BMW M1 to supersportowe coupe produkowane w latach 1978-1981 przez niemiecki koncern BMW. Było to jedyne BMW z silnikiem umieszczonym centralnie, oraz pierwsze stworzone przez BMW Motorsport.
W 1972 roku Paul Bracq, ówczesny szef działu projektowania marki BMW, przedstawił projekt nazwany Turbo Coupe, który miał posłużyć do konkurowania w wyścigach długodystansowych. Za projekt nadwozia odpowiadał Giorgetto Giugiaro, a jednostkę napędową pochodzącą z 1960 roku porządnie zmodernizowano w BMW Motorsport GmbH.
Nadwozie wykonane zostało z włókien szklanych i było przynitowane i przyklejone do stalowej ramy. Za stylistykę i wykonanie nadwozia odpowiadała włoska firma Transformacione Italiana Resina. Konstrukcję i projekt ramy nośnej zlecono przedsiębiorstwu Marchesi z Modeny.
Początkowy montaż odbywał się w fabryce Lamborghini w Sant' Agata, lecz firma zbankrutowała po zbudowaniu kilku prototypów M1. BMW zbyt długo kombinowało z konfiguracją tego modelu.
Projekt o nazwie Turbo Coupe powstał już w 1972 roku, a jego ojcem był Paul Bracq, ówczesny szef działu projektowania marki BMW. Oficjalna prezentacja pojazdu miała miejsce w 1978 roku podczas salonów w Paryżu. Długo prawda?
To wszystko przez zbyt lekkomyślne podejście do projektu. Powstało dwie wersje tego modelu, drogowa (jak zwykle w celach homologacyjnych), oraz wyścigowa. Początkowo zakładano udział w wyścigach w grupie czwartek, jednak przez swoją wagę (1420kg) model ten zakwalifikowano do grupy piątej. Pomimo starań BMW i przez zbyt długi czas modernizacji, konstrukcja stała się po prostu przestarzała.
Silnik jaki zagościł w centrum pojazdu to M88/1, czyli 3.4 litrowe R6, generujące moc 470-490KM w wersji drogowej, oraz silnik M88/2 czyli ta sama pojemność z dwoma turbosprężarkami, generująca moc nawet do 900KM, w wersji wyścigowej.
Komentarze