Szukaj
Znalazłem 186 takich materiałów
Inicjatorem powstania kompleksu sportów motorowych jest radny platformy obywatelskiej, Mirosław Zdanowicz. Jako przewodniczący komisji sportu i turystyki od dłuższego czasu zabiegał o stworzenie miejsca, w którym będzie można rozgrywać zawody samochodowe bądź motocyklowe. Nie da się ukryć że Polska do potęg motoryzacyjnych nie należy. Jedyny tor wyścigowy, który znajduje się w Poznaniu, jest już mocno przestarzały i nie spełnia obecnie obowiązujących standardów.
Już za kilka lat ten niekorzystny obraz naszego kraju może się zmienić. Plany przewidują budowę nowoczesnego kompleksu w Gdańsku. W skład ośrodka ma wchodzić tor główny o długości 4335 metrów, trybuny, które będą mogły pomieścić do 60 tys widzów, tor kartingowy, tor motocrossowy i żużlowy. Dodatkowo na terenie centrum ma powstać nowoczesny, 10 piętrowy hotel, centrum handlowe, aleja biznesowa oraz park techniczny. Sam tor główny będzie składał się z 17 zakrętów i 600 metrowej prostej startowej. Projektantem kompleksu jest Herman Tilke, jeden z najbardziej znanych na świecie projektantów torów wyścigowych MotoGP i Formuły 1.
Cały obiekt miałby powstać na terenach, których właścicielem jest miasto Gdańsk. 200 hektarów ziemi pod inwestycje znajduje się w południowo-zachodniej części miasta, przy drodze krajowej S6 i S7. To zaledwie 10 km od centrum miasta i 18 km od lotniska. Pieniądze na budowę kompleksu władze Gdańska planują pozyskać z ministerstwa Sportu i Turystyki oraz od prywatnych inwestorów.
Pierwszym etapem, będzie budowa toru kartingowego. Jego uruchomienie ma odbyć się już w 2017 roku. Kolejnym etapem będzie stworzenie całej infrastruktury wraz z głównym torem wyścigowym spełniającym prawie wszystkie możliwe standardy, w tym MotoGP i WSBK, DTM poza – Formułą 1. Chociaż jak stwierdził Prezes PZMot Andrzej Witkowski dostosowanie toru do wymagań Formuły 1 nie będzie nastręczać większych problemów.
Alén jest jednym z najbardziej utytułowanych kierowców rajdowych w historii i jednym z "Latających Finów". Swoją karierę rajdową zaczynał w 1969 roku za kierownicą Renault 8 Gordini. Od tego czasu jeździł jeszcze w wielu innych samochodach jak Volvo, Fiat, Lancia, Subaru,Toyota i Ford. W historii startów w WRC zwyciężył w 19 rajdach.
Zanim ustworzono Rajdowe Mistrzostwa Świata w 1979, Alén wygrał FIA Cup w 1978 roku jeżdżąc wówczas dla zespołu Fiata.
Po przejściu do zespołu Lancii, Alén nadal odnosił sukcesy. W 1986 roku minimalnie przegrał mistrzostwo świata ze swoim rywalem Juhą Kankkunenem. W sezonie Alén wygrał w Rajdzie San Remo tylko dlatego, że Peugeot Kankkunena został wykluczony z rajdu przez organizatorów z powodu niedozwolonych przeróbek technicznych. Peugeot odwołał się od tej decyzji w FISA, która ostatecznie anulowała wyniki rajdu, a Alén cieszył się z tytułu mistrza świata tylko przez 11 dni.
W 1995 roku Alén ścigał się w Mistrzostwach Samochodów Turystycznych będąc kierowcą Alfa Romeo, a wcześniej startował w DTM. W1996 i 1997 roku startował w Andros Trophy.
Świętując swoje 50 urodziny w 2001 roku, Alén postanowił wystartować w Rajdzie Finlandii i zajął wówczas całkiem niezłą 16. pozycję za kierownicą Forda Focusa WRC.
W swojej karierze startował z różnymi pilotami, najdłużej (1973-1993) z Ilkką Kivimäkim. Oprócz tego pilotowali mu Juhani Toivonen, Atso Aho, Paul White i Ilkka Riipinen.