Szukaj
Znalazłem 77 takich materiałów
Auto będzie bazowało na płycie podłogowej Chryslera 300C, do napędu posłużą benzynowe i wysokoprężne motory o mocach od 250 do 450 KM, w tym 3.0 V6 Twin Turbo z technologią Multiair oraz 8-cylindrowy motor Maserati, z kolei napęd będzie przekazywany na tylną oś.
Produkcja ma się zacząć w 2015 roku a cena minimalna ma wynosić 40 tyś euro (165 tyś zł).
Nowy rok zapowiada się ciekawie, mi się podoba a wam?
Samochód został oficjalnie zaprezentowany podczas imprezy Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2014 i jest dziełem Mini oraz studia projektowego Touring Superleggera. Pod względem designu miało to być „spotkanie brytyjskiego ducha motoryzacji z włoską duszą samochodu”.
Dane techniczne? Niestety Mini nie zdradza zbyt wiele. Wiemy jedynie, że za napęd odpowiada jednostka elektryczne. BMW nic nie wspomina jednak, czy Mini Superleggera w ogóle trafi do sprzedaży. Pozostaje mieć nadzieję, że tak się stanie.
Za pomysłem stoi małżeństwo – Julie i Scott Brusaw z Idaho w USA. Pracują oni nad tym projektem już od 2006 roku, a Scott jest inżynierem z 25-letnim doświadczeniem w sprzęcie elektronicznym i oprogramowaniu. Technologia dróg z panelami słonecznymi faktycznie działa i co więcej – takie drogi są w stanie wytrzymać nacisk nawet największych ciężarówek o masie przekraczającej 100 ton.
Podstawowym zadaniem paneli jest generowanie energii elektrycznej. Panele są wykonane ze specjalnego rodzaju szkła, które wg twórców jest nie tylko bardzo wytrzymałe, ale dzięki specjalnej fakturze zapewnia także świetną przyczepność. Ponadto szkło zostało z powodzeniem przetestowane pod względem dużego obciążenia i odporności na uderzenia. Pojedyncze panele można też wymieniać w bardzo prosty sposób.
Funkcjonalność inteligentnych dróg z panelami słonecznymi jest jednak znacznie większa. Są one wyposażone w elementy grzewcze, co oznacza że nie trzeba ich odśnieżać, a energia słoneczna dotrze do nich niezależnie od pogody. Ponadto są wyposażone w diody LED w różnych kolorach. Panele sterowane są przez komputer, co oznacza że w bardzo prosty sposób na drodze można wyświetlać dowolne linie, znaki i komunikaty. Ponadto projekt „Solar Roadways” umożliwia indukcyjne ładowanie samochodów elektrycznych podczas jazdy. Ładowanie może odbywać się wszędzie gdzie tam, gdzie zostaną zamontowane – np. gdy zaparkujemy auto pod sklepem, lub pod pracą.
Nie ma też problemu z wodą deszczową. Twórcy Solar Roadways pomyśleli i o tym, a tego typu drogi bez problemu odprowadzą nadmiar wody, mimo że pod powierzchnią znajduje się zaawansowana elektronika.
Twórcy przytaczają też wyniki badań w Wielkiej Brytanii, które pokazały że zamontowanie diód LED w jezdni ogranicza liczbę wypadków nawet do 70 %. Projekt Solar Roadways idzie jeszcze dalej i potrafi np. wyświetlić informacje „Zwolnij” gdy wykryje zwierzęta znajdujące się na drodze przed samochodem.
Naukowe wyjaśnienie tego mechanizmu jest skomplikowane, ale w efekcie poziom hałasu spada nawet o 11 dBA. To znów powoduje, że w aucie mamy ciszej nawet o całe 4 dBA. Goodyear chwali się, że dzięki technologi SoundComfort udało się stworzyć najcichszą oponę na świecie. Ponadto zastosowanie tego rozwiązania nie wpływa negatywnie na trwałość opony, efektywność paliwową, czy indeks prędkości.
Jak podaje producent nowa technologia będzie stosowana we wszystkich typach opon samochodowych. Jeśli mamy w swoim aucie felgi w rozmiarze 19” lub 20” to już dzisiaj możemy wypróbować nową technologię Goodyear. Pierwszym samochodem który fabrycznie wyposażany został w te opony jest Audi A8.
Dla zwykłego użytkownika niewiele się zmieni. Tak samo jak do tej pory kierowca będzie podjeżdżał do dystrybutora i tankował. Warto w tym miejscu zauważyć, że koszt wodoru jest dwa razy niższy od benzyny. Później dzięki koreańskiej technologi wodór zamieniany jest na elektryczność, która zostanie zmagazynowana w litowo-jonowy bateriach o dużej pojemności. I dalej w znany nam wszystkim sposób prąd z baterii napędza silnik elektryczny. Pozostałością po tym procesie jest czyste H2O, czyli zwykła woda.