Chevrolet Impala - do roku 1996 luksusowy samochód osobowy produkowany przez należącą do General Motors firmę Chevrolet. Impala został ponownie wprowadzony do produkcji w roku 2000 jako przednionapędowy samochód klasy średniej. Ed Cole, główny technik Chevrolet pod koniec lat 50. określił model jako "prestiżowy samochód w zasięgu przeciętnego amerykańskiego obywatela".
W latach 1958-1965 Impala był najdroższym luksusowym pojazdem od Chevroleta. W roku 1965 Chevrolet wprowadził nowy model Caprice który był jeszcze droższy.
Pod koniec lat 60. Impala znajdował się w rodzinie samochodów luksusowych Chevroleta niżej tylko od Caprice, niżej od niego plasowały się bardziej ekonomiczne samochody jak Biscayne czy Bel Air. Głównymi konkurentami Chevroleta Impali byli: Ford Galaxie i Plymouth Fury.
Impala był jednym z najbardziej udanych samochodów od General Motors, w początkowych produkcji sprzedawał się najlepiej w swoim segmencie. Poziom sprzedaży w roku 1965 który wynosił ponad 1 000 000 egzemplarzy wciąż jest nieosiągalny dla innych producentów. Od 1958 do 1996 roku sprzedano prawie 13 000 000 egzemplarzy modelu, co czyni go najlepiej sprzedającym się samochodem luksusowym wszech czasów.
Pierwszego Maja 1960r. załoga FSO zaprezentowała swoje najpiękniejsze dzieło Syrenę Sport. Samochód zaprojektował Cezary Nawrot. Nadwozie samochodu wykonane z laminatu umieszczone było na stalowej płycie podłogowej. Do napędu wykorzystano prototypowy czterosuwowy dwucylindrowy silnik typu bokser konstrukcji Władysława Skoczyńskiego i Andrzeja Zatonia. Specjalnie do tego auta Antoni Drozdek zaprojektował w pełni niezależne tylne zawieszenie oparte o wahacze wleczone. Samochód podczas testów na torze i w ruchu ulicznym pokonał 29 tys km i spisywał się całkiem dobrze (Cezary Nawrot odbył nim m.in. podróż z Warszawy do Krakowa). Po prezentacji opinia publiczna i prasa naciskały na rozpoczęcie seryjnej produkcji, ale po osobistym telefonie do fabryki Józefa Cyrankiewicza prototyp schowano w magazynie ośrodka badawczo-rozwojowego w Warszawie Falenicy gdzie stał do lat siedemdziesiątych kiedy to został komisyjnie zniszczony razem z innymi prototypami FSO. Jako ciekawostkę dodam że Włoski dziennik "Il Giorno" nadał Syrenie Sport tytuł najpiękniejszego auta z za żelaznej kurtyny, a w kwietniu 2007 magazyn Classicauto opublikował zdjęcia Syreny Sport w zarośniętym garażu... Okazało się to żartem ale rozbudziło nadzieje wielu entuzjastów.
Auto produkowane przez Shelby Super Cars jest jednym z najszybszych seryjnie produkowanych samochodów świata. Jego silnik osiąga moc 1199km, najwyższa zmierzona prędkość wynosi 414km/h a przyśpieszenie do setki 2,78s. W tej wersji wyprodukowano tylko 25 szt. i sprzedano po 1 mln. dolarów
Dane techniczne:
uklad i liczba cylindrów: V12
pojemność: 6233 cm³
moc: 800km
moment obrotowy: 1100Nm (ograniczony elektronicznie)
0-100km/h: 3,7s
prędkość maksymalna: 350km/h (ograniczona elektronicznie!!!)
masa: 1980kg
W latach 2010 - 2012 wyprodukowano 10 szt.