By wygodnie Ci się czytało - kliknij pokaż wszystko na jednej stronie
Reflektor jaki jest - każdy widzi. Mogą być reflektory odbłyśnikowe (konwencjonalne) i projekcyjne (soczewkowe). Jako źródło światła mogą służyć żarówki, palniki ksenonowe, czy ostatnimi czasy coraz popularniejsze diody LED. Jednak niezależnie od rozwiązań technicznych reflektory muszą spełniać swoją podstawową funkcję. Oświetlać drogę przed nami i nie oślepiać tych z naprzeciwka. Niby proste, ale właśnie z tym różnie bywa. Zatem poniżej trochę rad i porad o samochodowych światłach.
Po pierwsze - światła powinny być ustawione prawidłowo - by nie oślepiały. W tym celu udajemy się do stacji kontroli pojazdów i ustawiamy światła na przyrządzie. Nie na oko - bo na oko to chłop w szpitalu umarł. Taka usługa nie kosztuje zbyt wiele - jest to rząd 10 zł. Często robiona jest za darmo. Pamiętajmy, by podczas przeglądu samochodu poprosić o kontrolę ustawienia świateł. Taka usługa powinna być wtedy darmowa, gdyż jest ona wliczona w cenę przeglądu technicznego.
Nowoczesne reflektory mają plastikową część przednią. Podczas mycia na myjni i w miarę przejeżdżanych kilometrów plastik matowieje. I nic nie daje wkładanie mocniejszych żarówek. One tylko pogarszają sprawę.
Taki reflektor należy wymienić na nowy, albo doraźnie spolerować plastik. Jak to zrobić? Na Internecie są na to sposoby - wystarczy tylko przeczytać. Polerowanie daje dość dobre efekty - trzeba jednak pamiętać, by światło zabezpieczyć przed promieniowaniem UV i ponownym rysowaniem. Są do tego odpowiednie preparaty.
Żarówki samochodowe. Jakie są - każdy widzi. Ważne jest, by wymieniać je parami. I kupować markowe. Dlaczego? O tym później. Podczas wymiany żarówki zwracajmy uwagę na to jak była zamocowana. Po to, by włożyć ją w identycznej pozycji. Dlaczego to takie ważne? Otóż układ żarówka - reflektor to dość skomplikowany przyrząd optyczny, który działa poprawnie jedynie wtedy, gdy żarówka znajduje się w wyznaczonej ogniskowej. Inaczej działać nie będzie. W żarówkach H4 ważne jest odpowiednie jej włożenie do reflektora. Przysłonka ma być na DOLE pod żarnikiem. Żarówka ma oświetlać górną część reflektora.
Dlaczego pisałem o markowych żarówkach? Takie żarówki mają filtry UV, szkło kwarcowe i nie wydzielają za dużo ciepła. To ważne, gdyż w nowoczesnych samochodach odbłyśniki są plastikowe. I po zastosowaniu żarówek niehomologowanych, albo najtańszych chińczyków odbłyśnik matowieje i nie nadaje się do niczego (chyba, że do regeneracji). Więc przekalkuluj sobie - czy lepiej kupić markowe żarówki wydając 20 - 30 zł drożej, czy lepiej kupić nowy oryginalny reflektor (ok 400 zł sztuka w najtańszym przypadku).
Komentarze