Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 524 takie materiały
    Od autora:

    W dniu 10.05.2023 na ulicy Lwowskiej w Legnicy z za zaparkowanego auta wybiegł mi ośmiolatek. Niestety nie udało mi się przed nim wyhamować i go potrąciłem. Na nagraniu wygląda to groźnie ale na szczęście chłopak po zbadaniu przez lekarza w szpitalu został wypuszczony do domu. Wysyłam to bo może, któryś rodzic przed wypuszczeniem tak młodego człowieka pomyśli dwa razy oraz jakiś młody kierowca zobaczy że nie można jeździć szybko po takich uliczkach bo nawet przy tych 28km/h jakie miałem na liczniku można nie wyhamować. Ja już do końca życia to zapamiętam i ten młody człowiek zapewne również.
    11 maja 2023, 23:57 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Autostrada A4 Opole - Wrocław. Jechaliśmy w kolumnie samochodów osobowych wyprzedzając "TIRy" ruch był duży, więc nie można było za bardzo się rozpędzić. Jadący za mną samochód z filmu (VW Sharan) próbował wielokrotnie wyprzedzić mnie prawym pasem. Gestykulował ciągle coś, groził mi WIDELCEM
    Po kilku nieudanych próbach postanowił wyprzedzić pasem awaryjnym, samochód ciężarowy jadący prawym pasem. Następnie spychając mnie na barierki rozdzielające autostradę, wepchnął się przed maskę mojego samochodu. Na początku zaczął mnie wyhamowywać i wtedy poprosiłem kolegę, żeby włączył nagrywanie na swoim telefonie. Co działo się później widać na filmie. Facet wyhamowywał a ja żeby uniknąć wjechania mu w tylek uciekałem na prawy pas. I tak kilka razy. Chyba w 7 sekundzie filmu widać, jak wyrzuca jakiś przedmiot, który uderzył w maskę mojego auta. Pozdrowił mnie środkowym palcem. Ogólnie facet zachowywał się, jak byłby pod wpływem jakiś środków. Zadzwoniłem na 112, ale pani, która przyjmowała zgłoszenie nie bardzo miała ochotę na przekazanie tego dalej. Zadzwoniłem więc na komendę w Legnicy. Tam przyjęli zgłoszenie, ale przekierowali mnie też na komendę do środy Śląskiej, żeby wysłali również radiowóz na autostradę.

    Kierowcę zatrzymała legnicka policja prawie 100 km od miejsca zgłoszenia (zgłoszenie miało miejsce na wysokości około 170 kilometra). Pokazałem nagranie policjantom. Panowie na początku pouczyli kierowcę, pogrozili mu palcem i stwierdzili, że na tym etapie kończy się ich interwencja a ja mogę zgłosić tą sprawę w każdej jednostce policji w Polsce. Ja napierałem, na ukaranie kierowcy na miejscu, ponieważ wychodzi na to, że oni dają przyzwolenie na takie wyczyny na drodze.

    Panowie stwierdzili więc, że sporządza protokół i przekażą sprawę do komendy w Brzegu na Opolszczyźnie. Tam miało miejsce całe to zajście. Przeprowadzili badania alkomatem i zrobili wydruki. Ten film miałem udostępnić podczas przesłuchania w Brzegu. Policjanci pozwolili mi odjechać a oni zostali z tym kierowcą. Po 30 minutach dostałem telefon od policjanta, że sprawy nie będzie, i że nie mam czekać na wezwanie z brzegu, bo kierowca ubłagał ich na kolanach, żeby wystawili mu mandat. Jak twierdził policjant wypisali mu mandat na 1050 zł. Szczerze wątpię, że kierowca został ukarany, bo od samego początku policjanci nie mieli ochoty wymierzać mu kary. Nie przeprowadzili też badań na zawartość narkotyków a według mojej opinii kierowca ten nie był normalny. Groził mi w obecności policjantów, mówił, że spotkamy się na następnym parkingu i pogadamy inaczej. Robił mi zdjęcia podczas, kiedy byłem badany alkomatem i robił zdjęcia mojego samochodu

    On tłumaczył się tym, że na obwodnicy Opola go wyprzedziłem na zakazie wyprzedzania i jechałem bardzo szybko. Policji tłumaczył że rzucał we mnie na autostradzie, żeby mnie spowolnić.
    28 kwietnia 2023, 22:12 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Jak działa układ chłodzenia silnika i dlaczego jest on tak ważny? – Silnik spalinowy jest sercem każdego samochodu. Jego zadaniem jest przekształcenie energii chemicznej paliwa w energię mechaniczną, potrzebną do poruszania pojazdem. Jednak w trakcie pracy silnika wytwarza się bardzo dużo ciepła, które należy w jakiś sposób odprowadzić, aby silnik nie przegrzał się i nie uległ zniszczeniu. Dlatego tak ważnym elementem jest układ chłodzenia silnika, który odpowiada za odprowadzenie ciepła i utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy. W tym artykule opiszemy, jak działa układ chłodzenia silnika i dlaczego jest on tak ważny.
Dlaczego silnik wymaga chłodzenia?
Silnik spalinowy, podobnie jak każdy inny, w trakcie pracy wytwarza bardzo dużo ciepła. Ta energia termiczna powstaje w wyniku spalania paliwa w cylindrach oraz w wyniku tarcia ruchomych elementów, takich jak tłoki, wał korbowy czy zawory. Jeśli silnik nie byłby odpowiednio schładzany, to temperatura pracy bardzo szybko wzrosłaby i silnik uległby zniszczeniu.
Jak działa układ chłodzenia silnika?
Układ chłodzenia silnika składa się z kilku elementów, które razem odpowiadają za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy. Głównymi elementami układu chłodzenia są:
- pompa wodna,
- termostat,
- chłodnica,
- wentylator.
Pompa wodna to element układu, który odpowiada za krążenie cieczy chłodzącej przez silnik. Ciecz chłodząca, czyli płyn chłodniczy, jest pompowana przez rurki do wnętrza silnika, gdzie odprowadza ciepło z cylindrów i innych części. Następnie płyn wraca do chłodnicy, gdzie zostaje schłodzony i ponownie pompowany do silnika.
Termostat - kontroluje temperaturę płynu chłodzącego przepływającego przez silnik. Jeśli temperatura płynu jest za niska, termostat zamyka przepływ płynu przez chłodnicę, co powoduje nagrzanie silnika i zwiększenie jego temperatury. Natomiast gdy temperatura płynu osiągnie odpowiedni poziom, termostat otwiera przepływ płynu przez chłodnicę, co pozwala na schłodzenie silnika.
Chłodnica to element układu, który odpowiada za schładzanie cieczy chłodzącej. Chłodnica składa się z rurek i aluminiowych płyt, przez które przepływa płyn chłodzący. Rury i płyty chłodnicy są zwykle umieszczone z przodu samochodu, aby w czasie jazdy powietrze przepływające przez chłodnicę odprowadzało ciepło z płynu chłodzącego.
Wentylator - odpowiada za chłodzenie cieczy chłodzącej w czasie postoju samochodu. Wentylator włącza się automatycznie, gdy temperatura płynu chłodzącego osiągnie pewien poziom, co pozwala na schłodzenie silnika nawet w czasie postoju.
Dlaczego układ chłodzenia silnika jest tak ważny?
Układ chłodzenia jest niezwykle ważnym elementem każdego silnika spalinowego. Jego zadaniem jest odprowadzanie ciepła wytworzonego w czasie pracy silnika oraz utrzymywanie odpowiedniej temperatury pracy. Jeśli układ chłodzenia nie działa poprawnie, silnik może ulec przegrzaniu, co może doprowadzić do jego uszkodzenia lub całkowitej awarii. Przegrzanie silnika może spowodować uszkodzenie tłoków, wału korbowego, głowicy cylindra czy zaworów. Naprawa takich uszkodzeń może być bardzo kosztowna i czasochłonna.
Jak dbać o układ chłodzenia silnika?
Dbanie o układ chłodzenia silnika jest niezwykle ważne, ponieważ uszkodzenie tego elementu może prowadzić do kosztownych napraw lub nawet do konieczności wymiany całego silnika. Oto kilka zasad, które warto przestrzegać:
 Regularnie sprawdzaj stan płynu chłodzącego oraz jego poziom. Płyn chłodzący powinien być w dobrym stanie, bez zanieczyszczeń.Wymieniaj płyn chłodzący zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Zwykle zaleca się wymianę co 2-3 lata lub co około 50-100 tysięcy kilometrów.Sprawdzaj regularnie stan elementów układu chłodzenia, takich jak:

- węże,
- pompa wodna,
- termostat,
- chłodnica.
Jeśli zauważysz jakieś uszkodzenia, koniecznie je napraw.
4. Unikaj eksploatacji samochodu w trudnych warunkach, takich jak:
- długa jazda po górzystym terenie,
- jazda z ciężkim ładunkiem,
- jazda w upalne dni bez włączonego klimatyzatora.
W takich warunkach układ chłodzenia pracuje znacznie intensywniej, co zwiększa ryzyko jego uszkodzenia.
5. Sprawdzaj regularnie stan wentylatora oraz jego pracę. Wentylator powinien działać poprawnie, aby zapewnić odpowiednie chłodzenie silnika.
Problemy z układem chłodzenia silnika
Mimo dbałości o układ chłodzenia silnika, czasami mogą wystąpić problemy z jego działaniem. Poniżej przedstawiamy najczęstsze problemy i sposoby ich rozwiązania:
 Przegrzewanie silnika - przyczyną przegrzewania silnika może być wiele czynników, m.in. wycieki płynu chłodzącego, uszkodzone węże lub chłodnica, niesprawny termostat lub wentylator. W przypadku przegrzewania silnika należy bezzwłocznie zatrzymać samochód, a następnie sprawdzić stan układu chłodzenia i w razie potrzeby skorzystać z pomocy mechanika.Niski poziom płynu chłodzącego - niski poziom cieczy chłodzącej może prowadzić do przegrzania silnika lub jego uszkodzenia. Jeśli poziom płynu jest niski, koniecznie należy go uzupełnić.Wycieki płynu chłodzącego - mogą być spowodowane uszkodzeniem węży, chłodnicy lub uszczelek. W przypadku wycieków koniecznie należy natychmiast zatrzymać samochód i sprawdzić stan układu chłodzenia.Uszkodzenie termostatu - niesprawny termostat może prowadzić do nadmiernego zużycia paliwa, spadku mocy silnika lub przegrzania silnika. W przypadku podejrzenia uszkodzenia termostatu należy go niezwłocznie wymienić.Niesprawny wentylator - może prowadzić do przegrzania silnika lub jego uszkodzenia. W przypadku podejrzenia uszkodzenia wentylatora należy go niezwłocznie naprawić lub wymienić.

O czym należy pamiętać?
Podsumowując, układ chłodzenia silnika jest niezwykle istotnym elementem każdego pojazdu, który pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika i zapobiega jego przegrzaniu. Regularna kontrola stanu układu chłodzenia oraz szybka reakcja na wszelkie nieprawidłowości to klucz do zapewnienia bezpieczeństwa na drodze i uniknięcia kosztownych napraw. W razie wątpliwości, warto skorzystać z usług doświadczonego mechanika.
Dodatkowo należy pamiętać o konieczności regularnej wymiany płynu chłodniczego oraz innych elementów układu chłodzenia, takich jak termostat czy pompa wody, zgodnie z zaleceniami producenta. Dzięki temu możemy być pewni, że układ chłodzenia będzie działał sprawnie i skutecznie, co przyczyni się do dłuższej żywotności silnika oraz oszczędności na naprawach.
Partnerem artykułu jest awparts.pl

    Silnik spalinowy jest sercem każdego samochodu. Jego zadaniem jest przekształcenie energii chemicznej paliwa w energię mechaniczną, potrzebną do poruszania pojazdem. Jednak w trakcie pracy silnika wytwarza się bardzo dużo ciepła, które należy w jakiś sposób odprowadzić, aby silnik nie przegrzał się i nie uległ zniszczeniu. Dlatego tak ważnym elementem jest układ chłodzenia silnika, który odpowiada za odprowadzenie ciepła i utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy. W tym artykule opiszemy, jak działa układ chłodzenia silnika i dlaczego jest on tak ważny.

    Dlaczego silnik wymaga chłodzenia?

    Silnik spalinowy, podobnie jak każdy inny, w trakcie pracy wytwarza bardzo dużo ciepła. Ta energia termiczna powstaje w wyniku spalania paliwa w cylindrach oraz w wyniku tarcia ruchomych elementów, takich jak tłoki, wał korbowy czy zawory. Jeśli silnik nie byłby odpowiednio schładzany, to temperatura pracy bardzo szybko wzrosłaby i silnik uległby zniszczeniu.

    Jak działa układ chłodzenia silnika?

    Układ chłodzenia silnika składa się z kilku elementów, które razem odpowiadają za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy. Głównymi elementami układu chłodzenia są:

    - pompa wodna,

    - termostat,

    - chłodnica,

    - wentylator.

    Pompa wodna to element układu, który odpowiada za krążenie cieczy chłodzącej przez silnik. Ciecz chłodząca, czyli płyn chłodniczy, jest pompowana przez rurki do wnętrza silnika, gdzie odprowadza ciepło z cylindrów i innych części. Następnie płyn wraca do chłodnicy, gdzie zostaje schłodzony i ponownie pompowany do silnika.

    Termostat - kontroluje temperaturę płynu chłodzącego przepływającego przez silnik. Jeśli temperatura płynu jest za niska, termostat zamyka przepływ płynu przez chłodnicę, co powoduje nagrzanie silnika i zwiększenie jego temperatury. Natomiast gdy temperatura płynu osiągnie odpowiedni poziom, termostat otwiera przepływ płynu przez chłodnicę, co pozwala na schłodzenie silnika.

    Chłodnica to element układu, który odpowiada za schładzanie cieczy chłodzącej. Chłodnica składa się z rurek i aluminiowych płyt, przez które przepływa płyn chłodzący. Rury i płyty chłodnicy są zwykle umieszczone z przodu samochodu, aby w czasie jazdy powietrze przepływające przez chłodnicę odprowadzało ciepło z płynu chłodzącego.

    Wentylator - odpowiada za chłodzenie cieczy chłodzącej w czasie postoju samochodu. Wentylator włącza się automatycznie, gdy temperatura płynu chłodzącego osiągnie pewien poziom, co pozwala na schłodzenie silnika nawet w czasie postoju.

    Dlaczego układ chłodzenia silnika jest tak ważny?

    Układ chłodzenia jest niezwykle ważnym elementem każdego silnika spalinowego. Jego zadaniem jest odprowadzanie ciepła wytworzonego w czasie pracy silnika oraz utrzymywanie odpowiedniej temperatury pracy. Jeśli układ chłodzenia nie działa poprawnie, silnik może ulec przegrzaniu, co może doprowadzić do jego uszkodzenia lub całkowitej awarii. Przegrzanie silnika może spowodować uszkodzenie tłoków, wału korbowego, głowicy cylindra czy zaworów. Naprawa takich uszkodzeń może być bardzo kosztowna i czasochłonna.

    Jak dbać o układ chłodzenia silnika?

    Dbanie o układ chłodzenia silnika jest niezwykle ważne, ponieważ uszkodzenie tego elementu może prowadzić do kosztownych napraw lub nawet do konieczności wymiany całego silnika. Oto kilka zasad, które warto przestrzegać:

    Regularnie sprawdzaj stan płynu chłodzącego oraz jego poziom. Płyn chłodzący powinien być w dobrym stanie, bez zanieczyszczeń.Wymieniaj płyn chłodzący zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Zwykle zaleca się wymianę co 2-3 lata lub co około 50-100 tysięcy kilometrów.Sprawdzaj regularnie stan elementów układu chłodzenia, takich jak:

    - węże,

    - pompa wodna,

    - termostat,

    - chłodnica.

    Jeśli zauważysz jakieś uszkodzenia, koniecznie je napraw.

    4. Unikaj eksploatacji samochodu w trudnych warunkach, takich jak:

    - długa jazda po górzystym terenie,

    - jazda z ciężkim ładunkiem,

    - jazda w upalne dni bez włączonego klimatyzatora.

    W takich warunkach układ chłodzenia pracuje znacznie intensywniej, co zwiększa ryzyko jego uszkodzenia.

    5. Sprawdzaj regularnie stan wentylatora oraz jego pracę. Wentylator powinien działać poprawnie, aby zapewnić odpowiednie chłodzenie silnika.

    Problemy z układem chłodzenia silnika

    Mimo dbałości o układ chłodzenia silnika, czasami mogą wystąpić problemy z jego działaniem. Poniżej przedstawiamy najczęstsze problemy i sposoby ich rozwiązania:

    Przegrzewanie silnika - przyczyną przegrzewania silnika może być wiele czynników, m.in. wycieki płynu chłodzącego, uszkodzone węże lub chłodnica, niesprawny termostat lub wentylator. W przypadku przegrzewania silnika należy bezzwłocznie zatrzymać samochód, a następnie sprawdzić stan układu chłodzenia i w razie potrzeby skorzystać z pomocy mechanika.Niski poziom płynu chłodzącego - niski poziom cieczy chłodzącej może prowadzić do przegrzania silnika lub jego uszkodzenia. Jeśli poziom płynu jest niski, koniecznie należy go uzupełnić.Wycieki płynu chłodzącego - mogą być spowodowane uszkodzeniem węży, chłodnicy lub uszczelek. W przypadku wycieków koniecznie należy natychmiast zatrzymać samochód i sprawdzić stan układu chłodzenia.Uszkodzenie termostatu - niesprawny termostat może prowadzić do nadmiernego zużycia paliwa, spadku mocy silnika lub przegrzania silnika. W przypadku podejrzenia uszkodzenia termostatu należy go niezwłocznie wymienić.Niesprawny wentylator - może prowadzić do przegrzania silnika lub jego uszkodzenia. W przypadku podejrzenia uszkodzenia wentylatora należy go niezwłocznie naprawić lub wymienić.

    O czym należy pamiętać?

    Podsumowując, układ chłodzenia silnika jest niezwykle istotnym elementem każdego pojazdu, który pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika i zapobiega jego przegrzaniu. Regularna kontrola stanu układu chłodzenia oraz szybka reakcja na wszelkie nieprawidłowości to klucz do zapewnienia bezpieczeństwa na drodze i uniknięcia kosztownych napraw. W razie wątpliwości, warto skorzystać z usług doświadczonego mechanika.

    Dodatkowo należy pamiętać o konieczności regularnej wymiany płynu chłodniczego oraz innych elementów układu chłodzenia, takich jak termostat czy pompa wody, zgodnie z zaleceniami producenta. Dzięki temu możemy być pewni, że układ chłodzenia będzie działał sprawnie i skutecznie, co przyczyni się do dłuższej żywotności silnika oraz oszczędności na naprawach.

    Partnerem artykułu jest awparts.pl

    29 marca 2023, 12:39 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych
    Czy po obejrzeniu tego nagrania mogą być wątpliwości kto jest winny kolizji?
    Z relacji autora:
    "Policja uznała moją winę ... widziała nagranie, ale na małym ekranie kamerki ... nie miałem jak inaczej tego im pokazać... Uznali mnie za winnego z powodu nie dostosowania prędkości do warunków i nie wyhamowania, jak to on podobno wpadł w poślizg (Kierowca auta powiedział że wpadł w poślizg lub że go zarzuciło)... moim zdaniem na filmie nie widać poślizgu tylko zjechanie na mój pas i chamskie zatrzymanie się do zera.

    Przyjąłem mandat i opłaciłem. Na początku powiedziałem. że nie przyjmuje, to policjantka powiedziała że powinienem przyjąć mandat bo w sądzie zapłacę więcej. I jakoś tak zwątpiłem w to że to nie moja wina...Można coś z tym zrobić?"

    Autor dodaje ...

    "Moja żona zadzwoniła od razu na policję, a ten pan 10 min później. Policja pytała się kto dzwonił i o której. Ale ten Pan po stłuczce rozmawiał przez telefon z kimś innym przed zadzwonieniem po policję... Przyjechała policja zapytała co się stało i wzięła dokumenty od nas. Ten pan powiedział że wpadł w poślizg czy coś takiego i udawał wielce poszkodowanego (a na filmiku widać jak wysiadł i rozłożył ręce, taki trochę dziwny gest)... Policja nie powiedziała od razu kto jest winny tylko wsiadła do samochodu i jakiś czas tam siedziała, w międzyczasie podjechała inna policja na chwilę i po pewnym czasie pojechała.... Po pewnym czasie policja podeszła do nas i powiedziała kto jest winny (że ja, bo nie dostosowałem prędkości). Nie zgodziłem się z tym, to policjant zaczął wyskakiwać z dziwnymi stwierdzeniami: (co pan myśli że jak Pana żona się uśmiechnie kilka razy to nie będzie Pana wina) coś takiego nie pamiętam już dokładnie. Dalej jak próbowałem powiedzieć że to wina tego Pana bo wymusił stłuczkę, to policjant zaczął wymyślać że jak sarna wyskoczy na drogę to nie może Pan zjechać i zahamować i takie podobne... Dalej twierdziłem że to moja wina, było sprawdzenie trzeźwości i policjantka powiedziała coś takiego (że powinienem przyjąć mandat bo w sądzie zapłacę dużo więcej) i po tym straciłem przekonanie że to nie moja wina i przyjąłem mandat."

    03.02.2023 Warszawa ul. 4 czerwca 1989 , skrzyżowanie z ul. Połczyńską.
    24 lutego 2023, 21:55 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Jeśli masz jakiś problem związany z ogrzewaniem, zacznij od skalibrowania klap nawiewów.
    3 lutego 2023, 17:12 przez robson333 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Źródło:

    Youtube

    Dzisiaj, zawożąc syna na trening zauważyłem dziwnie zachowujący się samochód na drodze - jechałem za nim kilka kilometrów i co jakiś czas pan wjeżdżał w kierunku środka drogi. Gdy w lesie jechał dziwnie wolno (jak w terenie zabudowanym wcześniej) oraz dalej wjeżdżał na przeciwległy pas - postanowiłem go wyprzedzić i zapytać przy najbliższym skrzyżowaniu, czy coś pił.
    Jak widać na filmie, pan, gdy zauważył, że jest wyprzedzany, postanowił przyspieszyć... Jechałem cały czas za nim, czekając na dobry moment, by go zatrzymać i sprawdzić, czy jest pod wpływem alkoholu - jechałem z nim kilka kilometrów (nie przesyłałem tych nagrań) - gdy nagle zaczął panicznie uciekać. Wtedy ruszyłem za nim i po kilku minutach dogoniłem go w ślepej uliczce. Gdy podszedłem do auta, nie chciał początkowo otworzyć szyby i mówił, że uciekał, bo się bał... mafii. Po kilku minutach rozmowy otworzył okno i okazało się, że jest trzeźwy, tylko... używał telefonu komórkowego podczas jazdy, pisząc z dziewczyną. Bawiąc się w trakcie jazdy komórką, zachowywał się na drodze jak pijany... po sprawdzeniu nagrań z kamer, rzeczywiście na pierwszym filmie widać, że pisze/ogląda coś na komórce, którą trzyma na wysokości kierownicy... Bak słów... gdyby jechał ktoś z przeciwka, wjechałby w niewinnego człowieka...
    31 grudnia 2022, 23:36 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Gdzie się podziały chlapacze w samochodach?

    Przyszła taka pora roku, kiedy podczas jednej trasy możemy opróżnić cały zbiornik z płynem na spryskiwacz tylko dlatego, że auta jadące przed nami wyrzucają spod kół całe topiące się błoto pośniegowe i różną ilość piachu i drobnych kamyków. Dlaczego producenci przestali zakładać chlapacze?

    Niegdyś chlapacze (czy tam fartuchy, osłony, jak zwał tak zwał) były nieodzownym elementem wyposażenia niemal każdego samochodu, ba każdego pojazdu. Miały je samochody, autobusy, ciężarówki czy nawet rowery. Kawał gumowego elementu zwisał sobie za tylnymi kołami, w ten sposób zbierając wodę i nie chlapiąc na nasz samochód. A dziś? Dziś pozostały one już tylko przy ciężarówkach, a w samochodach osobowych praktycznie ich brak, bo wyglądają kiczowato i nie współgrają z idealnymi liniami i proporcjami auta. Ale to, że te linie będą zwalone błotem i całym innym syfem (żeby nie powiedzieć gó#nem) z drogi, to już jest ok. To, że w czasie dłuższej trasy jesteśmy w stanie wypsikać 3 litry spryskiwaczy też jest ok. Tak samo ok jest pewnie fakt, że kamyki lecące prosto na nasz piękny wymuskany samochód uszkodzą nam lakier lub szybę. W końcu zarobią lakiernicy, serwisy, dostawcy płynu czy myjnie. Poza tym auto wyposażone w chlapacze również z przodu jest czystsze – brud nie leci po caroserii.

    A jak ma się prawo drogowe (Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) ) do chlapaczy? Ano tak:
    㤠11.
    1. Pojazd samochodowy wyposaża się:

    11) w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli przy masie własnej pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło (koła) położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego
    elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła (kół), a dla
    samochodu osobowego oraz autobusu, samochodu ciężarowego i pojazdu specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z pojedynczymi kołami na osi tylnej – wyżej niż ta odległość; odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony (opon), zaś sztywność fartuchów powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu; fartuchów nie wymaga się w pojeździe o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie; „

    Z tego prawniczego bełkotu najważniejsza jest ostatnia część, z której korzystają producenci dzisiaj: jeśli konstrukcja na to nie pozwala, wtedy nie trzeba montować fartuchów. A to oznacza, że samochody są homologowane bez chlapaczy czyli diagnosta nie może egzekwować ich obecności. Może czas zaostrzyć homologację?

    Z ciekawości zajrzałem do konfiguratorów kilku popularnych aut i okazuje się, że część z nich oferuje chlapacze (przód + tył). Inni znowu seryjnie montują małe wystające plastiki, które mają zatrzymać podnoszącą się z asfaltu wodę. Niestety, z reguły to nie wystarcza, a za nami jest wielka wodna chmura. Również nie działa specjalnie wymodelowany zderzak…

    Prawda jest taka, że dziś ponad praktyczność stawiamy styl. Przecież kilka lat temu samochody z naszego rynku to jest Duży Fiat (Fiat 125), Polonez i inne miały tak wielkie i tak mocne chlapacze (odpadały), że pewnie przeżyły karoserię tych aut. Owszem, nie były zbyt piękne, ale myślę, że dzisiaj można by ten problem w jakiś lepszy sposób rozwiązać niż po prostu nie montowanie chlapaczy? Macie jakieś pomysły? A może to źle wpływa na aerodynamikę i osiągi aut?
    14 grudnia 2022, 9:14 przez Folley96 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Jakiś czas temu na zaproszenie organizatorów Tuning Show w Krakowie mieliśmy możliwość zaprezentowania na żywo Diesla oraz projektu 1000 KM, a to krótka relacja z tego wydarzenia.
    Dodatkowo miałem przyjemność spotkać @radzioFLATOUT oraz @Leszko Moto TV i wysłuchać ich opinii na temat budowy 1000 KM "Malucha"
    21 listopada 2022, 15:38 przez Folley96 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Chyba, że jakiś film kręcą...
    3 listopada 2022, 23:53 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    W dzisiejszym odcinku zaprezentujemy Wam auto, które już jakiś czas temu zapowiadałem...
    Audi TT w iście extremalnym wydaniu!!
    Egzemplarz po totalnej metamorfozie.
    Można powiedzieć, że jest to auto zaprojektowane i zbudowane zupełnie od nowa. Projekt kompleksowo zaplanowany i stworzony z niespotykaną dbałością o najdrobniejsze detale.
    Co ciekawe w całości powstał w Polsce!

    Bezdyskusyjnie jedno z najszybszych aut jakie dotąd pokazywaliśmy na tym kanale, oraz jedno z najszybszych i najskuteczniejszych jakimi dotąd jeździłem.
    Zresztą, żeby nie być gołosłownym - ta sztuka robi 0-200 km/h w nie wiele ponad siedem i pół sekundy!! Czujecie to!?

    Równocześnie jest to jeden z najbardziej dopieszczonych, dopracowanych i przemyślanych projektów z jakimi kiedykolwiek miałem do czynienia!
    Zapewniam Was drodzy widzowie - w tych słowach nie ma ani odrobiny przesady!

    Rozsiądźcie się wygodnie i odpalajcie!
    Ten film ocieka ciekawostkami, smaczkami, niuansami i jak zawsze pięknymi obrazkami...
    Nie zabraknie w nim również wrażeń z jazdy i związanych z nimi emocji!

    Czyste szaleństwo!!
    5 listopada 2022, 2:04 przez Charakterek (PW) | Do ulubionych | Skomentuj