Szykują się duże zmiany w przepisach podatkowych, dotyczących samochodów służbowych. Jazda po godzinach pracy nie będzie już tak przyjemna, za korzystanie z auta poza godzinami pracy, trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy, uzależniony od pojemności silnika. Podatek został podzielony na dwie grupy, określone pojemnością silnika: do 1600 cm i powyżej 1600 cm. Korzystający z aut w pierwszej grupie zapłacą rocznie 250 zł. Z drugiej 400 zł. Nierozwiązana jednak zostaje kwestia przychodu z tytułu paliwa wykorzystanego przez pracownika podczas korzystania z samochodu w celach prywatnych. Pracownicy zatrudnieni np. na umowie zlecenie czy kontrakcie menedżerskim nie są objęci zmianami prawa.
Koniec z fotoradarami w rękach straży miejskiej. Ta nowelizacja ma za zadanie sprawdzenia, czy tak na prawdę straż miejska jest do czegokolwiek potrzebna. Fotoradary w rękach strażników służyły głównie do podbudowania budżetu miasta, lub gminy. Oprócz fotoradarów, zostanie ograniczona ingerencja straży miejskiej w prawo drogowe.
Immunitet przestanie chronić przed konsekwencjami przekroczenia prędkości. Jeśli przepisy wejdą w życie, osoby chronione immunitetem, będą płacić mandaty za przekroczenie prędkości. Zmiany są stosunkowo niewielkie. Posłowie, sędziowie i prokuratorzy będą musieli płacić mandaty za przekroczenie prędkości wystawione na podstawie zdjęcia z fotoradaru. Posłowie chcą wprowadzić zasadę kary administracyjnej nakładanej na właściciela pojazdu, co ma być ułatwieniem dla Głównej Inspekcji Transportu Drogowego.Według danych Inspekcji Transportu Drogowego w okresie od 1 lipca 2011 do 23 października 2014 wszczęto 997 spraw dotyczących przekroczenia prędkości przez osoby posiadające immunitet. Z czego aż 613 dotyczyło sędziów, 339 prokuratorów, 41 posłów i 4 senatorów.
Koniec z wjazdem na skrzyżowanie, na czerwonym świetle. ITD planuje zamontowanie 20 systemów rejestrujących wjazd na czerwonym świetle. Cały system ma kosztować blisko 7 mln złotych. Urządzenia w które inwestuje ITD działają na zasadzie wideodetekcji. Urządzenie nie będzie mierzyć prędkości. Ma weryfikować czy konkretny pojazd nie wjeżdża na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Ze statystyk policyjnych wynika, że w 2013 roku przez wjazd na czerwonym doszło do 481 wypadków, w których zginęło 20 osób a 695 zostało rannych. System ten można już spotkać w niektórych miejscach w Polsce, jego montaż przewidziany był na przełom Grudnia i Stycznia.
Od 1 lipca 2015 roku, nie będziemy już płacić opłaty recyklingowej. Odetchnąć mogą właściciele samochodów, którzy do tej pory przy każdej rejestracji sprowadzonego zza granicy wnosili opłatę recyklingową w kwocie 500 zł. Dodatkowo stacje demontażu pojazdów nie będą mogły pobierać opłat za złomowanie aut z terenu Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Nowe prawo zabrania takim stacjom również wydawać zaświadczeń o przyjęciu pojazdu do demontażu bez jego faktycznej utylizacji. Za takie działanie grożą kary i odebranie uprawnień.
Większą karę zapłacą ci, którzy nie mają ważnego ubezpieczenia OC. Jeśli samochód nie będzie ubezpieczony dłużej niż 14 dni właściciel samochodu osobowego może zapłacić nawet 3500 zł, o 140 zł więcej niż w 2014. Brak OC w pojeździe ciężarowym to koszt 5250 zł, to 210 zł więcej niż obecnie. W przypadku pozostałych pojazdów to 580 zł, o 20 zł więcej. Co więcej jeśli spowodujemy kolizję drogową pojazdem bez obowiązkowego ubezpieczenia wszelkie koszty pokryjemy z własnej kieszeni – przy ofiarach w ludziach mogą one sięgnąć kilkudziesięciu jak nie kilkuset tysięcy złotych.
Kolejne zmiany czekają tych, którzy w 2015 roku będą zdawać egzaminy prawa jazdy. Nowelizacja wprowadza konieczność stosowania ekologicznych technik jazdy podczas egzaminu. Główne zmianami, będzie ocenianie ekologicznej jazdy, czyli zmiana biegów w zakresie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, oraz pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h. Kolejnym zadaniem będzie również umiejętność korzystania z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem. Zmiany te zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2015 roku, ci którym udało się zdać egzamin teoretyczny przed tym terminem, mogą odetchnąć z ulgą, egzamin praktyczny będzie na dotychczasowych zasadach.
Komentarze