BMW E30 M3, znany i lubiany sportowy model z Bawarii.
Pod maską znajduje się 4 cylindrowy silnik o pojemności 2.3l i mocy 200 KM, zawieszenie rodem z wyścigów, dzisiaj jest uznawany za klasyka.
Niestety, w niektórych krajach posiadanie tego sportowego wozu mijało się z celem. Po prostu był za drogi. Kryzys naftowy sprawił, że w Portugalii i we Włoszech wprowadzono dwukrotny podatek na samochody z silnikiem benzynowym powyżej 2000cc.
Żeby nie stracić klientów, wiele koncernów samochodowych zdecydowało się wyposażyć swoje samochody właśnie w silniki o mniejszej pojemności, żeby nie obejmowały ich większe opłaty.
Tak powstały takie samochody jak Lamborghini Urraco P200, Maserati Merak 2000 GT.
Jedni zmniejszali tylko pojemność silnika, a wiadomo, jeśli będzie mniejszy silnik, moc też będzie mniejsza. Dlatego inni, jak np. Ferrari, do zmniejszonego silnika dołączali turbo.
W 1987 roku dołączyło do tego grona BMW, z modelem 320is w wersji czterodrzwiowej, w następnym roku dołączyła wersja dwu drzwiowa.
Pojemność silnika została zmniejszona z 2303cc do 1990cc (kod silnika S14 B20), mimo tego stracił tylko 8 KM (192). Mechanicznie, cała reszta była podobna do M3. Jedynie z zewnątrz wprowadzono parę zmian. Różnica w osiągach też nie była duża.
Po prawej dane E30 320 is, po lewej E30 M3
Prędkość max.: 227 vs 235
Od 0 do 100 km/h: 7.3s vs 6.7s
Produkcje zakończono w 1990 roku, wyprodukowano 3745 egzemplarzy, z tego 2540 coupè i 1205 sedanów. W dzisiejszych czasach znaleźć zadbany egzemplarz jest bardzo trudno, prawdopodobnie jest większym rarytasem od samej M- trójki.
Kopiowanie tylko z podaniem źródła.
Komentarze