Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Profil użytkownika

    Maro10

    Kierowca
    Zamieszcza materiały od: 25 marca 2014 - 15:47
    Ostatnio: 2 października 2016 - 19:16
    • Materiałów na głównej: 7 z 10 (3 usunietych przez adm.)
    • Punktów za materiały: 329
    • Komentarzy: 1
    • Punktów za komentarze: 12
     
    zarchiwizowany
    Jest Moc
    17 sierpnia 2015, 21:27 przez Maro10 (PW) | było | Do ulubionych | Skomentuj
    Motocykl Żużlowy - budowa – Jako, że sezon żużlowy zbliża się wielkimi krokami a na Motokillerze jest mało tematów na temat żużla to postanowiłem dodać temat o budowie motocykla żużlowego.

Zapraszam do małej lektury :)


Motocykl żużlowy jest specjalistyczną konstrukcją przeznaczoną dla tego właśnie sportu. Posiada on wiele cech, które odróżniają go od zwykłego motocyklu. Motocykl żużlowy nie posiada skrzyni biegów ani hamulców i jest konstrukcyjnie przystosowany do jazdy jedynie w lewo oraz pokonywania łuków tzw. ślizgiem kontrolowanym.
Sercem każdej maszyny jest silnik. Nie inaczej jest w tym przypadku. Obecnie na świecie produkcją silników motocyklowych zajmują się dwie firmy: włoski GM (Giuseppe Marzotto) oraz czeska Jawa. Silniki żużlowy posiada tylko jeden cylinder, gaźnik, świecę zapłonową i nie więcej niż cztery zawory. Napędzany jest natomiast czystym spirytusem metylowym – tzw. metanolem. Jego spalanie jest imponujące: 100 litrów metanolu na 100 km, a jego bak ma pojemność do 6 litrów. Nie jest więc to maszyna dalekobieżna. Prędkość maksymalna przekracza 100 km/h zaś rozpędzenie maszyny (całkowita masa motocykla wynosi co najmniej 77 kg) do „setki” trwa zaledwie 3 sekundy! Dane techniczne typowego silnika żużlowego:

pojemność: do 500 cm3
stopień sprężania: 13,5-16:1
maksymalne obroty: 11 000/min
moc maksymalna: 48-51 kW czyli ok. 70 KM

Są to dane silnika firmowego. Koszt takiego silnika to ok 12 000 zł.
Jednak każdy silnik w profesjonalnym żużlu poddawany jest tuningowi zwiększającemu jego osiągi oraz przystosowującym go do konkretnego zawodnika. Na świecie jest kilku, może kilkunastu, liczących się tunerów, z usług których korzysta cała światowa czołówka. Tuning polega na rozłożeniu silnika na części składowe i zastąpieniu niektórych z nich (tłoki, krzywki, sprężyny, korbowody, cylindry, gaźnik) takimi, które pozwolą na zwiększenie jego fabrycznej mocy. Cena tak dopracowanego silnika rozpoczyna się od 25 tysięcy złotych. Taki silnik trzeba jednak kontrolować co jakiś czas (średnio 10-20 biegów, czyli od 3 do 5 spotkań, nie licząc treningów).. Po 100 biegach silnik wymaga remontu generalnego.
Silnik żużlowy umieszczany jest w specjalnej ramie. Obecnie używane są ramy angielskich firm AnticPJ albo czeskich: Jawa lub Stucha. Cena ramy to około 3 000 PLN na którą składa się m.in. blachy podnóżka lewego (ok. 96 zł. za sztukę), blachy silników lewego i prawego (ok. 266 zł. za sztukę), blacha usztywniająca (ok 100 zł. za sztukę), amortyzatory (ok 220 zł. za sztukę), korpus widelca (ok 850 zł. za sztukę), centralna (ok 1000 zł.) oraz tylna część ramy (ok 600 zł.).Warunkiem sukcesu w żużlu jest również dobre sprzęgło. Wielotarczowe sprzęgło przenosi moc ponad 55 kW (ponad 75 KM) i po biegu jest rozgrzane do czerwoności. Pierwszą rzeczą, którą robi się po zjechaniu zawodnika do parkingu jest włączenie dmuchawy i chłodzenie sprzęgła. Jeżeli wszystko dobrze idzie jedno wysokiej klasy sprzęgło ( ok. 5000 zł) wystarcza na 1 sezon. Tarcze (ok. 250 zł) i sprężyny sprzęgłowe (ok. 15 zł za sztukę) trzeba wymieniać co kilka biegów.

Tej maszyny nie można sobie wyobrazić także bez opon. Ich koszt kształtuje się w granicach 150-200 zł. W rozgrywkach można korzystać z ogumienia każdej firmy, która posiada ważną homologację FIM na dany rok.Budowa motocykla żużlowego jest ściśle określona przez przepisy.  
Motor musi być wyposażony w układ wydechowy bez żadnych zmian i ulepszeń. System wydechowy nie może wystawać poza obrys opony tylnego koła i nie może się kończyć przed osią tylnego koła.
W miejscu, w którym na koło zębate tylnego koła motocykla dochodzi łańcuch musi być zamocowana
osłona. Osłonięte musi być też koło zębate silnika i sprzęgła oraz łączący je łańcuch. Podnóżek musi być umieszczony po prawej stronie motocykla i nie może wystawać więcej niż 32 cm od głównej osi motocykla. Szerokość kierownicy nie może być większa niż 90 cm ani mniejsza niż 70 cm, a jej rękojeści umocowane na końcach nie mogą być dłuższe niż 12 cm.
W momencie oderwania ręki zawodnika od pokrętła gazu umocowanego przy kierownicy, przepustnica gaźnika musi zamykać się samoczynnie. Musi posiadać działający na oba przewody, umieszczony w obwodzie pierwotnym instalacji zapłonowej wyłącznik zapłonu, połączony i uruchamiany sznurem, zawieszonym na środkowej części dłoni prawej ręki, który z chwilą utraty kontaktu zawodnika z motorem rozłącza zapłon.
Skompletowany motocykl to wydatek rzędu 50 000 zł. Oczywiście zawodnik potrzebuje kilku takich maszyn, aby skutecznie rywalizować na torze. Nikt też nie da mu gwarancji, że jego sprzęt wytrzyma cały sezon, gdyż każdy jego element może ulec wyeksploatowaniu i wszystkie wydatki na sezonowe narzędzia pracy wzrosną.
    Jako, że sezon żużlowy zbliża się wielkimi krokami a na Motokillerze jest mało tematów na temat żużla to postanowiłem dodać temat o budowie motocykla żużlowego.

    Zapraszam do małej lektury :)


    Motocykl żużlowy jest specjalistyczną konstrukcją przeznaczoną dla tego właśnie sportu. Posiada on wiele cech, które odróżniają go od zwykłego motocyklu. Motocykl żużlowy nie posiada skrzyni biegów ani hamulców i jest konstrukcyjnie przystosowany do jazdy jedynie w lewo oraz pokonywania łuków tzw. ślizgiem kontrolowanym.
    Sercem każdej maszyny jest silnik. Nie inaczej jest w tym przypadku. Obecnie na świecie produkcją silników motocyklowych zajmują się dwie firmy: włoski GM (Giuseppe Marzotto) oraz czeska Jawa. Silniki żużlowy posiada tylko jeden cylinder, gaźnik, świecę zapłonową i nie więcej niż cztery zawory. Napędzany jest natomiast czystym spirytusem metylowym – tzw. metanolem. Jego spalanie jest imponujące: 100 litrów metanolu na 100 km, a jego bak ma pojemność do 6 litrów. Nie jest więc to maszyna dalekobieżna. Prędkość maksymalna przekracza 100 km/h zaś rozpędzenie maszyny (całkowita masa motocykla wynosi co najmniej 77 kg) do „setki” trwa zaledwie 3 sekundy! Dane techniczne typowego silnika żużlowego:

    pojemność: do 500 cm3
    stopień sprężania: 13,5-16:1
    maksymalne obroty: 11 000/min
    moc maksymalna: 48-51 kW czyli ok. 70 KM

    Są to dane silnika firmowego. Koszt takiego silnika to ok 12 000 zł.
    Jednak każdy silnik w profesjonalnym żużlu poddawany jest tuningowi zwiększającemu jego osiągi oraz przystosowującym go do konkretnego zawodnika. Na świecie jest kilku, może kilkunastu, liczących się tunerów, z usług których korzysta cała światowa czołówka. Tuning polega na rozłożeniu silnika na części składowe i zastąpieniu niektórych z nich (tłoki, krzywki, sprężyny, korbowody, cylindry, gaźnik) takimi, które pozwolą na zwiększenie jego fabrycznej mocy. Cena tak dopracowanego silnika rozpoczyna się od 25 tysięcy złotych. Taki silnik trzeba jednak kontrolować co jakiś czas (średnio 10-20 biegów, czyli od 3 do 5 spotkań, nie licząc treningów).. Po 100 biegach silnik wymaga remontu generalnego.
    Silnik żużlowy umieszczany jest w specjalnej ramie. Obecnie używane są ramy angielskich firm AnticPJ albo czeskich: Jawa lub Stucha. Cena ramy to około 3 000 PLN na którą składa się m.in. blachy podnóżka lewego (ok. 96 zł. za sztukę), blachy silników lewego i prawego (ok. 266 zł. za sztukę), blacha usztywniająca (ok 100 zł. za sztukę), amortyzatory (ok 220 zł. za sztukę), korpus widelca (ok 850 zł. za sztukę), centralna (ok 1000 zł.) oraz tylna część ramy (ok 600 zł.).Warunkiem sukcesu w żużlu jest również dobre sprzęgło. Wielotarczowe sprzęgło przenosi moc ponad 55 kW (ponad 75 KM) i po biegu jest rozgrzane do czerwoności. Pierwszą rzeczą, którą robi się po zjechaniu zawodnika do parkingu jest włączenie dmuchawy i chłodzenie sprzęgła. Jeżeli wszystko dobrze idzie jedno wysokiej klasy sprzęgło ( ok. 5000 zł) wystarcza na 1 sezon. Tarcze (ok. 250 zł) i sprężyny sprzęgłowe (ok. 15 zł za sztukę) trzeba wymieniać co kilka biegów.

    Tej maszyny nie można sobie wyobrazić także bez opon. Ich koszt kształtuje się w granicach 150-200 zł. W rozgrywkach można korzystać z ogumienia każdej firmy, która posiada ważną homologację FIM na dany rok.Budowa motocykla żużlowego jest ściśle określona przez przepisy.
    Motor musi być wyposażony w układ wydechowy bez żadnych zmian i ulepszeń. System wydechowy nie może wystawać poza obrys opony tylnego koła i nie może się kończyć przed osią tylnego koła.
    W miejscu, w którym na koło zębate tylnego koła motocykla dochodzi łańcuch musi być zamocowana
    osłona. Osłonięte musi być też koło zębate silnika i sprzęgła oraz łączący je łańcuch. Podnóżek musi być umieszczony po prawej stronie motocykla i nie może wystawać więcej niż 32 cm od głównej osi motocykla. Szerokość kierownicy nie może być większa niż 90 cm ani mniejsza niż 70 cm, a jej rękojeści umocowane na końcach nie mogą być dłuższe niż 12 cm.
    W momencie oderwania ręki zawodnika od pokrętła gazu umocowanego przy kierownicy, przepustnica gaźnika musi zamykać się samoczynnie. Musi posiadać działający na oba przewody, umieszczony w obwodzie pierwotnym instalacji zapłonowej wyłącznik zapłonu, połączony i uruchamiany sznurem, zawieszonym na środkowej części dłoni prawej ręki, który z chwilą utraty kontaktu zawodnika z motorem rozłącza zapłon.
    Skompletowany motocykl to wydatek rzędu 50 000 zł. Oczywiście zawodnik potrzebuje kilku takich maszyn, aby skutecznie rywalizować na torze. Nikt też nie da mu gwarancji, że jego sprzęt wytrzyma cały sezon, gdyż każdy jego element może ulec wyeksploatowaniu i wszystkie wydatki na sezonowe narzędzia pracy wzrosną.
    zarchiwizowany
    Smak dzieciństwa – Jestem ciekawy ile osób pamięta z jakiego serialu jest ten samochód
    Jestem ciekawy ile osób pamięta z jakiego serialu jest ten samochód
    25 marca 2014, 15:50 przez Maro10 (PW) | było | Do ulubionych | Skomentuj (1)

    1