza. Elementami wykonawczymi sterującymi zaworami lub żaluzjami są siłowniki pneumatyczne (wykorzystujące podciśnienie) sterowane elektrozaworami lub silniki krokowe - tak jak w silniku 1,2 TSI grupy VW
W sprężarce rośnie temperatura powietrza w wyniku:
wzrostu ciśnienia (zgodnie z równaniem adiabaty), przepływu ciepła przez elementy konstrukcyjne od gorących spalin do chłodniejszego powietrza.
Jest to zjawisko niekorzystne, gdyż obniża efekt działania turbosprężarki, oraz zwiększa temperaturę w momencie spalania. Zwiększenie temperatury wpływa niekorzystnie na elementy silnika, obniża sprawność silnika jak i zwiększa wydzielanie tlenków azotu. Aby obniżyć temperaturę sprężonego powietrza stosowany jest wymiennik ciepła zwany intercoolerem lub chłodnicą międzystopniową powietrza.
Pomogłem? Kto wiedział?
‹ pierwsza < 1 2
« poprzednia 1 2 następna »