Szukaj
Znalazłem 6 takich materiałów
Iskra miała być następcą Junaka. Powstały trzy prototypy, lecz z projektem nowoczesnego jak na tamte czasy (1964) silnika nie zdążono. Powstały 2 prototypy z silnikiem MZ i jeden z betonowym odlewem, którego jest nam dane oglądać w Szczecinie - w Muzeum Techniki i Komunikacji. Bardzo prawdopodobne, że jest to ostatni zachowany egzemplarz - nigdzie nie znalazłem informacji o dwóch pozostałych.
Syrena Sport – prototyp (dokładniej: przedprototyp, demonstrator technologii) polskiego samochodu sportowego, zbudowany w późnych latach 50. w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Z powodów techniczno-produkcyjnych oraz ze względu na ogólną sytuację polityczno-gospodarczą samochód nie trafił do masowej produkcji.
Syrena Sport była dwudrzwiowym coupé o nadwoziu z tworzyw sztucznych, opartym na stalowej, samonośnej płycie podłogowej. Źródłem napędu był nowo skonstruowany, czterosuwowy, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu bokser z aluminiowym korpusem. Żeliwne cylindry, tłoki i zmodyfikowane[1] aluminiowe głowice były elementami z silnika S-03 motocykla SFM Junak. Prototypowy silnik otrzymał osprzęt (gaźniki, zapłon, pompa paliwa) z francuskiego samochodu Panhard Dyna Z i przy pojemności 698 cm² rozwijał ok. 35 KM przy 5000 obrotów. Jednostkę napędową umieszczono przed przednią osią, napędzała ona koła przednie przez czterostopniowa skrzynię biegów, identyczną z modelem z Syreny 100, z której przeniesiono także zawieszenie przednie (niezależne z pojedynczym, poprzecznym resorem piórowym, dolnymi wahaczami poprzecznymi oraz hydraulicznymi amortyzatorami obustronnego działania), które zmodyfikowano ze względu na wymiary Syreny Sport i nisko przebiegająca linię maski[2]. Specyficzne dla Syreny Sport było także niezależne zawieszenie tylnych kół, oparte na wahaczach wleczonych, drążkach skrętnych i niemal poziomo umieszczonych hydraulicznych amortyzatorach, oraz hydrauliczny napęd sprzęgła i mechanizm zmiany biegów w podłodze.
1
« poprzednia 1 następna »