30 lat temu cały świat zbierał szczęki z podłogi na widok najnowszego projektu Chryslera. Niezwykle rzadko udaje się wyprodukować samochód tak bliski koncepcyjnej wizji, ale koncern zarządzany wówczas przez Lee Iacoccę kolejny raz pokazał, że niestraszne mu żadne wyzwanie. Oto historia Vipera, jednego z najbardziej ekscytujących wozów lat 90-tych.
Historia powstania Dodga Vipera przeczy historii projektowania aut w wielkich korporacjach. Dziś przybliżyy wam historię tej legendy a także pokażemy ja jeździ.
Samochód sportowy klasy średniej produkowany pod amerykańską marką Dodge w latach 1991–2017. Pod koniec lat 80. koncern Chrysler rozpoczął prace nad nowym samochodem sportowym marki Dodge, którego premiera odbyła się w 1991 roku. Efektem był model Viper z awangardowym projektem nadwozia autorstwa Toma Gale'a. Charakterystycznymi elementami stałą się aerodynamiczna sylwetka, z wysoko osadzonymi reflektorami w owalnopodobnym kształcie i podobnie uformowane tylne lampy. Ponadto samochód zyskał duże wloty powietrza na krawędzi przednich błotników, a także długą maskę i nisko osadzoną kabiną pasażerską. Dodge Viper RT/10 Roadster trafił do sprzedaży w styczniu 1992 roku. Samochód napędzany jest ośmiolitrowym V10 generującym moc maksymalną 450 KM i moment obrotowy 664 Nm. RT/10 Roadster przyspiesza 0-100 km/h w 4,8 sekund i osiąga prędkość maksymalną 266 km/h.
Które auto ma 725 koni mechanicznych, napęd na tylną oś, manualną skrzynię biegów i spojler wielkości pasa startowego? Odpowiedź jest prosta - Dodge Viper 5. generacji w wersji Hennessey 700R! Przejechać się tym potworem to spełnienie marzeń. Zapraszam do oglądania!
Dodge Viper VX I to piąta i ostatnia generacja Vipera. Wprowadzony w roku modelowym 2013 samochód został całkowicie przeprojektowany i zawierał takie funkcje, jak system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, elektroniczna kontrola stabilności i kontrola trakcji, dzięki którym samochód był zgodny z nowoczesnymi standardami bezpieczeństwa pojazdu. Na targach SEMA 2014 Dodge zaprezentował samochód koncepcyjny Viper ACR oparty na VX I. Samochód został ostatecznie wprowadzony w 2015 roku na rok modelowy 2016. Viper ACR 2016 został wyposażony w zupełnie nowy aerodynamiczny zestaw karoserii wykonany z włókna węglowego, który zawierał nowy przedni splitter i nieruchome tylne skrzydło z włókna węglowego, wytwarzając łącznie 680,5 kg docisku na zakrętach. Silnik V10 o pojemności 8,4 l wytwarzał moc 645 KM i 813Nm momentu obrotowego. Viper ACR osiąga prędkość maksymalną 284 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h trwa 3,9 s. Produkcja VX I zakończyła się w sierpniu 2017 roku i oznaczała zakończenie produkcji Vipera.
Dodge Viper po raz pierwszy został zaprezentowany w 1991 roku. Druga generacja samochodu została wprowadzona w 1996 roku. W tym samym roku Dodge przedstawił model GTS, nową wersję coupe modelu RT/10. Viper GTS wyposażony był w ośmiolitrowy silnik V10 o mocy 450 KM. Viper z 1996 roku był pierwszym, który miał poduszki powietrzne, klimatyzację i elektryczne sterowanie szyb. Samochód osiągał prędkość maksymalną 304 km/h, a 100 km/h osiągał w 4,2 sekundy.