Szukaj
Rusnar okazuje się prawdziwym zapaleńcem motoryzacyjnym, a w jego żyłach płynie żywa benzyna!
Akumulatory samochodowe są niezbędnym i jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu. Odpowiadają za rozruch silnika oraz za zasilanie elektryczne w naszym samochodzie. Dlatego tak ważne jest, aby dobrać odpowiedni akumulator do naszego pojazdu, który będzie w stanie sprostać wymaganiom naszego auta.
Rodzaje akumulatorów samochodowych
Akumulatory samochodowe dzielą się na dwa główne rodzaje: akumulatory kwasowe i akumulatory bezobsługowe. Akumulatory kwasowe składają się z elektrolitu, czyli roztworu kwasu siarkowego, oraz elektrod, czyli anod i katod. Wymagają one regularnej konserwacji, polegającej na sprawdzaniu poziomu elektrolitu i ewentualnym jego uzupełnianiu. Natomiast akumulatory bezobsługowe nie wymagają takiej konserwacji, ponieważ ich elektrolit jest zamknięty w specjalnym plastikowym płynie. Są one często stosowane w nowszych samochodach, jednak ich cena jest zazwyczaj wyższa niż cena akumulatorów kwasowych. Ważne jest, aby dobrać odpowiedni rodzaj akumulatora do naszego samochodu, który będzie w stanie sprostać jego wymaganiom.
Jak dobrać odpowiedni akumulator do naszego samochodu?
Przede wszystkim należy sprawdzić, jaki rodzaj akumulatora zaleca producent naszego samochodu. Najlepiej jest stosować się do zaleceń producenta, ponieważ akumulatory samochodowe różnią się między sobą pojemnością, a także napięciem. Niektóre samochody wymagają stosowania akumulatorów o większej pojemności, inne natomiast wymagają stosowania akumulatorów o mniejszej pojemności.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest rozmiar akumulatora. Akumulatory samochodowe różnią się między sobą również rozmiarem, dlatego należy upewnić się, że wybrany przez nas akumulator będzie pasował do miejsca przeznaczonego na akumulator w naszym samochodzie.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze akumulatora?
Przy wyborze akumulatora warto zwrócić uwagę na kilka ważnych cech. Przede wszystkim, należy sprawdzić, czy wybrany przez nas akumulator posiada odpowiednie parametry techniczne, takie jak pojemność, napięcie oraz rozmiar. Należy także zwracać uwagę na markę i jakość akumulatora, ponieważ lepszej jakości akumulatory zazwyczaj charakteryzują się większą trwałością i mniejszym ryzykiem awarii.
Kolejną ważną sprawą jest sposób montażu akumulatora. Niektóre akumulatory wymagają demontażu zacisków, co może być trudne dla osób nieposiadających odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, czy wybrany przez nas akumulator jest łatwy w montażu i obsłudze.
Ostatnią ważną kwestią jest cena akumulatora. Nie zawsze najdroższe akumulatory są najlepszej jakości, dlatego warto porównać różne modele i wybrać taki, który będzie odpowiedni dla naszych potrzeb i budżetu.
Podsumowując, dobranie odpowiedniego akumulatora do naszego samochodu jest bardzo ważne, ponieważ odpowiada on za rozruch silnika oraz za zasilanie elektryczne w pojeździe. Ważne jest, aby wybrać akumulator odpowiedni dla naszych potrzeb i samochodu, który będzie odpowiedni pod względem parametrów technicznych, marki i jakości, sposobu montażu oraz ceny.
Mechanik stwierdził, że potrzebna jest wymiana płynu hamulcowego? Zobacz, jakie opcje są na rynku.
Rodzaje płynu hamulcowego
Musisz zachować czujność na oznaczenia. Nie każdy płyn będzie odpowiedni do Twojego pojazdu. Najważniejszym odznaczeniem jest klasa DOT.
- DOT 3. Jest to najstarszy rodzaj płyn hamulcowego, w większości stosowany w pojazdach z lat 90, ale nadal jest standardem w pojazdach przeznaczonych na rynek amerykański i azjatycki. Ten środek jest wytwarzany na bazie eteru glikolu, jego minimalna temperatura wrzenia wynosi 205 st. C. Właściwości DOT 3 są co prawda takie same jak nowoczesnych płynów hamulcowych, ale mają bardzo niską odporność na wilgoć. Płyny DOT 3 szybko wchłaniają wodę, co znacznie obniża temperaturę wrzenia.
- DOT 4. Dopracowanie płynu DOT 3 i najbardziej popularny rodzaj płynu hamulcowego we współczesnych samochodach. Są również produkowane na bazie eteru glikolu, ale w swoim składzie mają też dodatki estrów boranowych, dzięki którym temperatura wrzenia jest wyższa, a lepkość jest obniżona. Minimalna wartość wrzenia wynosi 230 st. C. Płyn hamulcowy K2 DOT4 jest przeznaczony do większości aut na rynku motoryzacyjnym, ale pamiętaj też, że układ hamulcowy musi być przystosowany do tego typu płynu hamulcowego.
- DOT 5. W przeciwieństwie do płynów klasy DOT 3 i DOT 4 płyn DOT 5 jest produkowany na bazie silikonów. Silikony gwarantują lepsze wchłanianie wilgoci, a temperatura wrzenia wynosi 260 st.C. Tego typu płynu są głównie używane w pojazdach militarnych. Uwaga: DOT 5 nie można mieszać z płynami DOT 3 i 4.
Parametry do uwzględnienia:
- Lepkość. Najlepsze są płyny hamulcowe o niskiej lepkości płynu, ponieważ zapewniają szybszą zmianę ciśnienia w układzie hamulcowym i tym samym skracają drogę hamowania.
- Temperatura wrzenia. Wyższe temperatury są lepsze, ponieważ opór pedału hamulca będzie większy, czyli reakcja na hamowanie będzie szybka.
- Dodatki np. antykorozyjne. Specjalna domieszka chroni przed degradacją metalowych elementów układu hamulcowego, co przekłada się na ich żywotność.
Pamiętaj, że płyn hamulcowy musi być świeży. Opakowanie musi być szczelnie hermetycznie zamknięte — najlepiej, aby płyn był zabezpieczony więcej niż jedną nakrętką. Nie zaleca się używania płynu z kanistra, który został wcześniej otwarty, ponieważ ryzyko zawartości wody w płynie jest za wysokie, czyli taki płyn nie ma swoich właściwości roboczych.
Nie zwlekaj z wymianą płynu hamulcowego
Płyn hamulcowy jest niezbędną częścią procesu hamowania. Jeśli zaniechasz wymiany, może dojść do tego, że hamulce nie działają, kiedy będą najbardziej potrzebne. Płyn hamulcowy z czasem traci swoje właściwości robocze, czyli w jego składzie znajduje się coraz więcej wody. To prowadzi do tego, że proces przenoszenia ciśnienia z pompy hamulcowej na tłoczki będzie utrudniony, czyli klocki mogą zostać nie dosunięte do zacisków — auto po prostu nie wyhamuje.
Jak dbać o płyn hamulcowy?
- Zacznij od zakupu wysokiej jakości płynu hamulcowego od renomowanego producenta.
- Upewnij się, że produkt pasuje do Twojego układu hamulcowego. Zapoznaj się z zaleceniami producenta samochodu.
- Płyn należy wymieniać co 2 lata lub co 60 tys. km przebiegu.
- Płyn możesz wymienić samodzielnie, ale lepiej zrobić to w warsztacie. Większość układów wymaga jednoczesnego odpowietrzania, co może być skomplikowanym procesem w nowszych autach. Mechanik może też przy okazji sprawdzić inne elementy układu hamulcowego.
- Kontroluj poziom płynu i jego stan.
Są w życiu każdego kierowcy chwile kiedy zwyczajnie nie mamy czasu na zaawansowane zabiegi z lakierem naszego pojazdu i zależy nam na szybkim efekcie. Niezależnie czy to weekendowa eskapada za miasto, wyjazd na rodzinną uroczystość czy wypad z kumplami na miasto, kiedy samo mycie to za mało, a na dokładne woskowanie nie ma czasu z pomocą przyjdzie wosk w płynie, taki jak np. K2 Spectrum.
Nikt tak szybko jak on nie zadba o lakier i detale waszego auta, nadając im połysk w dosłownie kilka chwil. Dzięki niemu całe auto może nabrać blasku w zaledwie kilka minut.
Płyn hamulcowy starzeje się i wraz z czasem traci swoje właściwości. Jest cieczą higroskopijną, czyli wchłania wilgoć w otoczenia. Na skutek tego jest temperatura wrzenia obniża się, a wrzący płyn hamulcowy z zawartością wody powoduje powstanie w układzie korków parowych, które obniżają skuteczność hamowania.
Dlatego konieczne jest regularne wymienianie płynu hamulcowego (co 2 lata) na płyn wysokiej jakości, choćby K2 DOT4 posiadający Certyfikat Zgodności Instytutu Transportu Samochodowego Warszawa.
K2 DOT4 to w pełni syntetyczny najwyższej jakości płyn hamulcowy stosowany w układach hamulcowych i sprzęgłowych samochodów bardzo mocno obciążonych. Spełnia wymagania normy obowiązującej w Polsce PN-C-40005:2002, a także norm amerykańskich FMVSS 116 DOT4, SAE J 1703 oraz posiada Certyfikat Zgodności ITS Warszawa. Jest neutralny dla uszczelnień i stopów metali stosowanych w układzie hamulcowym oraz chroni go przed korozją. Przeznaczony do wymiany we wszystkich typach samochodów gdzie instrukcja obsługi nakazuje stosowanie płynu DOT4 lub DOT3.
Pozdrawiam każdego komu płynie benzyna/diesel/lpg we krwi!