Łożyska kół to jeden z podstawowych elementów samochodu, które tworzą układ jezdny. Dlatego też warto bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu. W poniższym artykule wyjaśniamy, jak działają łożyska kół oraz po czym rozpoznać, że nadchodzi czas na ich wymianę. Ponadto podpowiadamy również, jak je wymienić. Zapraszamy do lektury!
Jak działają łożyska kół?
Łożysko koła to element, który wraz z piastą łączy koła z pojazdem. To właśnie dzięki temu układowi koła samochodu obracają się na osiach zawieszenia, które pozostają nieruchome. Pod względem konstrukcji można je podzielić na kilka rodzajów. Pierwsze z nich spotyka się zazwyczaj w prostej konstrukcji tylnej osi i są one nakładane na gwint nieruchomej osi koła wraz z piastą, którą należy zabezpieczyć nakrętką przed odkręceniem. W takim układzie nieruchomy element stanowi wewnętrzna bieżnia łożyska, podczas gdy elementem ruchomym jest jego zewnętrzna część, na której opiera się piasta. To właśnie do niej przykręcone zostaje koło jezdne. W identyczny sposób zachodzi to w pojazdach, w których łożysko koła zostało zintegrowane z bębnem hamulcowym. Wspomniany bęben obraca zewnętrzną bieżnię łożyska, a ponadto spełnia on także rolę piasty.
Trochę inaczej wygląda jednak działanie łożyska w samochodach z niezależnym zawieszeniem oraz hamulcami tarczowymi umieszczonymi na tylnej osi. W tym przypadku to piasta wraz z łożyskiem zostaje zamontowana jako całość. Takie zastosowanie sprawia, że bieżnia zewnętrzna łożyska pozostaje nieruchoma, podczas gdy oś piasty koła, do której przymocowane są koła, znajduje się w bieżni wewnętrznej.
zdjęcie zaczerpnięte z www.czesciauto24.pl
Rodzaje łożysk kół
Wspomniane wyżej rozwiązania należą do najczęściej spotykanych. Jednak w zależności od producenta można spotkać się z łożyskami, które podzielono na kilka generacji. Oto one:
Łożyska I generacji – czyli łożyska wymienne, które są zbudowane z 2 łożysk (kulowych lub stożkowych) umieszczonych w jednej obudowie. Tak skonstruowany układ można rozebrać w celu wymiany zużytej części.
Łożyska II generacji – czyli łożyska z piastą, które wciska się w zwrotnicę, w związku z czym należy je wymienić w całości. Powszechnie spotykane w samochodach marki Ford i Volkswagen.
Łożyska III generacji – czyli moduły łożysk z piastą, które dodatkowo posiadają również kołnierze do mocowania koła, tarczy hamulcowej i zwrotnicy. Niektóre z nich mogą być także wyposażone w czytniki prędkości obrotowej. Z reguły wymienia się je w całości – nowy podzespół przykręca się do zawieszenia za pomocą śrub. Czasem jednak spotyka się ich rozbieralne wersje, w których możliwa jest wymiana łożyska.
Sposób wymiany łożyska jest zatem uzależniony od rodzaju jego konstrukcji. Zanim jednak opowiemy o tym, jak je wymienić, zacznijmy od tego, po czym rozpoznać, że łożysko koła wymaga wymiany.
Łożyska kół – po czym rozpoznać, że wymagają wymiany?
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych sygnałów zbliżającej się wymiany łożysk jest hałas, jaki towarzyszy w trakcie jazdy pojazdem, a zwłaszcza skręcania. Najczęściej jest on spowodowany przeciążaniem układu, choć może być on również wynikiem zastosowania w samochodzie łożysk o niskiej jakości, bądź ich błędnym montażem. Drugim z objawów zużytego łożyska jest powstawanie na nim tzw. luzu. Ten z kolei może doprowadzić do szybszego zużywania się okładzin, piszczenia hamulców, a nawet i zbyt dużego zużycia paliwa.
Jak wymienić łożyska?
Istnieją 2 możliwości – wymiana łożysk u mechanika lub na własną rękę. Należy jednak zaznaczyć, że o ile drugie z rozwiązań jest tańsze – niestety będzie ono znacznie trudniejsze do wykonania. Nawet w przypadku prostych w budowie łożysk I generacji konieczna będzie wprawa oraz podstawowe narzędzia takie ja: prasa hydrauliczna lub ściągacz. Pomogą one w zdemontowaniu łożyska, do czego potrzebny jest duży nakład siły. Po wyjęciu uszkodzonej części następnie można zamontować nową. Należy jednak zaznaczyć, że nie zawsze będzie to możliwe. W przypadku łożysk II oraz większości urządzeń z III generacji konieczna będzie wymiana całego zespołu. Ich wymiana staje się więc nie tylko bardziej skomplikowana, ale i znacznie droższa. Warto jednak udać się z pomocą do mechanika – również, jeżeli ma się do czynienia z łożyskami wymagającymi wprasowania w piastę. Źle przeprowadzony montaż może bowiem zakończyć się kolejną awarią, co tylko podniesie koszty wymiany łożysk. Zlecając to zadanie mechanikowi można mieć pewność, że zostaną one zamontowane prawidłowo. Dzięki temu z powodzeniem starczą one na pokonanie minimum 100-150 tys. km.