Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • zarchiwizowany

    System VTEC czyli zmienne fazy rozrzadu

    System VTEC czyli zmienne fazy rozrzadu – VTEC (eng. Variable valve Timing and lift Electronic Control system) – system kontrolujący czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy. Wałki rozrządu mają po osobnej krzywce o innej charakterystyce dla każdego zaworu silnika. Jeden zawór otwiera się jak w normalnym silniku natomiast drugi otwiera się w mniejszym stopniu zwiększając zawirowanie mieszanki paliwowo-powietrznej co skutecznie poprawia elastyczność silnika przy niskich prędkościach obrotowych. Dodatkowo dla każdej pary zaworów występuje dodatkowa krzywka o "większym" profilu. Po przekroczeniu danego zakresu obrotów i przy spełnionych podstawowych warunkach (właściwa temperatura, ciśnienie oleju oraz prędkość pojazdu powyżej 7km/h) system przełącza sterowanie zaworami na krzywki wałków rozrządu o dłuższym czasie otwarcia i większym wzniosie.
System o nazwie VTEC dotyczy wyłącznie marki Honda, jego wynalazcą był Ikuo Kajitani[1].
Szczytowym osiągnięciem technologii VTEC jest silnik DOHC VTEC. Pierwszym silnikiem, który korzystał z tej implementacji był B16A, 16-zaworowa rzędowa 4 o pojemności 1595cc i mocy 160KM. Po raz pierwszy pojawiła się w 1989 w japońskich wersjach Hondy Integry XSi i RSi.[potrzebne źródło]
Firma Honda specjalizuje się w systemie zmiennych faz rozrządu i jest w tej kategorii motoryzacji na 1 miejscu w świecie. Najnowszym produktem Hondy jest silnik i-VTEC który dodatkowo steruje wyprzedzeniem kąta wałka ssącego (VTC). System VTEC zmienia fazę rozrządu od 2700 obr/min. do ponad 5600 obr/min. w zależności od implementacji (SOHC VTEC, DOHC VTEC, VTEC-E, i-VTEC).
    VTEC (eng. Variable valve Timing and lift Electronic Control system) – system kontrolujący czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy. Wałki rozrządu mają po osobnej krzywce o innej charakterystyce dla każdego zaworu silnika. Jeden zawór otwiera się jak w normalnym silniku natomiast drugi otwiera się w mniejszym stopniu zwiększając zawirowanie mieszanki paliwowo-powietrznej co skutecznie poprawia elastyczność silnika przy niskich prędkościach obrotowych. Dodatkowo dla każdej pary zaworów występuje dodatkowa krzywka o "większym" profilu. Po przekroczeniu danego zakresu obrotów i przy spełnionych podstawowych warunkach (właściwa temperatura, ciśnienie oleju oraz prędkość pojazdu powyżej 7km/h) system przełącza sterowanie zaworami na krzywki wałków rozrządu o dłuższym czasie otwarcia i większym wzniosie.
    System o nazwie VTEC dotyczy wyłącznie marki Honda, jego wynalazcą był Ikuo Kajitani[1].
    Szczytowym osiągnięciem technologii VTEC jest silnik DOHC VTEC. Pierwszym silnikiem, który korzystał z tej implementacji był B16A, 16-zaworowa rzędowa 4 o pojemności 1595cc i mocy 160KM. Po raz pierwszy pojawiła się w 1989 w japońskich wersjach Hondy Integry XSi i RSi.[potrzebne źródło]
    Firma Honda specjalizuje się w systemie zmiennych faz rozrządu i jest w tej kategorii motoryzacji na 1 miejscu w świecie. Najnowszym produktem Hondy jest silnik i-VTEC który dodatkowo steruje wyprzedzeniem kąta wałka ssącego (VTC). System VTEC zmienia fazę rozrządu od 2700 obr/min. do ponad 5600 obr/min. w zależności od implementacji (SOHC VTEC, DOHC VTEC, VTEC-E, i-VTEC).

    Komentarze

    Momencik, trwa ładowanie komentarzy   ładowanie…