Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Profil użytkownika

    Kiler

    Kierowca
    Zamieszcza materiały od: 6 kwietnia 2012 - 21:09
    Ostatnio: 28 stycznia 2018 - 18:36
    • Materiałów na głównej: 16 z 16
    • Punktów za materiały: 496
    • Komentarzy: 95
    • Punktów za komentarze: 66
     
    Zapomniany prototyp – Wykonany w 1975 r. prototyp ciężarówki Star, nazwany roboczo "12,5 tony" z uwagi na sumę masy własnej (5,5 t) i ładowności (7 t). Auto powstało bez wiedzy ówczesnych decydentów i po oficjalnej prezentacji z okazji VII zjazdu PZPR w grudniu 1975 r., zabroniono konstruktorom ze Starachowic prowadzenia dalszych prac nad tym projektem - fabryka miała wykonać plan a nie "marnotrawić" pieniądze na nowe konstrukcje.
Star "12,5 tony", choć podobny do produkowanych seryjnie Starów serii 200, był całkowicie innym i o wiele nowocześniejszym pojazdem, posiadał mi. in. odchylaną kabinę kierowcy, pozwalającą na dobry dostęp do silnika oraz umożliwiającą bardziej funkcjonalnie i ergonomicznie zaprojektować miejsce pracy kierowcy, pneumatyczną instalację hamulcową, instalację elektryczną o napięciu 24 V oraz pierwszy polski silnik turbodoładowany. Za bazę posłużył silnik S359 z modelu 266 (150 KM), przy czym zasadnicza różnica tkwiła w kadłubie silnika, Star 266 posiadał kadłub aluminiowy, natomiast w silniku Stara "12,5 tony", z uwagi na doładowanie, zastosowano kadłub żeliwny. Turbosprężarka powstała w WSK Rzeszów na licencji firmy Garrett. Moc silnika ustalono na  180 KM choć podczas prób na hamowni bez trudu osiągał 200 KM a przy przeciążeniu nawet 230 KM.
Choć Star "12,5 tony" nie wyszedł poza fazę prototypu to najistotniejsze rozwiązania w nim zastosowane, jak nowa kabina i turbodoładowany silnik, wykorzystano przy produkcji Stara 1142.
    Wykonany w 1975 r. prototyp ciężarówki Star, nazwany roboczo "12,5 tony" z uwagi na sumę masy własnej (5,5 t) i ładowności (7 t). Auto powstało bez wiedzy ówczesnych decydentów i po oficjalnej prezentacji z okazji VII zjazdu PZPR w grudniu 1975 r., zabroniono konstruktorom ze Starachowic prowadzenia dalszych prac nad tym projektem - fabryka miała wykonać plan a nie "marnotrawić" pieniądze na nowe konstrukcje.
    Star "12,5 tony", choć podobny do produkowanych seryjnie Starów serii 200, był całkowicie innym i o wiele nowocześniejszym pojazdem, posiadał mi. in. odchylaną kabinę kierowcy, pozwalającą na dobry dostęp do silnika oraz umożliwiającą bardziej funkcjonalnie i ergonomicznie zaprojektować miejsce pracy kierowcy, pneumatyczną instalację hamulcową, instalację elektryczną o napięciu 24 V oraz pierwszy polski silnik turbodoładowany. Za bazę posłużył silnik S359 z modelu 266 (150 KM), przy czym zasadnicza różnica tkwiła w kadłubie silnika, Star 266 posiadał kadłub aluminiowy, natomiast w silniku Stara "12,5 tony", z uwagi na doładowanie, zastosowano kadłub żeliwny. Turbosprężarka powstała w WSK Rzeszów na licencji firmy Garrett. Moc silnika ustalono na 180 KM choć podczas prób na hamowni bez trudu osiągał 200 KM a przy przeciążeniu nawet 230 KM.
    Choć Star "12,5 tony" nie wyszedł poza fazę prototypu to najistotniejsze rozwiązania w nim zastosowane, jak nowa kabina i turbodoładowany silnik, wykorzystano przy produkcji Stara 1142.
    BMW E30 333i – To nie jest fotomontaż! E30 333i to model z silnikiem 3,2 l o mocy ok. 200 KM, przeznaczony tylko na rynek południowoafrykański. W chwili obecnej jest absolutnym rarytasem, ponieważ o ile E30 powstało w łącznej ilości około 2,34 mln sztuk (1982 - 1991), to wersja 333i w liczbie zaledwie niecałych 200 egzemplarzy. Warto dodać, że najczęściej wybieraną wersją E30 była najsłabsza 316/316i (468 000 sztuk), na drugim miejscu uplasował się 320i (380 000 szt.).
    To nie jest fotomontaż! E30 333i to model z silnikiem 3,2 l o mocy ok. 200 KM, przeznaczony tylko na rynek południowoafrykański. W chwili obecnej jest absolutnym rarytasem, ponieważ o ile E30 powstało w łącznej ilości około 2,34 mln sztuk (1982 - 1991), to wersja 333i w liczbie zaledwie niecałych 200 egzemplarzy. Warto dodać, że najczęściej wybieraną wersją E30 była najsłabsza 316/316i (468 000 sztuk), na drugim miejscu uplasował się 320i (380 000 szt.).
    24 grudnia 2013, 19:50 przez Kiler (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (3)
    Volvo serii 300 – Czy wiecie, że ten niezbyt piękny i nieszybki samochód, który miał być początkowo DAF-em (powstał z prototypu DAF P900/77), z racji miejsca produkcji nazywany "latającym holendrem", posiada bardzo nietypowe rozwiązania techniczne jak bezstopniowa skrzynia biegów CVT oraz układ napędu typu transaxle, kojarzony najczęściej z autami super sportowymi pokroju Ferrari, Porsche, Corvette? W układzie transaxle silnik znajduje się z przodu a skrzynia biegów ze sprzęgłem i mechanizmem różnicowym umieszczona jest przy tylnej osi napędowej, oznacza to, że wał napędowy obraca się w takim układzie z prędkością obrotową wału korbowego silnika, czyli kilka tys. obr./min. Wyprodukowano ok. 1,1 mln sztuk Volvo serii 300.
    Czy wiecie, że ten niezbyt piękny i nieszybki samochód, który miał być początkowo DAF-em (powstał z prototypu DAF P900/77), z racji miejsca produkcji nazywany "latającym holendrem", posiada bardzo nietypowe rozwiązania techniczne jak bezstopniowa skrzynia biegów CVT oraz układ napędu typu transaxle, kojarzony najczęściej z autami super sportowymi pokroju Ferrari, Porsche, Corvette? W układzie transaxle silnik znajduje się z przodu a skrzynia biegów ze sprzęgłem i mechanizmem różnicowym umieszczona jest przy tylnej osi napędowej, oznacza to, że wał napędowy obraca się w takim układzie z prędkością obrotową wału korbowego silnika, czyli kilka tys. obr./min. Wyprodukowano ok. 1,1 mln sztuk Volvo serii 300.
    24 grudnia 2013, 19:42 przez Kiler (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (2)
    Czy to śmigło samolotu? – Nie, to silnik Tatry T600 Tatraplan z 1951r. W pełni obudowany, chłodzony powietrzem, czterocylindrowy bokser (2,0 l, 52 KM). Każdy fan motoryzacji powinien mieć jego plakat nad łóżkiem
    Nie, to silnik Tatry T600 Tatraplan z 1951r. W pełni obudowany, chłodzony powietrzem, czterocylindrowy bokser (2,0 l, 52 KM). Każdy fan motoryzacji powinien mieć jego plakat nad łóżkiem
    Tatra T603 – Tę markę większość osób kojarzy z samochodami ciężarowymi o świetnych własnościach terenowych, tymczasem Tatra już od lat 30-tych minionego wieku wytwarzała osobowe auta luksusowe.
Auto z obrazka to Tatra T 603 przygotowana do wyścigów. Aż dziw bierze, że Czechom, będącym tak jak my, krajem komunistycznym, udało się produkować tak nietuzinkowe samochody, które dziś cieszą się sporym powodzeniem wśród kolekcjonerów aut (powstało niewiele ponad 20 tys. egzemplarzy T603).

Tatra T603 (1955-1975) posiadała niezwykle aerodynamiczną karoserię (Cx=0,35) mieszczącą 6 osób, chłodzony powietrzem silnik V8 o pojemności 2,4-2,5 l i mocy 95-105 KM umieszczony za tylną osią i napędzający koła tylne. Z uwagi na niedociążoną oś przednią, wóz uchodzi za trudny w prowadzeniu zimą.

Posłuchaj jak wspaniale brzmi czechosłowackie, chłodzone powietrzem V8 z drugiej połowy lat 50-tych!:

http://www.youtube.com/watch?v=UEglqDfGYM0
    Tę markę większość osób kojarzy z samochodami ciężarowymi o świetnych własnościach terenowych, tymczasem Tatra już od lat 30-tych minionego wieku wytwarzała osobowe auta luksusowe.
    Auto z obrazka to Tatra T 603 przygotowana do wyścigów. Aż dziw bierze, że Czechom, będącym tak jak my, krajem komunistycznym, udało się produkować tak nietuzinkowe samochody, które dziś cieszą się sporym powodzeniem wśród kolekcjonerów aut (powstało niewiele ponad 20 tys. egzemplarzy T603).

    Tatra T603 (1955-1975) posiadała niezwykle aerodynamiczną karoserię (Cx=0,35) mieszczącą 6 osób, chłodzony powietrzem silnik V8 o pojemności 2,4-2,5 l i mocy 95-105 KM umieszczony za tylną osią i napędzający koła tylne. Z uwagi na niedociążoną oś przednią, wóz uchodzi za trudny w prowadzeniu zimą.

    Posłuchaj jak wspaniale brzmi czechosłowackie, chłodzone powietrzem V8 z drugiej połowy lat 50-tych!:

    http://www.youtube.com/watch?v=UEglqDfGYM0
    Royal Enfield Taurus diesel – Produkowany w Indiach na brytyjskiej licencji, jeden z niewielu motocykli napędzanych silnikiem Diesla! Ten ze zdjęcia to MR 1999.

Dane techniczne:

Typ silnika: czterosuwowy, 1-no cylindrowy, 2-zaworowy
Pojemność: 325 ccm
Moc: 7 KM/2500 obr/min.
Moment obrotowy: 15 Nm/3000 obr/min.
Skrzynia biegów: 4-stopniowa
Masa własna "na mokro": 196 kg
Masa własna "na sucho": 175 kg
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Średnie zużycie paliwa: 1,5 l/100 km

Ponoć uruchomienie go to wymagający czasu i umiejętności rytuał
    Produkowany w Indiach na brytyjskiej licencji, jeden z niewielu motocykli napędzanych silnikiem Diesla! Ten ze zdjęcia to MR 1999.

    Dane techniczne:

    Typ silnika: czterosuwowy, 1-no cylindrowy, 2-zaworowy
    Pojemność: 325 ccm
    Moc: 7 KM/2500 obr/min.
    Moment obrotowy: 15 Nm/3000 obr/min.
    Skrzynia biegów: 4-stopniowa
    Masa własna "na mokro": 196 kg
    Masa własna "na sucho": 175 kg
    Prędkość maksymalna: 120 km/h
    Średnie zużycie paliwa: 1,5 l/100 km

    Ponoć uruchomienie go to wymagający czasu i umiejętności rytuał
    Volvo 850 Estate – Tym oto autem, Rickard Rydell, sprzedawca kwiatów spod Sztokholmu, ścigał się w Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych w 1994r. Auto budziło sensację z powodu nadwozia kombi, którego raczej nie spotykało się na żadnych wyścigach (wszystkie auta tej serii wyścigów były zbudowane w oparciu o produkowane seryjnie, przeważały więc sedany). Niedługo potem zmieniono regulamin wykluczający kombiaki z zawodów i Rydell przesiadł się do sedana serii 850, którym ścigał się do roku 1997. Po mistrzostwo British Touring Car Championship sięgnął dopiero w roku 1998, już na nowym wozie, Volvo S40 i było to największe i jedyne takie osiągnięcie tego kierowcy w tym cyklu zawodów. Swoją drogą, to musiało ciekawie wyglądać, mknąca po torze wyścigówka kombi.
850 Estate posiadał 2-litrowy, 5-cio cylindrowy silnik o 4 zaworach na cylinder i mocy 280 KM/8500 obr/min., napęd jak w aucie seryjnym, na przednie koła.
    Tym oto autem, Rickard Rydell, sprzedawca kwiatów spod Sztokholmu, ścigał się w Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych w 1994r. Auto budziło sensację z powodu nadwozia kombi, którego raczej nie spotykało się na żadnych wyścigach (wszystkie auta tej serii wyścigów były zbudowane w oparciu o produkowane seryjnie, przeważały więc sedany). Niedługo potem zmieniono regulamin wykluczający kombiaki z zawodów i Rydell przesiadł się do sedana serii 850, którym ścigał się do roku 1997. Po mistrzostwo British Touring Car Championship sięgnął dopiero w roku 1998, już na nowym wozie, Volvo S40 i było to największe i jedyne takie osiągnięcie tego kierowcy w tym cyklu zawodów. Swoją drogą, to musiało ciekawie wyglądać, mknąca po torze wyścigówka kombi.
    850 Estate posiadał 2-litrowy, 5-cio cylindrowy silnik o 4 zaworach na cylinder i mocy 280 KM/8500 obr/min., napęd jak w aucie seryjnym, na przednie koła.
    Wartburg 311 Coupe – Zdecydowanie najpiękniejsze auto spośród produkowanych w dawnych krajach demokracji ludowej, powstało w niewielkiej liczbie 5487 sztuk (1955-1965) i jest dziś poszukiwanym rarytasem. Niestety, oprócz wspaniałego wyglądu, niewiele miało wspólnego z wozami o zacięciu sportowym, na co wskazywałaby jego nazwa - samochód ten napędzany był 3-cylindrowym, dwusuwowym silnikiem o poj. 0,9 lub 1,0 l i mocach w zakresie 37-45 KM, co dawało przyspieszenie do 100 km/h od 22,5 do 16,8 s i prędkość maksymalną od 115 do 125 km/h.
    Zdecydowanie najpiękniejsze auto spośród produkowanych w dawnych krajach demokracji ludowej, powstało w niewielkiej liczbie 5487 sztuk (1955-1965) i jest dziś poszukiwanym rarytasem. Niestety, oprócz wspaniałego wyglądu, niewiele miało wspólnego z wozami o zacięciu sportowym, na co wskazywałaby jego nazwa - samochód ten napędzany był 3-cylindrowym, dwusuwowym silnikiem o poj. 0,9 lub 1,0 l i mocach w zakresie 37-45 KM, co dawało przyspieszenie do 100 km/h od 22,5 do 16,8 s i prędkość maksymalną od 115 do 125 km/h.
    Bertone Volvo Tundra – Koncepcyjny samochód zaprojektowany przez studio Bertone w 1979r., miał być zapowiedzią następcy popularnego Volvo 343, jednak Szwedzi uznali ten projekt za zbyt awangardowy i odrzucili go. Spodobał się za to Citroenowi i był produkowany pod postacią Citroena BX (1982-1994).
    Koncepcyjny samochód zaprojektowany przez studio Bertone w 1979r., miał być zapowiedzią następcy popularnego Volvo 343, jednak Szwedzi uznali ten projekt za zbyt awangardowy i odrzucili go. Spodobał się za to Citroenowi i był produkowany pod postacią Citroena BX (1982-1994).
    10 grudnia 2013, 19:03 przez Kiler (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Star 25 L  N-38 – Prawdopodobnie jedyny na świecie, z kilkunastu wyprodukowanych, zachowany egzemplarz wyjątkowego meblowozu marki Star, zrekonstruowany przez pasjonatów motoryzacji PRL-u. Czyż nie jest piękny?
Więcej zdjęć w źródle.
    Prawdopodobnie jedyny na świecie, z kilkunastu wyprodukowanych, zachowany egzemplarz wyjątkowego meblowozu marki Star, zrekonstruowany przez pasjonatów motoryzacji PRL-u. Czyż nie jest piękny?
    Więcej zdjęć w źródle.