BMW E23 – pierwszy model BMW serii 7. Następna modelu E3, bardziej znanego jako BMW 2500.
E23 to był najbardziej luksusowy samochód w gamie BMW. Wyprodukowano 285 029 egzemplarzy modelu. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1978 samochód zajął 2. pozycję (za Porsche 928). Samochód był produkowany w okresie: 06.1976 - 04.1986.
Najpierw produkowane były modele 728, 730 i 733i, których silniki pochodziły jeszcze od poprzednika - modelu BMW E3.
Od roku 1979 wyposażano wszystkie silniki w elektryczny wtrysk paliwa Bosch L-Jetronic. Modelem BMW 728i zastąpiono 728 oraz 730. Model 732i z numeryczną elektroniką silnika zastąpił BMW 733i. Jako nowość wprowadzono BMW 735i oraz 725i. Ten ostatni był produkowany jedynie na eksport lub dla urzędników w RFN . W roku 1980 wprowadzono do sprzedaży model 745i, który był topowa wersja wszystkich samochodów BMW E 23.
Wyposażony był w silnik o pojemności 3,2 l z modelu 732i. Jego moc zwiększono z 145 kW/197 KM (732i) do 185kW/252 KM za pomocą zastosowania turbosprężarki i intercoolera. W roku 1983 model E 23 przeszedł swoja największa modernizacje, podczas której między innymi model 745i otrzymał silnik z modelu 735i dodatkowo wyposażony w turbosprężarkę. Moc jednostki napędowej nie zmieniła się, jednak zwiększony został moment obrotowy.
Od 1984 można było zamówić BMW 735i z katalizatorem. Jednak do stycznia 1985 tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów. Od października '84 do kwietnia '86 sprzedano 1237 BMW 735i z katalizatorem i skrzynią automatyczną. Od stycznia 1985 możliwe było zamówienie 735i z katalizatorem oraz skrzynią manualną. Takich samochodów wyprodukowano do kwietnia 1986 - 738 sztuk.
Już w 1979 wprowadzono do E 23 system ABS.
Komentarze