Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation
  • Szukaj


     

    Znalazłem 11 takich materiałów
    Lotus 49 – Samochód wyścigowy, zaprojektowany w 1967 roku przez Colina Chapmana i Maurice'a Philippe'a i skonstruowany przez Team Lotus. Samochód zawierał wiele rewolucyjnych rozwiązań, przyczynił się także do zdobycia czterech tytułów mistrza świata . Po nieudanym dla Lotusa sezonie 1966, w którym zespół eksperymentował między innymi z silnikiem BRM H16, Colin Chapman bardzo chciał znaleźć nowy silnik. Skontaktował się z Keithem Duckworthem, który wraz z Mikiem Costinem i Billem Brownem modyfikował silniki Forda dla niższych formuł wyścigowych. Duckworth wyjawił, że zaprojektowanie, zbudowanie i utrzymanie pięciu silników odpowiednich dla Formuły 1 silnika będzie kosztować około sto tysięcy funtów na sezon. Wybrano silnik V8, chociaż wielu zewnętrznych ekspertów uważało, że lepszym rozwiązaniem byłby silnik V12. Główne połączenie między silnikiem i podwoziem stanowiły dwie śruby rozmieszczone 9 cali od siebie na dole aluminiowego monocoque'u wraz z dodatkowymi połączeniami na wzmocnionych pokrywach rozrządu. Silnik był częścią nośną podwozia, co było możliwe dzięki jego zwartości oraz sztywności bloku. Moc maksymalna wynosiła 400 KM przez co Lotus 49 osiągał prędkość maksymalną 320 km/h. Lotus 49 był używany przez zespół przez cztery sezony w latach 1967-1970, stając się pierwszym samochodem Formuły 1 pomalowanym w barwy sponsora oraz ewoluując w wersję "B", wyposażoną w zintegrowane z nadwoziem spojlery – pierwsze takie rozwiązanie w Formule 1. W sezonie 1968 roku Graham Hill zdobył tytuł mistrza świata Formuły 1 w Lotusie 49, lecz Jim Clark zginął w wyścigu Formuły 2. W sezonie 1970 roku austriacki kierowca Jochen Rindt prowadząc Lotusa 49 wygrał Grand Prix Monako 1970, co przyczyniło się do zdobycia przez niego zwycięstwa sezonu 1970.
    Samochód wyścigowy, zaprojektowany w 1967 roku przez Colina Chapmana i Maurice'a Philippe'a i skonstruowany przez Team Lotus. Samochód zawierał wiele rewolucyjnych rozwiązań, przyczynił się także do zdobycia czterech tytułów mistrza świata . Po nieudanym dla Lotusa sezonie 1966, w którym zespół eksperymentował między innymi z silnikiem BRM H16, Colin Chapman bardzo chciał znaleźć nowy silnik. Skontaktował się z Keithem Duckworthem, który wraz z Mikiem Costinem i Billem Brownem modyfikował silniki Forda dla niższych formuł wyścigowych. Duckworth wyjawił, że zaprojektowanie, zbudowanie i utrzymanie pięciu silników odpowiednich dla Formuły 1 silnika będzie kosztować około sto tysięcy funtów na sezon. Wybrano silnik V8, chociaż wielu zewnętrznych ekspertów uważało, że lepszym rozwiązaniem byłby silnik V12. Główne połączenie między silnikiem i podwoziem stanowiły dwie śruby rozmieszczone 9 cali od siebie na dole aluminiowego monocoque'u wraz z dodatkowymi połączeniami na wzmocnionych pokrywach rozrządu. Silnik był częścią nośną podwozia, co było możliwe dzięki jego zwartości oraz sztywności bloku. Moc maksymalna wynosiła 400 KM przez co Lotus 49 osiągał prędkość maksymalną 320 km/h. Lotus 49 był używany przez zespół przez cztery sezony w latach 1967-1970, stając się pierwszym samochodem Formuły 1 pomalowanym w barwy sponsora oraz ewoluując w wersję "B", wyposażoną w zintegrowane z nadwoziem spojlery – pierwsze takie rozwiązanie w Formule 1. W sezonie 1968 roku Graham Hill zdobył tytuł mistrza świata Formuły 1 w Lotusie 49, lecz Jim Clark zginął w wyścigu Formuły 2. W sezonie 1970 roku austriacki kierowca Jochen Rindt prowadząc Lotusa 49 wygrał Grand Prix Monako 1970, co przyczyniło się do zdobycia przez niego zwycięstwa sezonu 1970.
    25 kwietnia 2022, 23:08 przez AwokadoOo (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Brands Hatch, 1968 rok – Graham Hill (Lotus 49)
Chris Amon (Ferrari 312)
Denny Hulme (McLaren M7A)
Jacky Ickx (Ferrari 312)
    Graham Hill (Lotus 49)
    Chris Amon (Ferrari 312)
    Denny Hulme (McLaren M7A)
    Jacky Ickx (Ferrari 312)
    Graham Model 07 – Jeszcze tego samochodu tutaj nie widziałam.
    Jeszcze tego samochodu tutaj nie widziałam.
    Motoryzacja jest piękna – Dziękuję za wysłuchanie mnie i wrzucanie coraz to ciekawszych aut. Dziś główną robiło mi się naprawdę wyśmienicie! Niemniej nadal będę prosił o jeszcze więcej marek egzotycznych i mało znanych!

Ale motoryzacja to nie tylko duży Fiat, mały Fiat, Polonez, BMW, Honda, Impreza, Audi, czy Golf. To także setki innych firm i samochodów. Niektóre nawet nie były na MK, a są ciekawe. Marki, czy modele wymienione powyżej wrzucane są ciągle, wskutek czego MK robi się bardzo monotematyczny. Gdy zbieram materiały na główną dochodzi do tego, ze całą podstronę ciągną się tylko BMW i Hondy. Żeby tylko jedną. Przez kilka stron tak mam. By troszkę rozruszać stronkę poniżej przedstawię listę firm samochodowych, firm tuningowych i bardziej znanych warsztatów) (nie wszystkich, chociaż niektóre już nie istnieją) i źródełko do pięknej strony o samochodach. Możecie się podpierać tymi dwoma wytycznymi i wrzucać naprawdę piękne i wyjątkowe samochody, pokazując całe piękno motoryzacji. 

Lista: 

Argentyna:
Anasagasti
Crespi
Hispano-Argentina
IAME
IKA

Australia:
Elfin
FPV
Holden

Austria:
Austro-Daimler
Austro-Fiat
Austro-Tatra
Denzel
Felber
KTM
Libelle
Lohner-Porsche
Magna Steyr
Möve
Puch
Steyr-Daimler-Puch

Belgia:
Auto-Mixte
Gillet
Nagant
Pieper

Brazylia:
Agrale
Lobini
TAC
Troller
Defunct
Gurgel
Puma

Kambodża:
Angkor


Kanada:
Bricklin
Derby
Studebaker
China


Chorwacja:
Crobus
DOK-ING
Rimac

Czechy:
Aero
Avia
Kaipan
Praga
Skoda
Tatra

Dania:
Zenvo

Francja:
Aérocarène
Aixam
Alpine
Bollore
Bugatti
Citroen
Exagon
Hommell
Ligier
Matra
Microcar
MDI
Peugeot
PGO
Renault
Venturi

Niemcy:
AC Schnitzer
Adler
AGA
Audi
AWZ
Barkas
Bitter
BMW
Borgward
Büssing
DKW
Glas
Goliath
Gumpert
Hansa
Heinkel
Horch
Lloyd
Maybach
MAN
Mansory
Mercedes-Benz
Multicar
NAG
Neoplan
NSU
Opel
Porsche
Robur
RUF
Simson
Trabant
Volkswagen
Wanderer
Wartburg
Wiesmann

Grecja:
Attica

Indie:
Ashok Leyland
Bajaj
Bharat
Chinkara
DC
Eicher
Escorts
Force
Hero
Hindustan
ICML
Mahindra
Maruti Suzuki
Premier
San
Swaraj
TAFE
Tata
TVS
GM
Honda
Nissan
Royal Enfield
Yamaha

Iran:
Bahman
Iran Khodro
Kish Khodro
MVM
Pars Khodro
SAIPA

Izrael:
AIL
Autocars
Plasan

Włochy:
Abarth
Alfa Romeo
Autobianchi
Cizeta
De Tomaso
DR Motor
Ferrari
Fiat
Intermeccanica
Lamborghini
Lancia
Maserati
Pagani
Siata
Vignale

Japonia:
Acura
Daihatsu
Datsun
Dome
Hino
Honda
Infiniti
Isuzu
Lexus
Mazda
Mitsubishi
Mitsuoka
Nissan
Scion
Subaru
Suzuki
Toyota
Yamaha

Malezja:
Bufori
Inokom
Naza
Perodua
Proton

Meksyk:
DINA
Italika
Mastretta
Tranvias-Cimex
Vuhl
Defunct
Ramirez
VAM

Monako:
Venturi

Holandia:
DAF
Donkervoort
HB
Spyker


Polska:
Arrinera
FSO
FSM
ZSD Nysa
FSC Star
Jelczańskie Zakłady Samochodowe
Solaris
Neoplan Polska

Rumunia:
Dacia
ROMAN
Defunct
ARO
Oltcit
Rocar
UTB

Rosja:
Avtoframos
GAZ
IZh
Lada
Marussia
Moskwicz
Russo-Balt
UAZ
Yo-Mobile
Zil
ZAZ

Serbia:
FAP
Ikarbus
IMT
Neobus
Zastava
Zoragy

Sri Lanka:
Micro:

Korea Południowa:
Daewoo
Hyundai
Kia
Proto
Samsung
SsangYong

Hiszpania:
Abadal
GTA
Irizar
SEAT
Tauro
Tramontana

Szwecja:
Esther
Koenigsegg
Jösse Car
Saab
Scania
Volvo

Szwajcaria:
Enzmann
Stealth
Sbarro

Tajlandia:
C-FEE
Cherdchai
Devs
Siam V.M.C.
Thai Rung

Turcja:
Anadol
BMC
Guleryuz Karoseri
Hattat
Karsan
Otokar
Otosan
Oyak-Renault
Temsa
Tofaş-Fiat
Turk Traktor

Wielka Brytania:
ABA
AC
Allard
Alvis
Armstrong Siddeley
Ascari
Aston Martin
Austin
Austin-Healey
Briggs automotive company
Bentley
Bristol
British Leyland
Caterham
Daimler
Elva
Ginetta
GKD
Gordon Keeble
Grinnall
Hillman
Humber
Jaguar
Jensen
Jowett
Lanchester
Land Rover
Lister
Lotus
Marcos
McLaren
MG
Mini
Morgan
Morris
Noble
Riley
Rolls Royce
Rover
Singer
Standard
Sunbeam
Triumph
Trojan
TVR
Vauxhall
Wolseley

USA:
Buick
Cadillac
Callaway
Chevrolet
Coda
Chrysler
DeLorean
Detroit Electric
Dodge
E-Z-GO
Falcon
Fisker
Ford
GEM
GMC
Hennessey
Iconic
International Harvester
Lucra
Jeep
Lincoln
Mosler
Navistar
Panoz
Ram
Rossion
Saleen
Tesla
Defunct

Manufaktury w USA:
Adams-Farwell
AMC
Apollo
Arrow
Auburn
Bates
Cord
Crosley
Davis
Duesenberg
Eagle
Edsel
Essex
Frazer
Geo
Graham-Paige
Hummer
Hupmobile
Jeffery
Kaiser
Kissel
Laforza
LaSalle
Locomobile
Marmon
Mercury
Nash
Oldsmobile
Overland
Packard
Pierce-Arrow
Plymouth
Pontiac
Rambler
Regal
REO
Saturn
Stanley
Sterling
Studebaker
Tucker
TH!NK
Willys

Uzbekistan:
GM Uzbekistan
JV MAN Auto – Uzbekistan
SamAvto

Ukraina:
WAZ
    Dziękuję za wysłuchanie mnie i wrzucanie coraz to ciekawszych aut. Dziś główną robiło mi się naprawdę wyśmienicie! Niemniej nadal będę prosił o jeszcze więcej marek egzotycznych i mało znanych!

    Ale motoryzacja to nie tylko duży Fiat, mały Fiat, Polonez, BMW, Honda, Impreza, Audi, czy Golf. To także setki innych firm i samochodów. Niektóre nawet nie były na MK, a są ciekawe. Marki, czy modele wymienione powyżej wrzucane są ciągle, wskutek czego MK robi się bardzo monotematyczny. Gdy zbieram materiały na główną dochodzi do tego, ze całą podstronę ciągną się tylko BMW i Hondy. Żeby tylko jedną. Przez kilka stron tak mam. By troszkę rozruszać stronkę poniżej przedstawię listę firm samochodowych, firm tuningowych i bardziej znanych warsztatów) (nie wszystkich, chociaż niektóre już nie istnieją) i źródełko do pięknej strony o samochodach. Możecie się podpierać tymi dwoma wytycznymi i wrzucać naprawdę piękne i wyjątkowe samochody, pokazując całe piękno motoryzacji.

    Lista:

    Argentyna:
    Anasagasti
    Crespi
    Hispano-Argentina
    IAME
    IKA

    Australia:
    Elfin
    FPV
    Holden

    Austria:
    Austro-Daimler
    Austro-Fiat
    Austro-Tatra
    Denzel
    Felber
    KTM
    Libelle
    Lohner-Porsche
    Magna Steyr
    Möve
    Puch
    Steyr-Daimler-Puch

    Belgia:
    Auto-Mixte
    Gillet
    Nagant
    Pieper

    Brazylia:
    Agrale
    Lobini
    TAC
    Troller
    Defunct
    Gurgel
    Puma

    Kambodża:
    Angkor


    Kanada:
    Bricklin
    Derby
    Studebaker
    China


    Chorwacja:
    Crobus
    DOK-ING
    Rimac

    Czechy:
    Aero
    Avia
    Kaipan
    Praga
    Skoda
    Tatra

    Dania:
    Zenvo

    Francja:
    Aérocarène
    Aixam
    Alpine
    Bollore
    Bugatti
    Citroen
    Exagon
    Hommell
    Ligier
    Matra
    Microcar
    MDI
    Peugeot
    PGO
    Renault
    Venturi

    Niemcy:
    AC Schnitzer
    Adler
    AGA
    Audi
    AWZ
    Barkas
    Bitter
    BMW
    Borgward
    Büssing
    DKW
    Glas
    Goliath
    Gumpert
    Hansa
    Heinkel
    Horch
    Lloyd
    Maybach
    MAN
    Mansory
    Mercedes-Benz
    Multicar
    NAG
    Neoplan
    NSU
    Opel
    Porsche
    Robur
    RUF
    Simson
    Trabant
    Volkswagen
    Wanderer
    Wartburg
    Wiesmann

    Grecja:
    Attica

    Indie:
    Ashok Leyland
    Bajaj
    Bharat
    Chinkara
    DC
    Eicher
    Escorts
    Force
    Hero
    Hindustan
    ICML
    Mahindra
    Maruti Suzuki
    Premier
    San
    Swaraj
    TAFE
    Tata
    TVS
    GM
    Honda
    Nissan
    Royal Enfield
    Yamaha

    Iran:
    Bahman
    Iran Khodro
    Kish Khodro
    MVM
    Pars Khodro
    SAIPA

    Izrael:
    AIL
    Autocars
    Plasan

    Włochy:
    Abarth
    Alfa Romeo
    Autobianchi
    Cizeta
    De Tomaso
    DR Motor
    Ferrari
    Fiat
    Intermeccanica
    Lamborghini
    Lancia
    Maserati
    Pagani
    Siata
    Vignale

    Japonia:
    Acura
    Daihatsu
    Datsun
    Dome
    Hino
    Honda
    Infiniti
    Isuzu
    Lexus
    Mazda
    Mitsubishi
    Mitsuoka
    Nissan
    Scion
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Yamaha

    Malezja:
    Bufori
    Inokom
    Naza
    Perodua
    Proton

    Meksyk:
    DINA
    Italika
    Mastretta
    Tranvias-Cimex
    Vuhl
    Defunct
    Ramirez
    VAM

    Monako:
    Venturi

    Holandia:
    DAF
    Donkervoort
    HB
    Spyker


    Polska:
    Arrinera
    FSO
    FSM
    ZSD Nysa
    FSC Star
    Jelczańskie Zakłady Samochodowe
    Solaris
    Neoplan Polska

    Rumunia:
    Dacia
    ROMAN
    Defunct
    ARO
    Oltcit
    Rocar
    UTB

    Rosja:
    Avtoframos
    GAZ
    IZh
    Lada
    Marussia
    Moskwicz
    Russo-Balt
    UAZ
    Yo-Mobile
    Zil
    ZAZ

    Serbia:
    FAP
    Ikarbus
    IMT
    Neobus
    Zastava
    Zoragy

    Sri Lanka:
    Micro:

    Korea Południowa:
    Daewoo
    Hyundai
    Kia
    Proto
    Samsung
    SsangYong

    Hiszpania:
    Abadal
    GTA
    Irizar
    SEAT
    Tauro
    Tramontana

    Szwecja:
    Esther
    Koenigsegg
    Jösse Car
    Saab
    Scania
    Volvo

    Szwajcaria:
    Enzmann
    Stealth
    Sbarro

    Tajlandia:
    C-FEE
    Cherdchai
    Devs
    Siam V.M.C.
    Thai Rung

    Turcja:
    Anadol
    BMC
    Guleryuz Karoseri
    Hattat
    Karsan
    Otokar
    Otosan
    Oyak-Renault
    Temsa
    Tofaş-Fiat
    Turk Traktor

    Wielka Brytania:
    ABA
    AC
    Allard
    Alvis
    Armstrong Siddeley
    Ascari
    Aston Martin
    Austin
    Austin-Healey
    Briggs automotive company
    Bentley
    Bristol
    British Leyland
    Caterham
    Daimler
    Elva
    Ginetta
    GKD
    Gordon Keeble
    Grinnall
    Hillman
    Humber
    Jaguar
    Jensen
    Jowett
    Lanchester
    Land Rover
    Lister
    Lotus
    Marcos
    McLaren
    MG
    Mini
    Morgan
    Morris
    Noble
    Riley
    Rolls Royce
    Rover
    Singer
    Standard
    Sunbeam
    Triumph
    Trojan
    TVR
    Vauxhall
    Wolseley

    USA:
    Buick
    Cadillac
    Callaway
    Chevrolet
    Coda
    Chrysler
    DeLorean
    Detroit Electric
    Dodge
    E-Z-GO
    Falcon
    Fisker
    Ford
    GEM
    GMC
    Hennessey
    Iconic
    International Harvester
    Lucra
    Jeep
    Lincoln
    Mosler
    Navistar
    Panoz
    Ram
    Rossion
    Saleen
    Tesla
    Defunct

    Manufaktury w USA:
    Adams-Farwell
    AMC
    Apollo
    Arrow
    Auburn
    Bates
    Cord
    Crosley
    Davis
    Duesenberg
    Eagle
    Edsel
    Essex
    Frazer
    Geo
    Graham-Paige
    Hummer
    Hupmobile
    Jeffery
    Kaiser
    Kissel
    Laforza
    LaSalle
    Locomobile
    Marmon
    Mercury
    Nash
    Oldsmobile
    Overland
    Packard
    Pierce-Arrow
    Plymouth
    Pontiac
    Rambler
    Regal
    REO
    Saturn
    Stanley
    Sterling
    Studebaker
    Tucker
    TH!NK
    Willys

    Uzbekistan:
    GM Uzbekistan
    JV MAN Auto – Uzbekistan
    SamAvto

    Ukraina:
    WAZ
    Historia marki Dodge – Historia marki Dodge
Firma Dodge, należąca od 1928 roku do koncernu Chrysler, została założona pod koniec XIX w. przez dwójkę braci - Johna i Horace\'a Dodge. Początkowo firma zajmowała się produkcją części i silników dla innych producentów, m.in. dla Forda, a od 1914 Dodge rozpoczął produkcję również i własnych pojazdów. Same początki firmy Dodge związane były jeszcze z produkcją rowerów i części do maszyn (firma Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory powstała w 1897 r.). Jednak już na przełomie XIX i XX wieku firma rozpoczęła produkcję wysokiej jakości łożysk (wynalazek Horacego Dodge\'a), której głównym odbiorcą była firma Oldsmobile. Ta współpraca nie trwała zbyt długo, gdyż już w 1902 r. bracia Dodge nawiązują współpracę z Henry Fordem (udzielają mu pożyczki i stają się nawet współwłaścicielami Ford Motor Comp.) i od tego zaczynają dostarczać większość części mechanicznych do modelu Ford T. W 1910 r. powstaje niedaleko Detroit fabryka Dodge\'e, w której na początku montowane są Fordy. Firma braci Dodge staje się największym na świecie producentem części do samochodów. Jednak relacje braci i Forda powoli się psują i w końcu Henry Ford odkupuje od nich udziały w swojej firmie.

W 1914 roku Dodge rozpoczyna produkcję własnego samochodu (już jako firma Dodge Brothers). Jest nim \"Old Betsy\". Już rok później roczna produkcja wynosi 45 tys. egzemplarzy. Powstaje też pierwszy lekki samochód ciężarowy. Bardzo dobrym krokiem dla rozwoju firmy staje się współpraca z armią amerykańską, zapoczątkowana w 1916 r. w wojnie w Meksyku. Od tego momentu Dodge dostarcza dla armii USA pojazdy ciężarowe. Po wojnie kontynuowana jest produkcja różnego rodzaju pojazdu użytkowych - ambulansów, dostawczych, pojazdów straży pożarnej, pickupów. W 1920 r. Dodge staje się drugim największym producentem samochodów w Stanach Zjednoczonych, a w 1925 roku przekracza liczbę miliona wyprodukowanych samochodów.

W 1920 roku umierają obaj bracia - w styczniu John, zaś w grudniu Horacy. Firmę przejęły po nich wdowy - Anna i Matylda - ale niezbyt dobrze szło im jej prowadzenie. Dlatego też w 1925 roku sprzedały ją nowojorskiemu konsorcjum bankowemu (Dillon, Read & Co.) za kwotę 146 mln dolarów. Jednak banki tylko przez trzy lata zarządzały firmą, by 31 lipca 1928 roku odsprzedać ją za 170 mln USD Chryslerowi. W ten sposób Chrysler dołączył do \"Wielkiej Trójki\" z Detroit.

W 1930 r. ponownie zmieniono nazwę. Tym razem z Dodge Brothers po prostu na Dodge. Towarzyszyło temu powstanie pierwszego, ośmiocylindrowego silnika firmy. Jeszcze w latach dwudziestych Dodge pojawia się w Europie, otwierając jako pierwszy amerykański producent samochodowy swoją fabrykę na Starym Kontynencie. W 1935 r. Dodge świętuje wyprodukowanie trzymilionowego auta, jednak już wówczas firma zyskuje uznanie jako producent różnego rodzaju pojazdów. Nabycie firmy Graham Brothers sprawia, że Dodge staje się jednym z liderów w produkcji lekkich i średnich pojazdów użytkowych.

Okres wojenny to oczywiście produkcja na potrzeby armii amerykańskiej. Wytwarzane są m.in. pojazdy ciężarowe, dostawcze, ale także elementy do różnego rodzaju sprzętu wojennego (czołgi, samoloty, statki), a nawet silniki do samolotów. W Chicago powstaje ogromna fabryka, w której powstają przede wszystkim silniki do samolotów bombowych. Bazując na pojazdach wojskowych, w 1946 r. powstaje Dodge Power Wagon, pickup z napędem na cztery koła, który wytwarzany był aż do 1969 r. i stał się prekursorem wielu bardziej współczesnych czteronapędowych pickupów (m.in. w 2005 r. pojawił się m.in. na rynku specjalny, uterenowiony Dodge Ram Power Wagon).

Ważnym wydarzeniem w historii Dodge\'a jest wprowadzenie silnika V8 Hemi. W 1953 r. można było zamawiać model Coronet w specjalnej wersji z tą jednostką. Dodge zaczyna zyskiwać miano najbardziej sportowej marki w koncernie Chrysler. Pojawiają się pierwsze sukcesy sportowe - w wyścigach NASCAR (11 zwycięstw w 1956 r.), Indianapolis, w sumie różne modele Dodge z silnikiem V8 ustanowiły 196 różnych rekordów prędkości na dnie jeziora Bonneville. Lata pięćdziesiąte to także zmiana image modeli Dodge\'a. Auta stają się dłuższe, szersze i niższe z dużymi panoramicznymi szybami z tyłu i przodu. Najlepszym przykładem takiego stylu jest Dodge Custom Royal. Ciekawym modelem jest również LaFemme, auto zaprojektowane specjalnie dla kobiet.

W 1961 r. pojawia się pierwszy w historii firmy kompaktowy model - Lancer. Jest on o ok. 300 kg lżejszy i o kilkanaście centymetrów krótszy od dotychczasowych modeli. Wkrótce na tej platformie powstają inne modele koncernu Chrysler, który opanowuje 40% tego segmentu w USA. W kolejnych latach pojawiają się takie kompaktowe Dodge jak Dart (1963-76), Swinger (70-76) oraz Demon (71-72).

W 1966 r. debiutuje jedna z ikon marki Dodge - model Charger, dając tym samym znak do rozpoczęcia ery tzw. \"muscle cars\". Poza Chargerem, w najmocniejszej wersji R/T, w sprzedaży pod koniec lat 60-tych i w pierwszych latach kolejnej dekady pojawiły się Coronet R/T, Super Bee oraz w 1970 r. Challenger. Czas \"muscle cars\" w pierwotnej formie skończył się wraz z kryzysem paliwowym w 1973 r. Wtedy też Dodge rozpoczyna sprzedaż małych samochodów - po nawiązaniu współpracy z Mitsubishi modelu Colt oraz własnego Omni, jednego z pierwszych amerykańskich modeli z napędem na przednią oś.

Niezwykle ważnymi modelami w ostatnich latach były Dodge Caravan, wyprodukowany w 1984 r., oraz Dodge Viper, którego premiera miała miejsce w 1989 r., sportowy model nawiązujący do czasów "muscle cars".
    Historia marki Dodge
    Firma Dodge, należąca od 1928 roku do koncernu Chrysler, została założona pod koniec XIX w. przez dwójkę braci - Johna i Horace\'a Dodge. Początkowo firma zajmowała się produkcją części i silników dla innych producentów, m.in. dla Forda, a od 1914 Dodge rozpoczął produkcję również i własnych pojazdów. Same początki firmy Dodge związane były jeszcze z produkcją rowerów i części do maszyn (firma Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory powstała w 1897 r.). Jednak już na przełomie XIX i XX wieku firma rozpoczęła produkcję wysokiej jakości łożysk (wynalazek Horacego Dodge\'a), której głównym odbiorcą była firma Oldsmobile. Ta współpraca nie trwała zbyt długo, gdyż już w 1902 r. bracia Dodge nawiązują współpracę z Henry Fordem (udzielają mu pożyczki i stają się nawet współwłaścicielami Ford Motor Comp.) i od tego zaczynają dostarczać większość części mechanicznych do modelu Ford T. W 1910 r. powstaje niedaleko Detroit fabryka Dodge\'e, w której na początku montowane są Fordy. Firma braci Dodge staje się największym na świecie producentem części do samochodów. Jednak relacje braci i Forda powoli się psują i w końcu Henry Ford odkupuje od nich udziały w swojej firmie.

    W 1914 roku Dodge rozpoczyna produkcję własnego samochodu (już jako firma Dodge Brothers). Jest nim \"Old Betsy\". Już rok później roczna produkcja wynosi 45 tys. egzemplarzy. Powstaje też pierwszy lekki samochód ciężarowy. Bardzo dobrym krokiem dla rozwoju firmy staje się współpraca z armią amerykańską, zapoczątkowana w 1916 r. w wojnie w Meksyku. Od tego momentu Dodge dostarcza dla armii USA pojazdy ciężarowe. Po wojnie kontynuowana jest produkcja różnego rodzaju pojazdu użytkowych - ambulansów, dostawczych, pojazdów straży pożarnej, pickupów. W 1920 r. Dodge staje się drugim największym producentem samochodów w Stanach Zjednoczonych, a w 1925 roku przekracza liczbę miliona wyprodukowanych samochodów.

    W 1920 roku umierają obaj bracia - w styczniu John, zaś w grudniu Horacy. Firmę przejęły po nich wdowy - Anna i Matylda - ale niezbyt dobrze szło im jej prowadzenie. Dlatego też w 1925 roku sprzedały ją nowojorskiemu konsorcjum bankowemu (Dillon, Read & Co.) za kwotę 146 mln dolarów. Jednak banki tylko przez trzy lata zarządzały firmą, by 31 lipca 1928 roku odsprzedać ją za 170 mln USD Chryslerowi. W ten sposób Chrysler dołączył do \"Wielkiej Trójki\" z Detroit.

    W 1930 r. ponownie zmieniono nazwę. Tym razem z Dodge Brothers po prostu na Dodge. Towarzyszyło temu powstanie pierwszego, ośmiocylindrowego silnika firmy. Jeszcze w latach dwudziestych Dodge pojawia się w Europie, otwierając jako pierwszy amerykański producent samochodowy swoją fabrykę na Starym Kontynencie. W 1935 r. Dodge świętuje wyprodukowanie trzymilionowego auta, jednak już wówczas firma zyskuje uznanie jako producent różnego rodzaju pojazdów. Nabycie firmy Graham Brothers sprawia, że Dodge staje się jednym z liderów w produkcji lekkich i średnich pojazdów użytkowych.

    Okres wojenny to oczywiście produkcja na potrzeby armii amerykańskiej. Wytwarzane są m.in. pojazdy ciężarowe, dostawcze, ale także elementy do różnego rodzaju sprzętu wojennego (czołgi, samoloty, statki), a nawet silniki do samolotów. W Chicago powstaje ogromna fabryka, w której powstają przede wszystkim silniki do samolotów bombowych. Bazując na pojazdach wojskowych, w 1946 r. powstaje Dodge Power Wagon, pickup z napędem na cztery koła, który wytwarzany był aż do 1969 r. i stał się prekursorem wielu bardziej współczesnych czteronapędowych pickupów (m.in. w 2005 r. pojawił się m.in. na rynku specjalny, uterenowiony Dodge Ram Power Wagon).

    Ważnym wydarzeniem w historii Dodge\'a jest wprowadzenie silnika V8 Hemi. W 1953 r. można było zamawiać model Coronet w specjalnej wersji z tą jednostką. Dodge zaczyna zyskiwać miano najbardziej sportowej marki w koncernie Chrysler. Pojawiają się pierwsze sukcesy sportowe - w wyścigach NASCAR (11 zwycięstw w 1956 r.), Indianapolis, w sumie różne modele Dodge z silnikiem V8 ustanowiły 196 różnych rekordów prędkości na dnie jeziora Bonneville. Lata pięćdziesiąte to także zmiana image modeli Dodge\'a. Auta stają się dłuższe, szersze i niższe z dużymi panoramicznymi szybami z tyłu i przodu. Najlepszym przykładem takiego stylu jest Dodge Custom Royal. Ciekawym modelem jest również LaFemme, auto zaprojektowane specjalnie dla kobiet.

    W 1961 r. pojawia się pierwszy w historii firmy kompaktowy model - Lancer. Jest on o ok. 300 kg lżejszy i o kilkanaście centymetrów krótszy od dotychczasowych modeli. Wkrótce na tej platformie powstają inne modele koncernu Chrysler, który opanowuje 40% tego segmentu w USA. W kolejnych latach pojawiają się takie kompaktowe Dodge jak Dart (1963-76), Swinger (70-76) oraz Demon (71-72).

    W 1966 r. debiutuje jedna z ikon marki Dodge - model Charger, dając tym samym znak do rozpoczęcia ery tzw. \"muscle cars\". Poza Chargerem, w najmocniejszej wersji R/T, w sprzedaży pod koniec lat 60-tych i w pierwszych latach kolejnej dekady pojawiły się Coronet R/T, Super Bee oraz w 1970 r. Challenger. Czas \"muscle cars\" w pierwotnej formie skończył się wraz z kryzysem paliwowym w 1973 r. Wtedy też Dodge rozpoczyna sprzedaż małych samochodów - po nawiązaniu współpracy z Mitsubishi modelu Colt oraz własnego Omni, jednego z pierwszych amerykańskich modeli z napędem na przednią oś.

    Niezwykle ważnymi modelami w ostatnich latach były Dodge Caravan, wyprodukowany w 1984 r., oraz Dodge Viper, którego premiera miała miejsce w 1989 r., sportowy model nawiązujący do czasów "muscle cars".
    19 stycznia 2014, 9:50 przez AwesomeMuscule (PW) | Do ulubionych | Skomentuj
    Bez GoPro dawali sobie też rade
    10 marca 2013, 13:58 przez Folley96 (PW) | Do ulubionych | Skomentuj