Szukaj
Kupno samochodu, szczególnie nowego, to w dzisiejszych czasach naprawdę spory wydatek. Nic więc dziwnego, że wiele osób szuka innego rodzaju finansowania niż za gotówkę. Jedną z opcji jest kredyt samochodowy – dzięki niemu można rozłożyć spłatę na dogodniejsze, mniejsze płatności. Planujesz kupić samochód na raty? Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę.
Samochód na raty – sprawdź wszystkie koszty
Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że zakup samochodu na raty wiąże się z wyższym całkowitym kosztem dla nabywcy. Umowa ratalna stanowi bowiem rodzaj kredytu. Oznacza to, że do bazowej ceny samochodu mogą być doliczane:
- odsetki,
- prowizje,
- marże,
- podatki,
- koszty dodatkowych usług i inne opłaty.
Podmiot udzielający kredytu zawsze musi jasno określić wszystkie ponoszone przez nabywcę koszty. Jest także zobowiązany do określenia wskaźnika RRSO, czyli Rzeczywistej Rocznej Stopy Oprocentowania. Pomaga ona ocenić, ile dokładnie będzie kosztował zakup samochodu na raty oraz porównać podobne oferty. Dlatego, jeśli chcesz kupić samochód na raty, koniecznie sprawdź, ile wynosi RRSO. Im niższe, tym mniej będzie kosztował kredyt.
Warto pamiętać, że oprocentowanie kredytu samochodowego w znacznej mierze zależy od stawek stóp procentowych ustalanych przez Radę Polityki Pieniężnej. W 2023 r. utrzymują się one na dość wysokim poziomie, przez co oprocentowanie kredytu samochodowego jest znacznie wyższe niż np. w 2021 r.
Samochód na raty – rodzaje kredytu samochodowego
Nie każdy wie, że zakup samochodu na raty może wyglądać różnie. Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje kredytu samochodowego.
1. Kredyt standardowy – polega on na spłacie wartości samochodu w comiesięcznych ratach. Po spłaceniu ostatniej raty samochód staje się oficjalnie własnością nabywcy. Okres kredytowania w tym przypadku zwykle może być dłuższy.
2. Kredyt balonowy – to rozwiązanie, w którym ostatnia rata jest najwyższa – zwykle wynosi od 20% do 40% wartości samochodu. Okres kredytowania wynosi w tym przypadku kilka lat, a rata miesięczna jest niższa niż w przypadku kredytu standardowego. To rozwiązanie pozwala również na wymianę samochodu na nowy lub zwrócenie go do dealera. Najczęściej dotyczy to ofert banków powiązanych z konkretnymi producentami aut.
3. Kredyt jednoratowy – to natomiast rozwiązanie, w którym zakup samochodu jest rozłożony na dwie płatności. Początkowo wnosi się opłatę wstępną, a jedyną ratę należy natomiast uregulować po określonym czasie (np. po roku lub dwóch). Takie kredyty zwykle cechują się niskim lub wręcz zerowym oprocentowaniem, dzięki czemu dodatkowe koszty ponoszone przez nabywcę są zminimalizowane. Nie jest to jednak rozwiązanie dla każdego, ponieważ wymaga dużych zasobów finansowych. Jest ono zazwyczaj dostępne za pośrednictwem dealerów samochodowych.
Ponadto na raty można kupić zarówno nowy, jak i używany samochód. Większość banków zapewnia dowolność w tym zakresie.
Samochód na raty a leasing – co warto wiedzieć?
Do niedawna leasing był przeznaczony jedynie dla przedsiębiorców, a osoby prywatne nieposiadające wystarczających środków na zakup samochodu za gotówkę mogły kupić samochód na raty. Dziś oba rozwiązania są jednak dostępne dla wszystkich. Czym się różnią? Spłata w obu przypadkach może wyglądać podobnie. Szczególnie zbliżony do leasingu jest kredyt balonowy – rata jest niska, a po zakończeniu okresu kredytowania można wykupić pojazd za kilkadziesiąt procent jego wartości. W wielu przypadkach kredyt balonowy pozwala też na zwrócenie pojazdu lub wymianę go na nowy – tak samo jak w przypadku leasingu.
Kredytobiorca podczas płacenia rat pozostaje formalnie właścicielem pojazdu. W przypadku leasingu jest nim leasingodawca. Kredyt i leasing mogą się różnić także pod względem formalności, choć zależy to w znacznej mierze od instytucji udzielającej finansowania – zdarza się, że uzyskanie kredytu jest bardziej skomplikowane.
Jak kupić samochód na raty?
Jak kupić samochód na raty? Taką możliwość daje w zasadzie każdy bank. Możesz się ubiegać o kredyt gotówkowy, ale korzystniejszym rozwiązaniem jest wybór kredytu celowego, przeznaczonego na zakup samochodu. Możesz też skorzystać z oferty banku powiązanego z konkretnym producentem samochodu – np. dzięki Toyota Bank możesz kupić na raty nowe pojazdy marek Toyota i Lexus oraz używane pojazdy wszystkich marek. Oferta kredytowa jest dostosowana do różnych potrzeb nabywców – jest więc dostępny zarówno kredyt standardowy, jak i jednoratowy, a także Kredyt niższych rat Toyota Easy (RRSO 11,87%, kalkulacja została dokonana na dzień 13 kwietnia 2023 r. na reprezentatywnym przykładzie), który jest kredytem balonowym. Polega on na spłacie wyłącznie utraty wartości pojazdu, dzięki czemu miesięczna rata jest znacznie niższa niż przy standardowym kredytowaniu. Po zakończeniu umowy samochód można wykupić, oddać do dealera lub wymienić na nowy. Dzięki temu jest to rozwiązanie dające maksymalną elastyczność.
Wypadek drogowy może zdarzyć się dosłownie każdemu. W wyniku takiego zdarzenia uszkodzeniu ulega pojazd, ale co gorsze, kierowca może doznać uszczerbku na zdrowiu. W tego typu okolicznościach osobie poszkodowanej przysługuje wypłata odszkodowania z polisy OC sprawcy wypadku. W jaki sposób można domagać się świadczenia i na co zwrócić szczególną uwagę?
Wypadek samochodowy - jak uzyskać odszkodowanie?
Każdego dnia na naszych drogach ma miejsce spora liczba wypadków, których skutkiem są przeróżne szkody. Niestety, każdy z nas może stać się osobą poszkodowaną, dlatego warto posiadać chociaż podstawową wiedzę na temat przysługujących w takiej sytuacji praw. Jak się bowiem okazuje, z wielu z nich można skorzystać dopiero wówczas, gdy zrealizuje się określone formalności.
Odszkodowanie po wypadku samochodowym - najważniejsze informacje
Świetnym przykładem jest odszkodowanie po wypadku, które należy się każdej osobie poszkodowanej, która doznała szkody materialnej lub osobowej w wyniku zdarzenia z winy innego kierowcy. Odszkodowanie jest wypłacane w ramach polisy OC samego sprawcy, a podstawą prawną jest przede wszystkim ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG oraz PBUK, a także przepisy Kodeksu cywilnego. Odszkodowanie obejmuje zarówno naprawę uszkodzonego samochodu oraz zniszczonego wyposażenia, ale też koszty leczenia, rehabilitacji czy nawet utracone dochody. Na wysokość odszkodowania wpływa szereg czynników, w tym rodzaj (tj. całkowita lub częściowa) oraz wartość samej szkody, a ogromne znaczenie ma zebrana podczas całego postępowania dokumentacja, w tym dowody w postaci zdjęć, ekspertyz rzeczoznawców itp.
W jaki sposób uzyskać odszkodowanie po wypadku?
Odszkodowanie po wypadku samochodowym nie jest wypłacane automatycznie, lecz na wyraźny wniosek samego zainteresowanego. W dokumencie należy wskazać wszelkie niezbędne dane obu stron, a także towarzystwa ubezpieczeniowego, do którego kieruje się pismo. Poza tym, konieczne jest szczegółowe opisanie całego zdarzenia, jego okoliczności oraz samej szkody. Na tej podstawie ubezpieczyciel rozpocznie postępowanie odszkodowawcze i przeanalizuje wszystkie istotne kwestie. Odszkodowanie powinno zostać wypłacone do 30 dni od dnia wystąpienia szkody, a tym bardziej jego bezsporna część. W przypadku pozostałej kwoty, przy bardziej skomplikowanych sprawach, termin ten może się wydłużyć, np. do 60 dni. Niejednokrotnie bywa też tak, że poszkodowany nie zgadza się z wysokością odszkodowania, uznając je za zbyt niskie. Wtedy może odwołać się od decyzji, a jeśli to nic nie da - skierować sprawę do sądu.
Co jeszcze można otrzymać z OC sprawcy?
Polisa OC sprawcy otwiera nie tylko możliwość uzyskania przez osobę poszkodowaną, zarówno kierowcę, jak i pasażerów, odszkodowania, ale także uprawnia do sięgnięcia po inne formy rekompensaty. Mowa w szczególności o zadośćuczynieniu, którego celem jest wyrównanie krzywdy o charakterze niematerialnym (np. cierpienia fizycznego czy psychicznego). W niektórych przypadkach, m.in. gdy utraciło się możliwość osiągania zarobku czy na skutek wypadku zwiększyły się potrzeby finansowe, można starać się też o rentę wyrównawczą.
Przyszła taka pora roku, kiedy podczas jednej trasy możemy opróżnić cały zbiornik z płynem na spryskiwacz tylko dlatego, że auta jadące przed nami wyrzucają spod kół całe topiące się błoto pośniegowe i różną ilość piachu i drobnych kamyków. Dlaczego producenci przestali zakładać chlapacze?
Niegdyś chlapacze (czy tam fartuchy, osłony, jak zwał tak zwał) były nieodzownym elementem wyposażenia niemal każdego samochodu, ba każdego pojazdu. Miały je samochody, autobusy, ciężarówki czy nawet rowery. Kawał gumowego elementu zwisał sobie za tylnymi kołami, w ten sposób zbierając wodę i nie chlapiąc na nasz samochód. A dziś? Dziś pozostały one już tylko przy ciężarówkach, a w samochodach osobowych praktycznie ich brak, bo wyglądają kiczowato i nie współgrają z idealnymi liniami i proporcjami auta. Ale to, że te linie będą zwalone błotem i całym innym syfem (żeby nie powiedzieć gó#nem) z drogi, to już jest ok. To, że w czasie dłuższej trasy jesteśmy w stanie wypsikać 3 litry spryskiwaczy też jest ok. Tak samo ok jest pewnie fakt, że kamyki lecące prosto na nasz piękny wymuskany samochód uszkodzą nam lakier lub szybę. W końcu zarobią lakiernicy, serwisy, dostawcy płynu czy myjnie. Poza tym auto wyposażone w chlapacze również z przodu jest czystsze – brud nie leci po caroserii.
A jak ma się prawo drogowe (Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) ) do chlapaczy? Ano tak:
„§ 11.
1. Pojazd samochodowy wyposaża się:
…
11) w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli przy masie własnej pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło (koła) położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego
elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła (kół), a dla
samochodu osobowego oraz autobusu, samochodu ciężarowego i pojazdu specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z pojedynczymi kołami na osi tylnej – wyżej niż ta odległość; odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony (opon), zaś sztywność fartuchów powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu; fartuchów nie wymaga się w pojeździe o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie; „
Z tego prawniczego bełkotu najważniejsza jest ostatnia część, z której korzystają producenci dzisiaj: jeśli konstrukcja na to nie pozwala, wtedy nie trzeba montować fartuchów. A to oznacza, że samochody są homologowane bez chlapaczy czyli diagnosta nie może egzekwować ich obecności. Może czas zaostrzyć homologację?
Z ciekawości zajrzałem do konfiguratorów kilku popularnych aut i okazuje się, że część z nich oferuje chlapacze (przód + tył). Inni znowu seryjnie montują małe wystające plastiki, które mają zatrzymać podnoszącą się z asfaltu wodę. Niestety, z reguły to nie wystarcza, a za nami jest wielka wodna chmura. Również nie działa specjalnie wymodelowany zderzak…
Prawda jest taka, że dziś ponad praktyczność stawiamy styl. Przecież kilka lat temu samochody z naszego rynku to jest Duży Fiat (Fiat 125), Polonez i inne miały tak wielkie i tak mocne chlapacze (odpadały), że pewnie przeżyły karoserię tych aut. Owszem, nie były zbyt piękne, ale myślę, że dzisiaj można by ten problem w jakiś lepszy sposób rozwiązać niż po prostu nie montowanie chlapaczy? Macie jakieś pomysły? A może to źle wpływa na aerodynamikę i osiągi aut?
Mechanik samochody jest zawodem powszechnie znanym, którego popularność na rynku pracy sukcesywnie wzrasta. W niniejszym artykule wytłumaczymy, na czym polega praca w salonie samochodowym, a także omówimy cechy, które powinny wyróżniać dobrego mechanika oraz korzyści, płynące z wykonywania tej profesji.
Mechanik samochodowy - praca w motoryzacji
Miejscem pracy mechanika samochodowego są salony samochodowe, a do jego zadań należy przede wszystkim naprawa, konserwacja, a także sprawdzanie stanu poszczególnych elementów pojazdów. Praca w motoryzacji jako mechanik obejmuje między innymi przeprowadzanie procesu montażowego, wymiana uszkodzonych części lub ich renowacja, diagnozowanie i wnikliwa analiza powstałego problemu z pojazdem, ale również organizacja pracy i współpraca z pozostałymi członkami zespołu pracowniczego. Jeśli chodzi o osobę pracującą na stanowisku mechanik samochodowy, praca polega również na stałym poszerzaniu własnej wiedzy, a także uzupełnianiu jej o nowe informacje.
Praca w salonie samochodowym - jakimi cechami powinien odznaczać się dobry mechanik?
Do najważniejszych umiejętności wymaganych przez pracodawców od osób, chcących pracować na stanowisku mechanika, są zdolności manualne. Należą do nich między innymi sprawne posługiwanie się narzędziami, stanowiącymi wyposażenie salonów samochodowych. Dobry mechanik samochodowy powinien również posiąść rozległą wiedzę z zakresu budowy i działania poszczególnych części samochodowych. Mechanik musi wyróżniać się także znajomością oraz dobrą obsługą programów diagnostycznych. Do kompetencji osoby zatrudnionej w zawodzie mechanika powinna należeć też gotowość do rozwiązywania zaistniałych problemów, które pojawią się podczas pracy oraz poszukiwania nowych dróg rozwiązań.
Kariera w BMW - zostań mechanikiem w luksusowych salonach
Mechanik BMW w swojej pracy będzie miał możliwość naprawy modeli aut, cieszących się uznaniem i popularnością na całym świecie. Do jego kompetencji będzie należało wykonywanie napraw i prac diagnostycznych, a także analiza zaistniałej sytuacji, regeneracja uszkodzonych części czy wykonywanie czynności eksploatacyjnych. Wszystko to powinno zachodzić jednocześnie z uwzględnieniem wysokiej jakości pracy, postępowaniem zgodnie z procedurami i standardami marki BMW przekazywanymi na szkoleniach. Mechanik BMW powinien również być w stanie samodzielnie zadbać o własne stanowisko pracy.
Praca w salonie samochodowym BMW - korzyści
Praca w motoryzacji oraz kariera w BMW niesie za sobą wiele niekwestionowanych korzyści. Po pierwsze, będziesz miał możliwość nieustannego rozwoju, doskonalenia własnych umiejętności technicznych, a także poszerzania wiedzy z zakresu budowy aut, funkcjonowania ich poszczególnych elementów, a także innowacyjnych sposób naprawy. Możliwe stanie się również awansowanie na wyższy stopień zawodowy. Kariera w BMW przyniesie zarówno satysfakcję z wykonywanej pracy, jak i szerokie pole do rozwijania swoich kompetencji oraz możliwość osiągania coraz to wyższych zarobków.