Szukaj
Znalazłem 193 takie materiały
a dokładnie w połowie 1987 w małym kręgu pracowników działu BMW zajmującego się konstrukcją silników. Dyskutowano wtedy nad możliwością stworzenia silnika większego niż 12-sto cylindrowy...
I tak... 8 lipca 1987 zaczęto konstruować ten "specjalny silnik" pod kryptonimem "GOLDFISCH"...
Decyzja padła na 16 cylindrowy silnik w układzie V, który powstał jako kontynuacja silnika 12 cylindrowego. Pod koniec 1987 pierwszy silnik został zmontowany, a w styczniu i lutym 1988 osiągnął swoją pełną sprawność techniczną.
Następnym krokiem było umieszczenie tego prototypu w BMW serii 7 E32, i już w maju 1988 mogły odbyć się pierwsze testy tego samochodu, a 7 lipca 1988 czyli rok po rozpoczęciu prac silnik został przedstawiony na forum ogólnym.
Użycie go w produkcji seryjnej nie było przewidziane, i to jest smutne.
V16 skończył jako silnik demonstracyjny, a jednocześnie ta 16-ka wyznacza górną granicę osiągnięć tak jak silnik 3 cylindrowy wyznaczył ich dolną granicę.
Dane techniczne GOLDFISCH V16:
- pojemność: 6651 cm3.
- moc: 408 KM przy 5200 obr/min.
- moment obrotowy: 637 Nm przy 3900 obr/min...
- stopień sprężani: 8,8:1...
- waga: 310 kg...
- Alfa Romeo 147, 166
- Audi a2, a3, a4 x3, a6, a8
- BMW e30 cabrio, e30 sedan, e46 x3, e60 x2
- Calista Panther
- Chrysler Voyager
- Honda Civic 5 hb
- Fiat 126p cabrio, Punto 2
- Ford Ka, Mustang
- Mercedes c, e, Vito, ML AMG, W124
- Opel Calibra, Tigra
- Peugeot 206 cc x2
- Porsche Cayenne
- SAM
- Toyota Celica
- Volvo Amazon
- VW Golf 4, Caddy