Właściwości olejów silnikowych
Wiele razy spotkałem się z opinią, że olej silnikowy to jedno i to samo... Jedynie trzeba rozróżniać trzy podstawowe parametry czyli mineralny, półsyntetyk i syntetyk. Temat jest jednak trochę obszerniejszy...
Każdy olej jest destylatem ropy naftowej
Jako, że olej silnikowy zawiera różne dodatki wyróżniono sposoby jego klasyfikowania. Np. według API (American Petroleum Institute) wyróżnia się 5 grup baz olejowych, różniących się stopniem przetworzenia ropy i zastosowaniem dodatków.
Oleje mineralne to grupy 1 i 2, zawierają niewiele dodatków uszlachetniających.
Z kolei oleje złożone z grup 1 i 2 z domieszką pozostałych to oleje półsyntetyczne.
Oleje syntetyczne pochodzą z baz 3,4 i 5. Niektóre kraje określają oleje z grupy 3 jako wytwarzane w technologii syntetycznej.
Lepkość olejów
Kolejny parametr określający przeznaczenie oleju. SAE (Society of Automotive Engineers) podaje 14 klas lepkości:
-6 zimowych oznaczanych literą W (0w, 5w, 10w, 15w, 20w, 25w).
-8 letnich: 8,12,16,20,30,40,50,60.
Klasa jakościowa ACEA
Europejska ACEA definiuje klasę jakości według kilku czynników.
-oleje do silników diesla lub benzynowych
-oleje energooszczędne o przedłużonej trwałości do silników o "ciasnym" spasowaniu
-oleje do silników o "luźnym" spasowaniu
-w zależności od rodzaju wtrysku w silnikach wysokoprężnych
-ze względu na indeks lepkości wysokotemperaturowej
-w zależności od norm emisji spalin
Komentarze