Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 512 takich materiałów
    Maserati MC12 – Hipersamochód produkowany przez włoską markę Maserati w latach 2004-2005. MC12 został zbudowany z myślą o udziale Maserati w serii FIA GT. Produkcję rozpoczęto w 2004 roku, powstało wówczas 30 egzemplarzy, z czego 25 zostało wystawionych na sprzedaż. Rok później zbudowano kolejne 25 sztuk. Cena jednego egzemplarza wynosiła 600,000 euro. Maserati opracowało model MC12 na podwoziu Ferrari Enzo, z pierwowzoru zapożyczono także silnik V12 o pojemności 6 l i mocy 632 KM oraz skrzynię biegów. Powstały samochód był jednak znacznie większy od prekursora. MC12 było dłuższe, szersze i wyższe od Ferrari, które odznaczało się jednak lepszymi osiągami. MC12 jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 330 km/h, podczas gdy Ferrari jest w stanie osiągnąć 25 km/h szybciej. W serii FIA GT samochód zadebiutował pod koniec sezonu 2004, załoga nim kierująca zdobyła pierwsze miejsce podczas wyścigu na torze Zhuhai International Circuit. Wyścigowe wersje MC12 wzięły również udział w American Le Mans Series 2005, nie spełniały jednak wymagań dotyczących dopuszczalnych gabarytów, co poskutkowało nałożeniem kar.
    Hipersamochód produkowany przez włoską markę Maserati w latach 2004-2005. MC12 został zbudowany z myślą o udziale Maserati w serii FIA GT. Produkcję rozpoczęto w 2004 roku, powstało wówczas 30 egzemplarzy, z czego 25 zostało wystawionych na sprzedaż. Rok później zbudowano kolejne 25 sztuk. Cena jednego egzemplarza wynosiła 600,000 euro. Maserati opracowało model MC12 na podwoziu Ferrari Enzo, z pierwowzoru zapożyczono także silnik V12 o pojemności 6 l i mocy 632 KM oraz skrzynię biegów. Powstały samochód był jednak znacznie większy od prekursora. MC12 było dłuższe, szersze i wyższe od Ferrari, które odznaczało się jednak lepszymi osiągami. MC12 jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 330 km/h, podczas gdy Ferrari jest w stanie osiągnąć 25 km/h szybciej. W serii FIA GT samochód zadebiutował pod koniec sezonu 2004, załoga nim kierująca zdobyła pierwsze miejsce podczas wyścigu na torze Zhuhai International Circuit. Wyścigowe wersje MC12 wzięły również udział w American Le Mans Series 2005, nie spełniały jednak wymagań dotyczących dopuszczalnych gabarytów, co poskutkowało nałożeniem kar.
    Aston Martin DB9 Volante – Samochód sportowy klasy wyższej produkowany przez brytyjską markę Aston Martin w latach 2003–2016. Od strony techniczno-konstrukcyjnej DB9 jest spokrewniony pod względem konstrukcji ramy z Astonem Martinem V12 Vanquish. Jednocześnie jest to pierwszy samochód, który wykorzystuje zaawansowaną technologię spiekania ramy, VH Platform. Rama, zawieszenie i silnik są wykonane z aluminium. Natomiast kolumna kierownicy i drzwi z magnezu. DB9 ma o 25% mniejszą masę i dwukrotnie większą sztywność od swojego poprzednika – DB7. DB9 Volante jest to odmiana cabrio modelu DB9. Światowa premiera DB9 Volante miała miejsce na samochodowym salonie Detroit Motor Show w styczniu 2004 roku. Pod względem technicznym wersja cabrio nieznacznie odbiega od wersji z dachem. Po naciśnięciu przycisku w około 17 sekund otwiera się elektryczny dach. Dach jest wykonany z kilku warstw materiału, w tym samym kolorze co karoseria. Poprzez zastosowanie składanego dachu spadła pojemność bagażnika do 197 litrów. Do napędu samochodu wykorzystany jest silnik V12 o pojemności 5,9 l, który wytwarza moc 476,5 KM i moment obrotowy 600 Nm. Samochód osiąga prędkość maksymalną 306 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekund.
    Samochód sportowy klasy wyższej produkowany przez brytyjską markę Aston Martin w latach 2003–2016. Od strony techniczno-konstrukcyjnej DB9 jest spokrewniony pod względem konstrukcji ramy z Astonem Martinem V12 Vanquish. Jednocześnie jest to pierwszy samochód, który wykorzystuje zaawansowaną technologię spiekania ramy, VH Platform. Rama, zawieszenie i silnik są wykonane z aluminium. Natomiast kolumna kierownicy i drzwi z magnezu. DB9 ma o 25% mniejszą masę i dwukrotnie większą sztywność od swojego poprzednika – DB7. DB9 Volante jest to odmiana cabrio modelu DB9. Światowa premiera DB9 Volante miała miejsce na samochodowym salonie Detroit Motor Show w styczniu 2004 roku. Pod względem technicznym wersja cabrio nieznacznie odbiega od wersji z dachem. Po naciśnięciu przycisku w około 17 sekund otwiera się elektryczny dach. Dach jest wykonany z kilku warstw materiału, w tym samym kolorze co karoseria. Poprzez zastosowanie składanego dachu spadła pojemność bagażnika do 197 litrów. Do napędu samochodu wykorzystany jest silnik V12 o pojemności 5,9 l, który wytwarza moc 476,5 KM i moment obrotowy 600 Nm. Samochód osiąga prędkość maksymalną 306 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekund.
    Nissan GT-R Nismo – Dwudrzwiowe coupe zapowiedziane przez japońską firmę Nissan 6 grudnia 2007 roku. Prace nad samochodem trwały od 2001 roku. Po zakończeniu produkcji modelu Skyline R34 w 2002 roku nastała 6-letnia przerwa. W 2003 roku powstał nieco odbiegający segmentem od poprzednika model V35. Był to pierwszy Skyline, który był sprzedawany w USA jako Infiniti G35. Nissan GT-R został oficjalnie zaprezentowany w 2007 roku, a wprowadzony do sprzedaży w 2008. Nissan zaprezentował wersję GT-R Nismo podczas Tokyo Motor Show 2013. W wersji Nismo moc silnika wzrosła do 600 KM i 652 Nm momentu obrotowego. GT-R Nismo przyspiesza do 60 mph zajmuje 2,5 sekundy. Na New York Auto Show 2019 Nissan zaprezentował model GT-R Nismo na rok 2020. Zmiany w Nismo obejmują nowy tryb „R”, zmieniający ustawienie w celu szybszej zmiany biegów, nowe turbosprężarki z samochodu wyścigowego GT3 poprawiające przyspieszenie, lżejsze 20-calowe kute felgi aluminiowe RAYS ze specjalnie opracowanymi oponami Dunlop, wloty powietrza w błotnikach inspirowane GT3, lekkie karbonowo-ceramiczne hamulce, które są największymi tarczami hamulcowymi, jakie kiedykolwiek zamontowano w japońskich samochodach produkcyjnych, nowe zawieszenie, a dach, maska ​​i błotniki są wykonane z włókna węglowego w celu zmniejszenia masy. Nissan twierdzi, że nowy GT-R Nismo jest szybszy niż poprzednie modele, a masa wszystkich nowych ulepszeń została zmniejszona do 1703 kg, czyli o 20 kg lżejszy w porównaniu z GT-R Nismo z 2017 roku.
    Dwudrzwiowe coupe zapowiedziane przez japońską firmę Nissan 6 grudnia 2007 roku. Prace nad samochodem trwały od 2001 roku. Po zakończeniu produkcji modelu Skyline R34 w 2002 roku nastała 6-letnia przerwa. W 2003 roku powstał nieco odbiegający segmentem od poprzednika model V35. Był to pierwszy Skyline, który był sprzedawany w USA jako Infiniti G35. Nissan GT-R został oficjalnie zaprezentowany w 2007 roku, a wprowadzony do sprzedaży w 2008. Nissan zaprezentował wersję GT-R Nismo podczas Tokyo Motor Show 2013. W wersji Nismo moc silnika wzrosła do 600 KM i 652 Nm momentu obrotowego. GT-R Nismo przyspiesza do 60 mph zajmuje 2,5 sekundy. Na New York Auto Show 2019 Nissan zaprezentował model GT-R Nismo na rok 2020. Zmiany w Nismo obejmują nowy tryb „R”, zmieniający ustawienie w celu szybszej zmiany biegów, nowe turbosprężarki z samochodu wyścigowego GT3 poprawiające przyspieszenie, lżejsze 20-calowe kute felgi aluminiowe RAYS ze specjalnie opracowanymi oponami Dunlop, wloty powietrza w błotnikach inspirowane GT3, lekkie karbonowo-ceramiczne hamulce, które są największymi tarczami hamulcowymi, jakie kiedykolwiek zamontowano w japońskich samochodach produkcyjnych, nowe zawieszenie, a dach, maska ​​i błotniki są wykonane z włókna węglowego w celu zmniejszenia masy. Nissan twierdzi, że nowy GT-R Nismo jest szybszy niż poprzednie modele, a masa wszystkich nowych ulepszeń została zmniejszona do 1703 kg, czyli o 20 kg lżejszy w porównaniu z GT-R Nismo z 2017 roku.
    McLaren F1 GTR – F1 to hipersamochód produkowany przez brytyjską markę McLaren w latach 1993–1998. Pierwszy prototyp F1 był gotowy w połowie 1991 roku. Pierwsza prezentacja samochodu odbyła się w dniu 28 maja 1992 roku w Monako, a w 1994 F1 trafił do pierwszych, cywilnych odbiorców. Wersja F1 GTR produkowana była w latach 1995-1997. Ze 100 egzemplarzy McLarena F1, 28 z nich to F1 GTR. Waga waha się od 915 do 970 kg. Do napędu użyto silnika V12 pochodzącego z BMW. egzemplarzy po przerobieniu otrzymało homologację drogową. Wersja F1 GTR z 1995 roku posiada silnik generujący moc 600 KM, wersja z 1996 osiąga moc 627 KM. Do napędu modeli z tego rocznika użyto jednostki typu V12 6,1 l pochodzącej od BMW. Jednostka wyposażona jest w układ 48 zaworów. Prędkość maksymalna wynosi 370 km/h. We wnętrzu zamontowano 3 siedzenia. Napęd przenoszony jest na tylne koła. Wersja F1 GTR z 1997 roku osiąga moc maksymalną 680 KM, generowana jest przez sześciolitrowy silnik V12 pochodzący od BMW. Zwiększono w nim prędkość maksymalną z 370 km/h do 386 km/h. Istnieje również wydłużona wersja pojazdu McLaren F1 GTR Long Tail, która powstała w liczbie 10 sztuk.
    F1 to hipersamochód produkowany przez brytyjską markę McLaren w latach 1993–1998. Pierwszy prototyp F1 był gotowy w połowie 1991 roku. Pierwsza prezentacja samochodu odbyła się w dniu 28 maja 1992 roku w Monako, a w 1994 F1 trafił do pierwszych, cywilnych odbiorców. Wersja F1 GTR produkowana była w latach 1995-1997. Ze 100 egzemplarzy McLarena F1, 28 z nich to F1 GTR. Waga waha się od 915 do 970 kg. Do napędu użyto silnika V12 pochodzącego z BMW. egzemplarzy po przerobieniu otrzymało homologację drogową. Wersja F1 GTR z 1995 roku posiada silnik generujący moc 600 KM, wersja z 1996 osiąga moc 627 KM. Do napędu modeli z tego rocznika użyto jednostki typu V12 6,1 l pochodzącej od BMW. Jednostka wyposażona jest w układ 48 zaworów. Prędkość maksymalna wynosi 370 km/h. We wnętrzu zamontowano 3 siedzenia. Napęd przenoszony jest na tylne koła. Wersja F1 GTR z 1997 roku osiąga moc maksymalną 680 KM, generowana jest przez sześciolitrowy silnik V12 pochodzący od BMW. Zwiększono w nim prędkość maksymalną z 370 km/h do 386 km/h. Istnieje również wydłużona wersja pojazdu McLaren F1 GTR Long Tail, która powstała w liczbie 10 sztuk.
    21 czerwca 2022, 21:42 przez AwokadoOo (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Lamborghini Huracan Evo – Supersamochód klasy średniej produkowany pod włoską marką Lamborghini od 2014 roku. Na początku krążyły niepotwierdzone informacje, jakoby następca modelu Gallardo będzie się nazywał Cabrera. W grudniu 2013 roku Lamborghini podało nazwę i oznaczenie modelu (LP610-4), a także kod fabryczny LB724. Samochód został stylistycznie utrzymany w kierunku, jaki przedstawia większy i przedstawiony 2 lata wcześniej Aventador. Oficjalna premiera miała miejsce na Geneva Motor Show 4 marca 2014 roku. Na początku 2019 została zaprezentowana zmodernizowana wersja Huracana - Evo. Inżynierowie poprawili efektywność aerodynamiczną, która jest pięciokrotnie wyższa w stosunku do modelu z początku produkcji. Zmiany wizualne to m.in.: nowe obręcze, zderzaki, klapa silnika, zintegrowany spojler, inny dyfuzor. Silnik to V10 o pojemności 5,2 l, które generuje moc 640 KM i moment obrotowy 600 Nm. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 325 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 2,9 sekund.
    Supersamochód klasy średniej produkowany pod włoską marką Lamborghini od 2014 roku. Na początku krążyły niepotwierdzone informacje, jakoby następca modelu Gallardo będzie się nazywał Cabrera. W grudniu 2013 roku Lamborghini podało nazwę i oznaczenie modelu (LP610-4), a także kod fabryczny LB724. Samochód został stylistycznie utrzymany w kierunku, jaki przedstawia większy i przedstawiony 2 lata wcześniej Aventador. Oficjalna premiera miała miejsce na Geneva Motor Show 4 marca 2014 roku. Na początku 2019 została zaprezentowana zmodernizowana wersja Huracana - Evo. Inżynierowie poprawili efektywność aerodynamiczną, która jest pięciokrotnie wyższa w stosunku do modelu z początku produkcji. Zmiany wizualne to m.in.: nowe obręcze, zderzaki, klapa silnika, zintegrowany spojler, inny dyfuzor. Silnik to V10 o pojemności 5,2 l, które generuje moc 640 KM i moment obrotowy 600 Nm. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 325 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 2,9 sekund.
    Audi – W roku 1979 Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FISA, dziś FIA) dopuściła do serii Samochodowych Rajdowych Mistrzostw Świata pojazdy z napędem na cztery koła. W nowe warunki natychmiast wstrzeliło się Audi ze swoim modelem Quattro, który już w debiucie w portugalskim Rajdzie Algarve startując jeszcze poza klasyfikacją zwyciężył z przewagą aż 27 minut! Wyczyn ten skutecznie zamknął usta wszystkim niedowiarkom twierdzącym, że auta z napędem na cztery koła będą za ciężkie i za mało zwrotne na zakrętach. W roku 1981 Quattro oficjalnie pojawiło się na rajdowych szlakach dając między innymi pierwsze w historii zwycięstwo załodze kobiecej. W roku 1982 Audi wywalczyło tytuł mistrza świata konstruktorów. W tym samym sezonie FISA podjęła decyzję o stworzeniu grupy B, w której niemal niczym nie ograniczeni producenci mogli wystawiać pojazdy, których możliwości porównać można by jedynie do bolidów Formuły 1.

Na sezon 1983 przygotowano już ponad 360-konne Quattro, które pozwoliło na zdobycie tytułu mistrza świata kierowców (Hannu Mikkola), ale w kategorii konstruktorów uległo lżejszej o 150 kilogramów tylnonapędowej Lancii Rally 037. Rajdowa wersja Quattro była jednak tylko preludium przed prawdziwą rakietą, będącą wynikiem wyścigu zbrojeń grupy B - Sport Quattro.

W stosunku do modelu bazowego zmniejszono aż o 32 centymetry rozstaw osi, ale dzięki wydłużonemu przodowi Sport Quattro było krótsze od produkowanego od 1980 roku Quattro już tylko o 24 centymetry. Pod maską wylądował turbodowałowany, 5-cylindrowy silnik o 20 zaworach mogący przy pojemności 2,1 litrów pochwalić się mocą około 450 koni mechanicznych. Wraz ze skróceniem auta pozbyto się ręcznego hamulca. Pojazd otrzymał za to szersze ogumienie, szersze nadkola, przednią szybę z Audi 80 zapewniającą lepszą widoczność oraz przede wszystkim nadwozie wykonane z włókien węglowych i kevlaru z potężnym ospoilerowaniem. W roku 1984 rajdy należały do Audi - zdobyto mistrzostwo świata kierowców (Stig Blomqvist) i konstruktorów. Stał za tym nie tylko silnik i umiejętności kierowców, ale także rewolucyjny napęd i niemal idealny rozkład masy uzyskany dzięki przeniesieniu układów chłodzenia na tył samochodu podczas gdy silnik dociążał przód.

Historia napędu quattro (po włosku "cztery") zaczęła się od niejakiego Volkswagena Iltisa, który z udziałem Audi stworzono na potrzeby wojska i produkowano od 1967 roku. Dziesięć lat później napęd terenowego szperacza zaaplikowano do Audi 80 a kolejne testy i udoskonalenia zakończyły się prezentacją w 1980 roku coupe Audi Quattro, pierwszego cywilnego, seryjnego samochodu z napędem na cztery koła (nie licząc Jensena FF z 1966 roku, przy okazji którego trudno mówić o produkcji seryjnej). Szybko okazało się, że samochód znakomicie sprawdza się w warunkach rajdowych. Napęd na cztery koła zapewniał mu niezwykłą przyczepność na każdej nawierzchni a w połączeniu z potężnym silnikiem znakomite przyspieszenia i zachowanie na prostej oraz możliwość pokonywania zakrętów w mgnieniu oka. Szczególnie z tym ostatnim borykały się pierwsze samochody z napędem na cztery koła - fakt iż każde z nich kręciło się z taką samą prędkością skutkował niezwykle dużym promieniem skrętu (w przypadku napędu na jedną oś obie osie pokonują na zakręcie drogę o innym promieniu dzięki temu, że mogą swobodnie obracać się z różną prędkością). Tego problemu nie miał już Iltis (a tym bardziej Quattro) - w wojskowej terenówce zastosowano mechanizm różnicowy (dyferencjał), na który składa się specjalny układ odpowiednio ukształtowanych i współpracujących ze sobą kół zębatych, pozwalających na różnicowanie prędkości obrotowej kół na każdej osi. Gdy Audi dopracowało ten system do zastosowań cywilnych konkurencja nie miała wiele do powiedzenia. W Sport Quattro znalazły się aż trzy mechanizmy różnicowe - przedni, tylny oraz łączący je centralny.

Sezon 1985 zdominował Peugeot 205 T16, który nie dopuścił Audi ani do tytułu mistrza wśród konstruktorów ani wśród kierowców. Nic jednak nie stało na przeszkodzie, aby iść jeszcze dalej (regulamin grypy B stwarzał możliwość wypuszczania pojazdów coraz lżejszych i mocniejszych) - jeszcze w tym samym roku pokazano Sport Quattro S1. Silnik w tej ewolucji modelu rozwijał już moc przeszło 600 koni mechanicznych! Jednostka ta współpracowała z 6-stopniowym automatem, który wyparł przekładnię ręczną z powodu o wiele bardziej płynnej dystrybucji momentu obrotowego, co owocowało o wiele lepszymi przyspieszeniami. Trudności w zapanowaniu nad tym potworem oraz duża awaryjność sprawiły jednak, że w sezonie 1986 auto nie pokazało wiele. Z sezonem 1987 zamknięto zbyt niebezpieczną grupę B, ale nie zakończyło to kariery S1. Niemiecka bestia z Walterem Röhrlem za kierownicą i odpowiednim pakietem aerodynamicznym stawiła się na "wyścigu do chmur", amerykańskim Pikes Peak International Hill Climb rozgrywającym się na szczycie Pikes Peak w Kolorado na odcinku prawie 20 kilometrów zaczynającym się na wysokości 2862 metrów i kończącym się na pułapie 4300 metrów. Audi oficjalnie podaje, że samochód przygotowany do tych zawodów rozwijał około 600 KM, nieoficjalne dane mówią jednak nawet o 750 KM! Finał mógł być tylko jeden - zwycięstwo z rekordowym czasem przejazdu.

Produkcja Sport Quattro trwała od końca 1983 roku do roku 1985 zgodnie z regulaminem grupy B, który zakładał wypuszczenie co najmniej 200 egzemplarzy szosowych. Do klientów na całym świecie trafiły 164 auta ze wszystkich 214 wyprodukowanych, wśród których znalazło się także 14 rajdówek a także auta przeznaczone do testów, oddane w ręce pracowników firmy i pozostawione na części zamienne. Do dnia dzisiejszego przetrwały 132 egzemplarze, których największą ilość spotkać można w Niemczech i Szwacjarii. W Polsce znajduje się jeden, cywilny egzemplarz.

W roku 1987 Audi pracowało nad zmienionym aerodynamicznie prototypem napędzanym centralnie umieszczonym silnikiem o mocy około 1000 koni mechanicznych. Pojazd był ponoć nie możliwy do opanowania a jego historia zakończyła się w fabrycznym muzeum w Ingolstadt, gdzie stanowi część eksponatów.

Grupa B poza Sport Quattro zrodziła także inne zabójcze (niestety nie tylko w przenośni, ale i dosłownie - na trasach rajdów śmierć ponieśli członkowie startujących załóg oraz kibice) machiny, wśród których poza wspomnianą Lancią i Peugeotem nie można zapomnieć także o Fordzie RS200, Lancii Delcie S4, MG Metro 6R4 oraz Citroenie BX 4TC.
    W roku 1979 Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FISA, dziś FIA) dopuściła do serii Samochodowych Rajdowych Mistrzostw Świata pojazdy z napędem na cztery koła. W nowe warunki natychmiast wstrzeliło się Audi ze swoim modelem Quattro, który już w debiucie w portugalskim Rajdzie Algarve startując jeszcze poza klasyfikacją zwyciężył z przewagą aż 27 minut! Wyczyn ten skutecznie zamknął usta wszystkim niedowiarkom twierdzącym, że auta z napędem na cztery koła będą za ciężkie i za mało zwrotne na zakrętach. W roku 1981 Quattro oficjalnie pojawiło się na rajdowych szlakach dając między innymi pierwsze w historii zwycięstwo załodze kobiecej. W roku 1982 Audi wywalczyło tytuł mistrza świata konstruktorów. W tym samym sezonie FISA podjęła decyzję o stworzeniu grupy B, w której niemal niczym nie ograniczeni producenci mogli wystawiać pojazdy, których możliwości porównać można by jedynie do bolidów Formuły 1.

    Na sezon 1983 przygotowano już ponad 360-konne Quattro, które pozwoliło na zdobycie tytułu mistrza świata kierowców (Hannu Mikkola), ale w kategorii konstruktorów uległo lżejszej o 150 kilogramów tylnonapędowej Lancii Rally 037. Rajdowa wersja Quattro była jednak tylko preludium przed prawdziwą rakietą, będącą wynikiem wyścigu zbrojeń grupy B - Sport Quattro.

    W stosunku do modelu bazowego zmniejszono aż o 32 centymetry rozstaw osi, ale dzięki wydłużonemu przodowi Sport Quattro było krótsze od produkowanego od 1980 roku Quattro już tylko o 24 centymetry. Pod maską wylądował turbodowałowany, 5-cylindrowy silnik o 20 zaworach mogący przy pojemności 2,1 litrów pochwalić się mocą około 450 koni mechanicznych. Wraz ze skróceniem auta pozbyto się ręcznego hamulca. Pojazd otrzymał za to szersze ogumienie, szersze nadkola, przednią szybę z Audi 80 zapewniającą lepszą widoczność oraz przede wszystkim nadwozie wykonane z włókien węglowych i kevlaru z potężnym ospoilerowaniem. W roku 1984 rajdy należały do Audi - zdobyto mistrzostwo świata kierowców (Stig Blomqvist) i konstruktorów. Stał za tym nie tylko silnik i umiejętności kierowców, ale także rewolucyjny napęd i niemal idealny rozkład masy uzyskany dzięki przeniesieniu układów chłodzenia na tył samochodu podczas gdy silnik dociążał przód.

    Historia napędu quattro (po włosku "cztery") zaczęła się od niejakiego Volkswagena Iltisa, który z udziałem Audi stworzono na potrzeby wojska i produkowano od 1967 roku. Dziesięć lat później napęd terenowego szperacza zaaplikowano do Audi 80 a kolejne testy i udoskonalenia zakończyły się prezentacją w 1980 roku coupe Audi Quattro, pierwszego cywilnego, seryjnego samochodu z napędem na cztery koła (nie licząc Jensena FF z 1966 roku, przy okazji którego trudno mówić o produkcji seryjnej). Szybko okazało się, że samochód znakomicie sprawdza się w warunkach rajdowych. Napęd na cztery koła zapewniał mu niezwykłą przyczepność na każdej nawierzchni a w połączeniu z potężnym silnikiem znakomite przyspieszenia i zachowanie na prostej oraz możliwość pokonywania zakrętów w mgnieniu oka. Szczególnie z tym ostatnim borykały się pierwsze samochody z napędem na cztery koła - fakt iż każde z nich kręciło się z taką samą prędkością skutkował niezwykle dużym promieniem skrętu (w przypadku napędu na jedną oś obie osie pokonują na zakręcie drogę o innym promieniu dzięki temu, że mogą swobodnie obracać się z różną prędkością). Tego problemu nie miał już Iltis (a tym bardziej Quattro) - w wojskowej terenówce zastosowano mechanizm różnicowy (dyferencjał), na który składa się specjalny układ odpowiednio ukształtowanych i współpracujących ze sobą kół zębatych, pozwalających na różnicowanie prędkości obrotowej kół na każdej osi. Gdy Audi dopracowało ten system do zastosowań cywilnych konkurencja nie miała wiele do powiedzenia. W Sport Quattro znalazły się aż trzy mechanizmy różnicowe - przedni, tylny oraz łączący je centralny.

    Sezon 1985 zdominował Peugeot 205 T16, który nie dopuścił Audi ani do tytułu mistrza wśród konstruktorów ani wśród kierowców. Nic jednak nie stało na przeszkodzie, aby iść jeszcze dalej (regulamin grypy B stwarzał możliwość wypuszczania pojazdów coraz lżejszych i mocniejszych) - jeszcze w tym samym roku pokazano Sport Quattro S1. Silnik w tej ewolucji modelu rozwijał już moc przeszło 600 koni mechanicznych! Jednostka ta współpracowała z 6-stopniowym automatem, który wyparł przekładnię ręczną z powodu o wiele bardziej płynnej dystrybucji momentu obrotowego, co owocowało o wiele lepszymi przyspieszeniami. Trudności w zapanowaniu nad tym potworem oraz duża awaryjność sprawiły jednak, że w sezonie 1986 auto nie pokazało wiele. Z sezonem 1987 zamknięto zbyt niebezpieczną grupę B, ale nie zakończyło to kariery S1. Niemiecka bestia z Walterem Röhrlem za kierownicą i odpowiednim pakietem aerodynamicznym stawiła się na "wyścigu do chmur", amerykańskim Pikes Peak International Hill Climb rozgrywającym się na szczycie Pikes Peak w Kolorado na odcinku prawie 20 kilometrów zaczynającym się na wysokości 2862 metrów i kończącym się na pułapie 4300 metrów. Audi oficjalnie podaje, że samochód przygotowany do tych zawodów rozwijał około 600 KM, nieoficjalne dane mówią jednak nawet o 750 KM! Finał mógł być tylko jeden - zwycięstwo z rekordowym czasem przejazdu.

    Produkcja Sport Quattro trwała od końca 1983 roku do roku 1985 zgodnie z regulaminem grupy B, który zakładał wypuszczenie co najmniej 200 egzemplarzy szosowych. Do klientów na całym świecie trafiły 164 auta ze wszystkich 214 wyprodukowanych, wśród których znalazło się także 14 rajdówek a także auta przeznaczone do testów, oddane w ręce pracowników firmy i pozostawione na części zamienne. Do dnia dzisiejszego przetrwały 132 egzemplarze, których największą ilość spotkać można w Niemczech i Szwacjarii. W Polsce znajduje się jeden, cywilny egzemplarz.

    W roku 1987 Audi pracowało nad zmienionym aerodynamicznie prototypem napędzanym centralnie umieszczonym silnikiem o mocy około 1000 koni mechanicznych. Pojazd był ponoć nie możliwy do opanowania a jego historia zakończyła się w fabrycznym muzeum w Ingolstadt, gdzie stanowi część eksponatów.

    Grupa B poza Sport Quattro zrodziła także inne zabójcze (niestety nie tylko w przenośni, ale i dosłownie - na trasach rajdów śmierć ponieśli członkowie startujących załóg oraz kibice) machiny, wśród których poza wspomnianą Lancią i Peugeotem nie można zapomnieć także o Fordzie RS200, Lancii Delcie S4, MG Metro 6R4 oraz Citroenie BX 4TC.
    Aston Martin DB9 Volante – Samochód sportowy klasy wyższej produkowany przez brytyjską markę Aston Martin w latach 2003-2016. Od strony techniczno-konstrukcyjnej samochód jest spokrewniony pod względem konstrukcji ramy z modelem V12 Vanquish. Jednocześnie jest to pierwszy samochód, który wykorzystuje zaawansowaną technologię spiekania ramy, VH Platform.  Rama, zawieszenie i silnik są wykonane z aluminium. Natomiast kolumna kierownicy i drzwi z magnezu. DB9 ma o 25% mniejszą masę i dwukrotnie większą sztywność od swojego poprzednika - DB7. Światowa premiera wersji cabrio DB9, czyli DB9 Volante miała miejsce w styczniu 2004 roku na salonie samochodowym Detroit Motor Show. Zarówno Volante jak i coupe mają ten sam silnik V12 5,9 l o mocy 450 KM i momencie obrotowym 570 Nm. W późniejszych modelach DB9 moc została zwiększona do 470 KM, a moment obrotowy do 600 Nm. Samochód osiąga prędkość maksymalną 306 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 4,8 s.
    Samochód sportowy klasy wyższej produkowany przez brytyjską markę Aston Martin w latach 2003-2016. Od strony techniczno-konstrukcyjnej samochód jest spokrewniony pod względem konstrukcji ramy z modelem V12 Vanquish. Jednocześnie jest to pierwszy samochód, który wykorzystuje zaawansowaną technologię spiekania ramy, VH Platform. Rama, zawieszenie i silnik są wykonane z aluminium. Natomiast kolumna kierownicy i drzwi z magnezu. DB9 ma o 25% mniejszą masę i dwukrotnie większą sztywność od swojego poprzednika - DB7. Światowa premiera wersji cabrio DB9, czyli DB9 Volante miała miejsce w styczniu 2004 roku na salonie samochodowym Detroit Motor Show. Zarówno Volante jak i coupe mają ten sam silnik V12 5,9 l o mocy 450 KM i momencie obrotowym 570 Nm. W późniejszych modelach DB9 moc została zwiększona do 470 KM, a moment obrotowy do 600 Nm. Samochód osiąga prędkość maksymalną 306 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 4,8 s.
    Mercedes-Benz C63 AMG Black Series – Klasa C to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką markę Mercedes-Benz od 1993 roku. W 2021 roku rozpoczęła się produkcja piątej i najnowszej generacji modelu. Trzecią generację Klasy C przedstawiono po raz pierwszy w 2007 roku. Produkowano ją pod kodem fabrycznym W204 dla sedana, S204 dla kombi oraz C204 dla coupe. Stylistyka i wygląd zdecydowanie odróżniają pojazd od poprzednika. Karoseria została powiększona, przez co Mercedes stał się bardziej masywny. Wersja C63 AMG posiada 6,2-litrowe V8 o mocy 457 KM i momencie obrotowym 600 Nm, była najmocniejszą odmianą Klasy C. W 2011 roku zaprezentowano najbardziej bezkompromisową edycję, Black Series. Posiadała ona ten sam silnik, lecz wzmocniony do mocy 517 KM i momentu obrotowego 620 Nm. Black Series charakteryzował się również spoilerem z tyłu, powiększonym przednim zderzakiem, oraz inną maską, był oferowany tylko w coupe. Powstało 800 egzemplarzy w wersji Black Series.
    Klasa C to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką markę Mercedes-Benz od 1993 roku. W 2021 roku rozpoczęła się produkcja piątej i najnowszej generacji modelu. Trzecią generację Klasy C przedstawiono po raz pierwszy w 2007 roku. Produkowano ją pod kodem fabrycznym W204 dla sedana, S204 dla kombi oraz C204 dla coupe. Stylistyka i wygląd zdecydowanie odróżniają pojazd od poprzednika. Karoseria została powiększona, przez co Mercedes stał się bardziej masywny. Wersja C63 AMG posiada 6,2-litrowe V8 o mocy 457 KM i momencie obrotowym 600 Nm, była najmocniejszą odmianą Klasy C. W 2011 roku zaprezentowano najbardziej bezkompromisową edycję, Black Series. Posiadała ona ten sam silnik, lecz wzmocniony do mocy 517 KM i momentu obrotowego 620 Nm. Black Series charakteryzował się również spoilerem z tyłu, powiększonym przednim zderzakiem, oraz inną maską, był oferowany tylko w coupe. Powstało 800 egzemplarzy w wersji Black Series.