Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 55 takich materiałów
    Fiat 126 Bis – Niby maluch, a lodówkę zmieści :)
    Niby maluch, a lodówkę zmieści :)
    22 stycznia 2014, 9:40 przez ~Anzel | Do ulubionych | Skomentuj (2)
    Źródło:

    prywatne

    Prototyp FSM BESKID – FSM Beskid (FSM Beskid 106) - polski samochód koncepcyjny o jednobryłowym nadwoziu zaprojektowany na początku lat 80. XX wieku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej. Łącznie powstało 7 egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.
Historia modelu

W 1981 roku zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka rozpoczął prace konstruktorskie nad Beskidem 106. Design opracował Krzysztof Maissner z ASP w Warszawie. W 1982 roku były gotowe plany konstrukcyjne auta oraz rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, który został zaprezentowany w 1983 roku.

Karoseria odznaczała się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx=0,29, który powodował, że Beskid zużywał 3,9 l paliwa na 100 km przy prędkości 90 km/h.

Początkowo w aucie zamontowano chłodzony cieczą silnik o pojemności 594 cm³ i mocy maksymalnej 20,6 kW osiąganej przy 5500 obr./min.

W 1987 roku opracowano wersję modelu Beskid o długości 3,5 m z silnikiem z Fiata 126p BIS. W 1991 roku powstała makieta teoretycznej produkcyjnej wersji samochodu, częściowo zunifikowana pod względem wyglądu zewnętrznego z Cinquecento. Przy jej opracowaniu konstruktorzy z ośrodka BOSMAL i plastycy z krakowskiej ASP skupili się głownie dopracowaniu wnętrza pojazdu. W latach 80. nawiązano współpracę z FSO. Planowano wówczas wykorzystanie w Beskidzie elementów podwozia i silników modelu FSO Wars[1].

Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu, z czego 1 został rozbity w próbie zderzeniowej, a 6 przechodziło próby drogowe. Po 1989 roku władze nakazały zniszczenie prototypów, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia. Beskida można dziś oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (2 egzemplarze), na Politechnice Opolskiej, w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie oraz w zakładowym muzeum ośrodka BOSMAL w Bielsku-Białej.

Jednobryłowe nadwozie pojazdu zostało opatentowane[potrzebne źródło], jednak brakowało funduszy na przedłużenie patentu. W 1993 roku, już po wygaśnięciu patentu nastąpiła premiera francuskiego Renault Twingo, którego bryła przypominała polską konstrukcję[2]. Twingo szybko stało się hitem w Europie i produkowane było w praktycznie nie zmienionej formie do 2007 roku, a w Kolumbii aż do 2012 roku.
    FSM Beskid (FSM Beskid 106) - polski samochód koncepcyjny o jednobryłowym nadwoziu zaprojektowany na początku lat 80. XX wieku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej. Łącznie powstało 7 egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.
    Historia modelu

    W 1981 roku zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka rozpoczął prace konstruktorskie nad Beskidem 106. Design opracował Krzysztof Maissner z ASP w Warszawie. W 1982 roku były gotowe plany konstrukcyjne auta oraz rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, który został zaprezentowany w 1983 roku.

    Karoseria odznaczała się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx=0,29, który powodował, że Beskid zużywał 3,9 l paliwa na 100 km przy prędkości 90 km/h.

    Początkowo w aucie zamontowano chłodzony cieczą silnik o pojemności 594 cm³ i mocy maksymalnej 20,6 kW osiąganej przy 5500 obr./min.

    W 1987 roku opracowano wersję modelu Beskid o długości 3,5 m z silnikiem z Fiata 126p BIS. W 1991 roku powstała makieta teoretycznej produkcyjnej wersji samochodu, częściowo zunifikowana pod względem wyglądu zewnętrznego z Cinquecento. Przy jej opracowaniu konstruktorzy z ośrodka BOSMAL i plastycy z krakowskiej ASP skupili się głownie dopracowaniu wnętrza pojazdu. W latach 80. nawiązano współpracę z FSO. Planowano wówczas wykorzystanie w Beskidzie elementów podwozia i silników modelu FSO Wars[1].

    Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu, z czego 1 został rozbity w próbie zderzeniowej, a 6 przechodziło próby drogowe. Po 1989 roku władze nakazały zniszczenie prototypów, jednak inżynierowie nie wykonali polecenia. Beskida można dziś oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (2 egzemplarze), na Politechnice Opolskiej, w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie oraz w zakładowym muzeum ośrodka BOSMAL w Bielsku-Białej.

    Jednobryłowe nadwozie pojazdu zostało opatentowane[potrzebne źródło], jednak brakowało funduszy na przedłużenie patentu. W 1993 roku, już po wygaśnięciu patentu nastąpiła premiera francuskiego Renault Twingo, którego bryła przypominała polską konstrukcję[2]. Twingo szybko stało się hitem w Europie i produkowane było w praktycznie nie zmienionej formie do 2007 roku, a w Kolumbii aż do 2012 roku.
    2 grudnia 2013, 23:00 przez Toma22sz (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Fiat 126 BIS cz.8 – Końcówka prac nad bisem. Zdjęcia z dziś. Reszta fotek na moim profilu.
    Końcówka prac nad bisem. Zdjęcia z dziś. Reszta fotek na moim profilu.
    3 listopada 2013, 18:06 przez MaciekFSM (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (9)
    Fiat 126 BIS by Maru – Taki sobie Maruch Pozdro dla fanów Polskiego Fiata
    Taki sobie Maruch Pozdro dla fanów Polskiego Fiata
    1 listopada 2013, 22:00 przez MaruBusko (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (4)
    Fiat 126 BIS cz.7 – Kolejne fotki BISa.
    Kolejne fotki BISa.
    30 października 2013, 17:39 przez MaciekFSM (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (20)
    Fiat 126 BIS cz.6 – Fiacik w dniu powrotu od lakiernika.
Zdjęcia z remontu na moim profilu.
    Fiacik w dniu powrotu od lakiernika.
    Zdjęcia z remontu na moim profilu.
    28 października 2013, 18:11 przez MaciekFSM (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (10)
    Fiat 126 BIS cz.5 – BIS przed wyjazdem do lakiernika. Ktoś zgadnie kolor?
    BIS przed wyjazdem do lakiernika. Ktoś zgadnie kolor?
    27 października 2013, 11:59 przez MaciekFSM (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (16)
    Fiat 126 BIS cz.4 – Kolejne fotki BISa
    Kolejne fotki BISa
    21 października 2013, 23:20 przez MaciekFSM (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (1)
    Fiat 126 BIS cz.3 – Kolejne zdjęcia w trakcie prac(maj 2013). Ktoś go już przede mną naprawiał jak widać, niestety nie było to zrobione zbyt dobrze.. Widać już nowe blachy ;)
    Kolejne zdjęcia w trakcie prac(maj 2013). Ktoś go już przede mną naprawiał jak widać, niestety nie było to zrobione zbyt dobrze.. Widać już nowe blachy ;)
    20 października 2013, 13:58 przez MaciekFSM (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (6)
    Fiat 126 BIS cz.2 – Kolejne zdjęcia mojego BISa. Początki rozbierania. Wszechobecna rdza i dziury.
    Kolejne zdjęcia mojego BISa. Początki rozbierania. Wszechobecna rdza i dziury.
    20 października 2013, 13:20 przez MaciekFSM (PW) | Do ulubionych | Skomentuj (7)