Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 2 takie materiały
    Fiat 125p "storczyk" – Zdjęcie mojego 125p zrobione świeżo po zakupie. W tle Opactwo Cystersów w Wąchocku
    Zdjęcie mojego 125p zrobione świeżo po zakupie. W tle Opactwo Cystersów w Wąchocku
    Wiedza Motokillera vol.2 - Twin scroll turbo – TST, czyli Twin scroll turbo, to bardzo ogólnie turbosprężarka z twin scroll'em. Jest to nowoczesne rozwiązanie stosowane w turbosprężarkach.
Turbosprężarka z twin scroll'em różni się od zwykłej tym, że przez część ciepłą przechodzą dwa kanały napędzające wirnik turbiny, a nie jeden, jak w klasycznym turbo. Jeden z nich jest mniejszy i krótszy dla szybszej odpowiedzi turbiny na otworzenie przepustnicy (czytaj: wciśnięcie gazu), a drugi większy i dłuższy dla wygenerowania większego ciśnienia doładowania na wyższych obrotach.
Działanie takiej turbiny jest dość skomplikowane, przynajmniej ja dużo główkowałem i czytałem, zanim zrozumiałem, jak to działa. W każdym bądź razie dwa kanały wykorzystują różną prędkość spalin wydalanych z cylindrów. Do każdego kanału prowadzi kolektor wydechowy od innych cylindrów. Dla wyjaśnienia załóżmy, że mamy rzędową szóstkę turbodoładowaną z twin scroll'em. W takim razie np. większy kanał napędzają cylindry od pierwszego do trzeciego, a mały kanał od czwartego do szóstego.
Jak już pisałem wcześniej taka turbosprężarka daje podobny efekt do układu BiTurbo - szybsza reakcja turbiny na dodanie gazu na niskich obrotach (spaliny poruszają się małym kanałem, a co za tym idzie mają większą prędkość), a jednocześnie generowanie dość wysokiego ciśnienia doładowania na wysokich obrotach (duża ilość spalin poruszających się większym kanałem daje taki sam efekt, jak mała ilość spalin mniejszym kanałem). Reakcja jest na tyle szybka, że rzekomo w turbo z twin scroll'em wręcz nie istnieje zjawisko turbodziury. Dzieje się tak też dlatego, że twin scroll znakomicie radzi sobie ze spontanicznymi zmianami ciśnienia w kolektorze wydechowym na niskich obrotach.
Turbosprężarka z twin scroll'em jest montowana m.in. w Mitsubishi Lancer EVO X, oraz BMW M3 E92 (akurat tu są dwie turbiny z twin scroll'em).

Chyba trochę namieszałem przy objaśnianiu działania, więc jakby ktoś czegoś nie zrozumiał to niech po prostu zapyta w komentarzu - jeżeli nie ja, to na pewno inny Motokiller rozeznany w temacie odpowie.
    TST, czyli Twin scroll turbo, to bardzo ogólnie turbosprężarka z twin scroll'em. Jest to nowoczesne rozwiązanie stosowane w turbosprężarkach.
    Turbosprężarka z twin scroll'em różni się od zwykłej tym, że przez część ciepłą przechodzą dwa kanały napędzające wirnik turbiny, a nie jeden, jak w klasycznym turbo. Jeden z nich jest mniejszy i krótszy dla szybszej odpowiedzi turbiny na otworzenie przepustnicy (czytaj: wciśnięcie gazu), a drugi większy i dłuższy dla wygenerowania większego ciśnienia doładowania na wyższych obrotach.
    Działanie takiej turbiny jest dość skomplikowane, przynajmniej ja dużo główkowałem i czytałem, zanim zrozumiałem, jak to działa. W każdym bądź razie dwa kanały wykorzystują różną prędkość spalin wydalanych z cylindrów. Do każdego kanału prowadzi kolektor wydechowy od innych cylindrów. Dla wyjaśnienia załóżmy, że mamy rzędową szóstkę turbodoładowaną z twin scroll'em. W takim razie np. większy kanał napędzają cylindry od pierwszego do trzeciego, a mały kanał od czwartego do szóstego.
    Jak już pisałem wcześniej taka turbosprężarka daje podobny efekt do układu BiTurbo - szybsza reakcja turbiny na dodanie gazu na niskich obrotach (spaliny poruszają się małym kanałem, a co za tym idzie mają większą prędkość), a jednocześnie generowanie dość wysokiego ciśnienia doładowania na wysokich obrotach (duża ilość spalin poruszających się większym kanałem daje taki sam efekt, jak mała ilość spalin mniejszym kanałem). Reakcja jest na tyle szybka, że rzekomo w turbo z twin scroll'em wręcz nie istnieje zjawisko turbodziury. Dzieje się tak też dlatego, że twin scroll znakomicie radzi sobie ze spontanicznymi zmianami ciśnienia w kolektorze wydechowym na niskich obrotach.
    Turbosprężarka z twin scroll'em jest montowana m.in. w Mitsubishi Lancer EVO X, oraz BMW M3 E92 (akurat tu są dwie turbiny z twin scroll'em).

    Chyba trochę namieszałem przy objaśnianiu działania, więc jakby ktoś czegoś nie zrozumiał to niech po prostu zapyta w komentarzu - jeżeli nie ja, to na pewno inny Motokiller rozeznany w temacie odpowie.
    15 czerwca 2013, 20:22 przez robert18mar (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (10)

    1