Profil użytkownika
kubiisz
Młody rajdowiec
Zamieszcza materiały od: | 22 lipca 2013 - 2:05 |
Ostatnio: | 19 listopada 2017 - 17:19 |
- Materiałów na głównej: 56 z 72 (16 usunietych przez adm.)
- Punktów za materiały: 3658
- Komentarzy: 292
- Punktów za komentarze: 235
W porównaniu z klasycznymi, wykonanymi ze stali, sprężyny z polimerów mają kilka wad. By mogły pochwalić się zbliżoną charakterystyką pracy muszą być np. grubsze i większe. W stosunku do stalowych mają jednak dwie trudne do przecenienia zalety - nie są podatne na korozję i - co najważniejsze - legitymują się zdecydowanie mniejszą masą. Jedna wykonana z CRP sprężyna waży zaledwie 1,6 kg. Dla porównania masa elementu wykonanego ze stali to 2,7 kg. W teorii oszczędność 1,1 kg wydaje się niewielka, ale w przypadku jednego auta sprężyny zmniejszą masę pojazdu o 4,4 kg a to aż połowa masy nieresorowanej!
Rdzeń sprężyny składa się z długich, splecionych ze sobą włókien szklanych, nasączonych żywicą epoksydową. Wzdłuż kilkumilimetrowej średnicy włókna centralnego, specjalna maszyna nawija kolejne włókna, na zmianę pod kątem + 45 i - 45 stopni. Tak powstałe warstwy naciągu i nacisku napierają na siebie. Dzięki temu, mogą lepiej absorbować napięcia działające na sprężynę. W ostatnim etapie produkcji włókno jest hartowane w specjalnym piecu, w temperaturze ponad 100 stopni Celsjusza.
Włókna CRP można precyzyjnie dostosowywać do nałożonych na nie zadań, a surowiec z którego są wykonane ma najwyższej klasy jakość i właściwości. Jest wolny od korozji, również przy uderzeniu kamieniem oraz niewrażliwy na chemikalia np. na środki czyszczące do felg. No i ostatnia zaleta: jego produkcja zużywa o wiele mniej energii niż produkcja sprężyn stalowych.
Pierwszy model z wykonanymi z polimerów sprężynami trafić ma do salonów jeszcze w tym roku.