Ford RS200 - Historia
Moc generowana była przez czterocylindrowy rzędowy silnik Ford/Cosworth "BDT" o pojemności 1,8 l wspomagany pojedynczą turbosprężarką. W wersji drogowej produkował on moc 253 KM (190 kW), dla wersji rajdowej wahała się ona w zależności od ustawienia pomiędzy 355-456 KM (340 kW). Możliwa była modyfikacje wersji drogowej po których moc wzrastała do ponad 304 KM (220 kW). W porównaniu z konkurentami miał jednak mniejszy stosunek mocy przypadającej na kilogram masy, silnik odznaczał się także "turbodziurą" przy niskich obrotach co utrudniało rywalizację. Kalle Grundel zajął Fordem RS200 trzecie miejsce w odbywającym się podczas Mistrzostw WRC w 1986 Rajdzie Szwecji. Był to najlepszy wynik osiągnięty przez Forda w Grupie B. Samochód odniósł także sukces w innych zawodach. W tym samym roku podczas Rajdu Portugalii kierowca Forda RS200 spowodował jeden z najtragiczniejszych wypadków w historii rajdów WRC, w którym zginęło na miejscu trzech kibiców, a wiele innych zostało rannych[1]. Inny wypadek z udziałem Forda RS200 miał miejsce w Niemczech podczas 1986 Hessen-Rallye, kiedy to Marc Surer uderzył w drzewo. W wyniku wypadku na miejscu zginął jego pilot, Michel Wyder, sam Surer został ciężko ranny.
Ford RS200 - Historia
Wypadek podczas Rajdu Portugalii Rally Portugal sprawił, że zakończono rywalizację w Grupie B. W roku 1987 Ford planował wprowadzenie modelu RS200 w wersji "Evolution". Miała ona być napędzana silnikiem BDT-E opracowany przez Briana Harta o pojemności 2137 cm³. Moc osiągana przez silnik wynosiła w zależności od źródła od 558 KM (410 kW) do 826 KM (608 kW). RS200 z najmocniejszym ustawieniem oraz odpowiednimi przełożeniem skrzyni biegów miał osiągać 100 km/h w około dwie sekundy. Samochód wyposażony miał zostać w lepsze hamulce oraz elementy zawieszenia. Koniec Grupy B sprawił, że przestano rozwijać model. Mimo to, ponad dwanaście egzemplarzy z sukcesem brało udział w zawodach FIA European Championships for Rallycross Drivers (od sierpnia 1986 do października 1992).
Jeden egzemplarz RS200 został przystosowany do udziału w wyścigach na torze. Bazą była wersja drogowa, która została zmodernizowana tak by spełniać przepisy IMSA GTO. Do napędu posłużył dwulitrowy turbodoładowany silnik BDTE Cosworth Evolution o mocy ponad 760 KM. Samochód rywalizował z fabrycznie wspieranymi pojazdami Mazdy, Mercury'ego czy Nissana, były one zbudowane praktycznie od nowa. RS200 nie odniósł sukcesu w tej serii.
Ford RS200 - Produkcja
Aby uzyskać homologację FIA, która zezwalałby na udział samochodu w rajdach Grupy B, Ford musiał zbudować co najmniej 200 egzemplarzy modelu RS200, producent wywiązał się z tego zadania.
Ford RS200 - Specyfikacja dla grupy B
Silnik:
· Montowany podłużnie, centralnie, napęd na cztery koła.
· Głowica i blok silnika wykonane ze stopów aluminium
· Cztery cylindry w układzie rzędowym, suche tuleje cylindrowe Nikasil,
· Wał korbowy podparty na pięciu łożyskach.
· Silnik chłodzony cieczą, elektroniczny wentylator chłodnicy.
· Średnica cylindra 86,0 mm (3,38 cala),
· Skok tłoka 77,6 mm (3,05 cala),
· Pojemność skokowa silnika 1803 cm³ (110 cali³).
· Układ rozrządu DOHC, cztery zawory na cylinder, rozrząd napędzany paskiem zębatym.
· Stopień sprężania 7,2:1. Wtrysk paliwa oraz sterownik silnika Bosch Motronic.
· Turbosprężarka Garrett T3, ciśnienie doładowania 23 psi (160 kPa).
· Moc maksymalna 456 KM (331 kW) przy 8000 obr/min
· Maksymalny moment obrotowy 489 N·m przy 5500 obr/min
Ford RS200
Skrzynia biegów:
· 5-biegowa manualna, dwutarczowe sprzęgło AP z ceramiczną wykładziną.
Zawieszenie:
· Przód, niezależne, dwa wahacze poprzeczne, podwójne sprężyny śrubowe i teleskopowe amortyzatory, stabilizator poprzeczny.
· Tył, niezależne, dwa wahacze poprzeczne, podwójne sprężyny śrubowe i teleskopowe amortyzatory, stabilizator poprzeczny.
Układ kierowniczy:
· Mechanizm zębatkowy, część samochodów wyposażona w hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Średnica kierownicy 35,5 cm (14 cali).
Hamulce:
· Podwójny obwód, osobny dla przodu i tyłu.
· Z przodu wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 300 mm (11,8 cala).
· Z tyłu wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 300 mm (11,8 cala), bez podciśnieniowego siłownika wspomagającego. *Hamulec ręczny.
Koła:
· Felgi ze stopów magnezu, szerokość 6–8 cali. Dobór opon zależny od warunków rajdu (w samochodzie testowym Pirelli Monte Carlo 245/640 16), 16 cali średnicy, ciśnienie zależne od doboru opon.
Ford RS200
Wymiary:
· Długość: 4000 mm (157,5 in)
· Szerokość: 1752 mm (69,0 cala)
· Wysokość: zależna od ustawienia
· Rozstaw osi: 2530 mm (99,6 cala)
· Rozstaw kół (przód/tył): 1502/1497 mm (59,1/58,9 cala)
· Masa: 1050 kg (2315 funtów)
Ford RS200
Komentarze