Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 3 takie materiały
    Nie każdy wie, a wiedzieć by chciał: Anti Lag – Podtrzymanie turbiny (nazywane również ALS -Anti-Lag System) jest systemem pozwalającym zminimalizować Turbo-Lag Time czyli "turbo dziurę". Turbo dziury  w sporcie rajdowym nie są zjawiskiem lubianym. Czas trwania turbo dziury jest uzależniony od wielu czynników, do których należą: inercja, efektywny przepływ powietrza, ciśnienie zwrotne. Problem ten jest częściowo rozwiązany przez zamontowanie w układzie turbo dump valve (zawór upustowy/blow off), który wkracza do akcji, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu. Wtedy słyszalny jest charakterystyczny szelest uchodzącego powietrza. W silnikach rajdowych jest bardzo powszechne "złe" dopasowanie turbosprężarki (pod względem wielkości) by wytworzyć dostatecznie dużą wartość ciśnienia (spalin) i zapewnić wystarczającą prace silnika. W dużych turbo sprężarkach turbo dziury rosną prawie proporcjonalnie do objętości turbo. W takich przypadkach blow off jest niewystarczający do utrzymania turbo "na obrotach" gdy kierowca odpuszcza pedał gazu. Dodatkowo rajdowe samochody posiadają zwężkę na turbinie (turbo restrictor) ze względu na przepis FIA. Jednym z efektów tej restrykcji jest wydłużenie turbo dziury. Dlatego też w silnikach w specyfikacjach rajdowych, gdzie moment obrotowy i osiągi silnika są istotnymi czynnikami, stosowanie podtrzymania turbo jest bardzo istotne. Podczas Turbo Lag silnik jest dużo mniej "czuły" i jego wydajność spada poniżej wartości nominalnej. Aby przeciwdziałać efektom Turbo Lag, niektórzy kierowcy stosują technikę Waltera Rohrla, polegającą na hamowaniu lewa noga z równoczesnym dociskaniem pedału gazu, aby utrzymać turbo sprężarkę na obrotach. Anti Lag System było bardzo prostym pomysłem lecz w rzeczywistości bardzo trudnym do wdrożenia. W sporcie pierwsze ALS zastosowała Toyota nazywając swój system Toyota Combustion Control System, podczas gdy Mitsubishi nazwało swój system Post Combustion Control System. Ku rozwiązaniu problemu turbo lag przyszła elektronika, która opóźnia moment zapłonu mieszanki tak, aby jej spalenie następowało prawie w momencie otwarcia zaworów wylotowych. Efektem tego jest zwiększenie energii strumienia spalin, wyrzucanych do kolektora wydechowego. Energia te jest już wstanie utrzymać obroty wirnika turbosprężarki. W ten oto sposób po zmianie biegu mamy do dyspozycji cala moc silnika. Minusami tego systemu jest zmniejszenie trwałości


- samej turbiny, temperatury osiągają tutaj 1100 ºC 
- wydechu (gdy system zamontowany jest w cywilnych samochodach wydech może być uszkodzony nawet po 100 km) 

Innymi efektami ALS to niesamowity dźwięk wydobywający się z wydechu. 
No i oczywiście kierowcy którzy nie lubią stosować techniki "left foot braking" nie muszą już jej nadużywać.

W rajdówkach stosuje się również do ALS-u tzw. szprycer (water injection) co schładza zawory a także pozwala  na lepsze spalanie mieszanki.
    Podtrzymanie turbiny (nazywane również ALS -Anti-Lag System) jest systemem pozwalającym zminimalizować Turbo-Lag Time czyli "turbo dziurę". Turbo dziury w sporcie rajdowym nie są zjawiskiem lubianym. Czas trwania turbo dziury jest uzależniony od wielu czynników, do których należą: inercja, efektywny przepływ powietrza, ciśnienie zwrotne. Problem ten jest częściowo rozwiązany przez zamontowanie w układzie turbo dump valve (zawór upustowy/blow off), który wkracza do akcji, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu. Wtedy słyszalny jest charakterystyczny szelest uchodzącego powietrza. W silnikach rajdowych jest bardzo powszechne "złe" dopasowanie turbosprężarki (pod względem wielkości) by wytworzyć dostatecznie dużą wartość ciśnienia (spalin) i zapewnić wystarczającą prace silnika. W dużych turbo sprężarkach turbo dziury rosną prawie proporcjonalnie do objętości turbo. W takich przypadkach blow off jest niewystarczający do utrzymania turbo "na obrotach" gdy kierowca odpuszcza pedał gazu. Dodatkowo rajdowe samochody posiadają zwężkę na turbinie (turbo restrictor) ze względu na przepis FIA. Jednym z efektów tej restrykcji jest wydłużenie turbo dziury. Dlatego też w silnikach w specyfikacjach rajdowych, gdzie moment obrotowy i osiągi silnika są istotnymi czynnikami, stosowanie podtrzymania turbo jest bardzo istotne. Podczas Turbo Lag silnik jest dużo mniej "czuły" i jego wydajność spada poniżej wartości nominalnej. Aby przeciwdziałać efektom Turbo Lag, niektórzy kierowcy stosują technikę Waltera Rohrla, polegającą na hamowaniu lewa noga z równoczesnym dociskaniem pedału gazu, aby utrzymać turbo sprężarkę na obrotach. Anti Lag System było bardzo prostym pomysłem lecz w rzeczywistości bardzo trudnym do wdrożenia. W sporcie pierwsze ALS zastosowała Toyota nazywając swój system Toyota Combustion Control System, podczas gdy Mitsubishi nazwało swój system Post Combustion Control System. Ku rozwiązaniu problemu turbo lag przyszła elektronika, która opóźnia moment zapłonu mieszanki tak, aby jej spalenie następowało prawie w momencie otwarcia zaworów wylotowych. Efektem tego jest zwiększenie energii strumienia spalin, wyrzucanych do kolektora wydechowego. Energia te jest już wstanie utrzymać obroty wirnika turbosprężarki. W ten oto sposób po zmianie biegu mamy do dyspozycji cala moc silnika. Minusami tego systemu jest zmniejszenie trwałości


    - samej turbiny, temperatury osiągają tutaj 1100 ºC
    - wydechu (gdy system zamontowany jest w cywilnych samochodach wydech może być uszkodzony nawet po 100 km)

    Innymi efektami ALS to niesamowity dźwięk wydobywający się z wydechu.
    No i oczywiście kierowcy którzy nie lubią stosować techniki "left foot braking" nie muszą już jej nadużywać.

    W rajdówkach stosuje się również do ALS-u tzw. szprycer (water injection) co schładza zawory a także pozwala na lepsze spalanie mieszanki.
    25 sierpnia 2013, 13:33 przez DaN0 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (4)
    Event w Holandii, masa grubych projektów.
    8 stycznia 2013, 3:06 przez Gesio (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (4)

    1