Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 63 takie materiały
    4 maja 2014, 22:39 przez Folley96 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Nasi trzej mistrzowie. – 13 kwietnia odbyły się zawody drifterskie "Drift Arena" w Kownie na Litwie gdzie nasi chłopcy z PUZ'a wywalczyli pierwsze 3 miejsca. 
1: Marcin Mospinek
2: Krzysztof Romanowski
3: Grzegorz Hypki
Życzymy więcej takich sukcesów!
    13 kwietnia odbyły się zawody drifterskie "Drift Arena" w Kownie na Litwie gdzie nasi chłopcy z PUZ'a wywalczyli pierwsze 3 miejsca.
    1: Marcin Mospinek
    2: Krzysztof Romanowski
    3: Grzegorz Hypki
    Życzymy więcej takich sukcesów!
    19 kwietnia 2014, 21:25 przez Eskah (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (5)
    Źródło:

    Profil PUZ na fb.

    Marian Bień, Krzysztof Hołowczyc, Maciej Stawowiak, Maciej Wisławski, Sobiesław Zasada, Ryszard Żyszkowski.
    26 marca 2014, 1:14 przez cax (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Prototyp FSM BESKID – FSM Beskid (FSM Beskid 106) - polski samochód koncepcyjny o jednobryłowym nadwoziu zaprojektowany na początku lat 80. XX wieku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej. Łącznie powstało 7 egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.
Historia modelu

W 1981 roku zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka rozpoczął prace konstruktorskie nad Beskidem 106. Design opracował Krzysztof Maissner z ASP w Warszawie. W 1982 roku były gotowe plany konstrukcyjne auta oraz rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, który został zaprezentowany w 1983 roku.

Karoseria odznaczała się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx=0,29, który powodował, że Beskid zużywał 3,9 l paliwa na 100 km przy prędkości 90 km/h.

Początkowo w aucie zamontowano chłodzony cieczą silnik o pojemności 594 cm³ i mocy maksymalnej 20,6 kW osiąganej przy 5500 obr./min.

W 1987 roku opracowano wersję modelu Beskid o długości 3,5 m z silnikiem z Fiata 126p BIS. W 1991 roku powstała makieta teoretycznej produkcyjnej wersji samochodu, częściowo zunifikowana pod względem wyglądu zewnętrznego z Cinquecento. Przy jej opracowaniu konstruktorzy z ośrodka BOSMAL i plastycy z krakowskiej ASP skupili się głownie dopracowaniu wnętrza pojazdu. W latach 80. nawiązano współpracę z FSO. Planowano wówczas wykorzystanie w Beskidzie elementów podwozia i silników modelu FSO Wars[1].

Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu, z czego 1 został rozbity w próbie zderzeniowej, a 6 przechodziło próby drogowe. Po 1989 roku władze nakazały zniszczenie prototypów, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia. Beskida można dziś oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (2 egzemplarze), na Politechnice Opolskiej, w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie oraz w zakładowym muzeum ośrodka BOSMAL w Bielsku-Białej.

Jednobryłowe nadwozie pojazdu zostało opatentowane[potrzebne źródło], jednak brakowało funduszy na przedłużenie patentu. W 1993 roku, już po wygaśnięciu patentu nastąpiła premiera francuskiego Renault Twingo, którego bryła przypominała polską konstrukcję[2]. Twingo szybko stało się hitem w Europie i produkowane było w praktycznie nie zmienionej formie do 2007 roku, a w Kolumbii aż do 2012 roku.
    FSM Beskid (FSM Beskid 106) - polski samochód koncepcyjny o jednobryłowym nadwoziu zaprojektowany na początku lat 80. XX wieku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej. Łącznie powstało 7 egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.
    Historia modelu

    W 1981 roku zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka rozpoczął prace konstruktorskie nad Beskidem 106. Design opracował Krzysztof Maissner z ASP w Warszawie. W 1982 roku były gotowe plany konstrukcyjne auta oraz rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, który został zaprezentowany w 1983 roku.

    Karoseria odznaczała się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx=0,29, który powodował, że Beskid zużywał 3,9 l paliwa na 100 km przy prędkości 90 km/h.

    Początkowo w aucie zamontowano chłodzony cieczą silnik o pojemności 594 cm³ i mocy maksymalnej 20,6 kW osiąganej przy 5500 obr./min.

    W 1987 roku opracowano wersję modelu Beskid o długości 3,5 m z silnikiem z Fiata 126p BIS. W 1991 roku powstała makieta teoretycznej produkcyjnej wersji samochodu, częściowo zunifikowana pod względem wyglądu zewnętrznego z Cinquecento. Przy jej opracowaniu konstruktorzy z ośrodka BOSMAL i plastycy z krakowskiej ASP skupili się głownie dopracowaniu wnętrza pojazdu. W latach 80. nawiązano współpracę z FSO. Planowano wówczas wykorzystanie w Beskidzie elementów podwozia i silników modelu FSO Wars[1].

    Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu, z czego 1 został rozbity w próbie zderzeniowej, a 6 przechodziło próby drogowe. Po 1989 roku władze nakazały zniszczenie prototypów, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia. Beskida można dziś oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (2 egzemplarze), na Politechnice Opolskiej, w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie oraz w zakładowym muzeum ośrodka BOSMAL w Bielsku-Białej.

    Jednobryłowe nadwozie pojazdu zostało opatentowane[potrzebne źródło], jednak brakowało funduszy na przedłużenie patentu. W 1993 roku, już po wygaśnięciu patentu nastąpiła premiera francuskiego Renault Twingo, którego bryła przypominała polską konstrukcję[2]. Twingo szybko stało się hitem w Europie i produkowane było w praktycznie nie zmienionej formie do 2007 roku, a w Kolumbii aż do 2012 roku.
    2 grudnia 2013, 23:00 przez Toma22sz (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Nowe nieoznakowane radiowozy policji już na Podkarpaciu – W Rzeszowie pierwszy z nowych opli rejestruje już wyczyny piratów drogowych.
- Auto służy nam od tygodnia, w tym czasie zarejestrowaliśmy już kilkanaście wykroczeń. Rekordzista jechał oplem vectrą na łączniku miasta z drogą S19 z prędkością 180 km/h. Dostał 10 punktów karnych i zapłaci 500 zł mandatu. Był zdziwiony, kiedy go zatrzymaliśmy, bo nie spodziewał się policjantów w insigni – mówi asp. Krzysztof Superson, policjant drogówki Komendy Miejskiej Policji w Rzeszowie. 

W parku maszynowym podkarpackich policjantów do tej pory jeździło 10 nieoznakowanych radiowozów: siedem opli vectra i trzy renault laguny. Do końca listopada na drogi wyjedzie 7 nowiutkich opli insignia, które są już przekazywane komendom miejskim i powiatowym. Trzy z nich zostaną w Rzeszowie, przy komendach miejskiej i wojewódzkiej. Lokalizacje dla pozostałych czterech aut policja poda w ciągu dwóch tygodni.
    W Rzeszowie pierwszy z nowych opli rejestruje już wyczyny piratów drogowych.
    - Auto służy nam od tygodnia, w tym czasie zarejestrowaliśmy już kilkanaście wykroczeń. Rekordzista jechał oplem vectrą na łączniku miasta z drogą S19 z prędkością 180 km/h. Dostał 10 punktów karnych i zapłaci 500 zł mandatu. Był zdziwiony, kiedy go zatrzymaliśmy, bo nie spodziewał się policjantów w insigni – mówi asp. Krzysztof Superson, policjant drogówki Komendy Miejskiej Policji w Rzeszowie.

    W parku maszynowym podkarpackich policjantów do tej pory jeździło 10 nieoznakowanych radiowozów: siedem opli vectra i trzy renault laguny. Do końca listopada na drogi wyjedzie 7 nowiutkich opli insignia, które są już przekazywane komendom miejskim i powiatowym. Trzy z nich zostaną w Rzeszowie, przy komendach miejskiej i wojewódzkiej. Lokalizacje dla pozostałych czterech aut policja poda w ciągu dwóch tygodni.
    20 listopada 2013, 16:56 przez motomaniac (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (2)
    Legenda Polskich Rajdów cz.8 – Krzysztof Hołowczyc
    Krzysztof Hołowczyc
    2 lipca 2013, 21:57 przez Adamek2106 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Honda prelude – Krzysztof łokietek
    Krzysztof łokietek
    29 czerwca 2013, 12:29 przez ~bukiecik | Do ulubionych | Skomentuj