Włoski projektant nadwozi Bertone, musiał wziąć kredyt, żeby zrealizować i pokazać w roku 1970 na salonie samochodowym w Turynie koncepcyjny model swojego Stratosa.
Autorem tego projektu był 32-letni Marcello Gandini, znany z takich projektów jak BMW serii 5 - E12, oraz Lamborghini Miura, Countach i Diablo.
W 1971 roku ukazał się model Stratos HF, zasilany silnikiem V6, produkcji Ferrari.
Zapytacie dlaczego w takim razie ten model nazywa się Lancia Stratos, a nie Bertone Stratos? Otóż projekt ten zauważyła firma Lancia, gdy w roku 1973 potrzeba było wyprodukować 500 sztuk dla uzyskania homologacji rajdowej.
W tym samym roku Stratos odniósł pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Firestone w Hiszpanii. Lecz dopiero w 1974, po zakończeniu produkcji do celów homologacyjnych, ta bestia pokazała co naprawdę potrafi, wygrywając trzy kolejne Rajdowe Mistrzostwa Świata.
Konstrukcja samochodu była idealna do rajdów. Miał stalową centralną konstrukcję klatkową z tylną ramą, na której był osadzony silnik i zawieszenie na kolumnach. Z przodu zastosowano wahacze.
Wszystko zaczęło się od tego, że poprzedniczka Stratosa, Lancia Fulvia, pomimo licznych sukcesów, przestała po prostu wystarczać.
Komentarze