Szukaj
Znalazłem 134 takie materiały
Obecnie silniki Diesla są popularne, ciche, mocne i oszczędne. Pod koniec lat siedemdziesiątych i w latach osiemdziesiątych sprawa nie była jednak taka oczywista. Czemu zatem Bawarczycy zdecydowali się wdrożyć prace nad ropniakiem? Winny był kryzys paliwowy. Założeniem dla inżynierów BMW było stworzenie jednostki, które zaoferuje nie tylko niskie spalanie, ale również okaże się stosunkowo mocna i w miarę cicha. Wynikiem prac stał się 2,4-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 115 KM. Moment obrotowy sięgał 210 Nm.
Najszybszy diesel w roku 1983? BMW 524td!
Model 524 td (E28) trafił na rynek w roku 1983 i z miejsca został okrzyknięty najszybszym autem z silnikiem diesla na świecie. Tytuł zawdzięczał przyspieszeniu do pierwszej setki w 12,9 sekundy oraz prędkości maksymalnej wynoszącej 180 km/h. Co ważniejsze, motor zadowalał się średnio 7,1 litra ropy. Współczesnych automobilistów osiągi klasycznej "Piątki" mogą jedynie śmieszyć. W tamtym czasie robiły jednak wrażenie!
Diesle na dobre zadomowiły się w ofercie BMW. Świetnym dowodem jest chociażby model M550d. 3-litrowy, potrójnie doładowany ropniak dysponuje mocą 381 KM i momentem obrotowym na poziomie 730 Nm. Ogromna siła rozpędza Serię 5 do setki w 4,7 sekundy. M550d jest nieznacznie wolniejszy od BMW M5, a jednocześnie spala dwukrotnie mniej paliwa w cyklu miejskim!
Mówi się, że powstały jedynie dwa egzemplarze modelu. Jeden z nich znajduje się obecnie w prywatnych rękach, a o drugim słuch zaginął. Mówi się, że wywieziono go za wschodnią granicę, ale tej wiadomości nie można potwierdzić.
Model: MR16T
Producent: Wytwórnia sprzętu Komunikacyjnego
Lata produkcji: 1972-1977
Ilosc egzemplarzy: ~500
Historia powstania:
Dane wg prospektu fabtycznego:
Motocykl MR16T klasy 250ccm jest pojazdem sportowym, przystosowanym do startów w rajdach obserwowanych.
Posiada szereg oryginalnych rozwiązań technicznych oraz specjalny silnik o obniżonych obrotach i zwiększonym momencie obrotowym.
Sprawdzona w wielu rajdach geometria podwozia, czyni z tego motocykla pojazd, dla którego nie ma trudnych odcinków, czy złej drogi.
Mała masa pojazdu, przy elastycznym silniku, ułatwia posługiwanie się nim w najcięższych warunkach terenowych.
Dane techniczne:
Silnik:
Dwusuwowy o pojemności 250 ccm typu W3T - wersja silnika W2 o zwiększonym momencie obrotowym Masa silnika 28,5kg, moc 13,5 kM przy 4000 obr/min. Silnik opracowany na bazie silnika Wiatr 175ccm. Wzrost pojemności skokowej uzyskano przez wiekszenie skoku tłoka i jego średnicy (zastosowano tłok z węgierskiej Panonii). W późniejszych wersjach stosowano silniki 175 ccm typu W2BxS przystosowane do celów sportowych (zmiana osprzętu elektrycznego i przełożeń)
Gaznik:
Sprzeglo:
wielotarczowe mokre
Skrzynia biegów:
czterobiegowa ze zmienionymi przełożeniami w stosunku do silnika W2
Naped:
Nieosłoniętym łańcuchem
Podwozie:
rama rurowa zamknięta wykonanana z ulepszanych rur ze stali stopowej. Rurowy wahacz łożyskowany tocznie służący również jako zbiornik oleju do smarowania łańcucha. Zawieszenie przednie teleskopowe o skoku 165 mm (importowany widelec Ceriani), tylne o skoku 90 mm. W modelu późniejszym rama podwójna z rur stopowych, wahacz łożyskowany ślizgowo cienkościennych
Kola:
przednie 3,00-21' Trial, tylne 4,00-18' Trial
Hamulce:
Bebnowe sterowane mechanicznie. Bebny ze stopu lekkiego-elektronu, zebrowane, z wtopiona żeliwna wkladka. W późniejszych modelach seryjne bębny WSK
Instalacja elektryczna:
Zapłon iskrownikowy
Pojemnosci:
Zbiornik paliwa 7 l
Cieżar:
Cieżar własny 90 kg, ciężar max 210 kg
Zużycie paliwa:
5l/100 km w terenie
Szybkość maksymalna 90 km/h w terenie,
Stosowane barwy nadwozia: czerwono- czarna
Maszyna została zbudowana na bazie seryjnej kosiarki japońskiego producenta, w której silnik wymieniono na taki używany na co dzień w motocyklach. Wymieniono także zawieszenie, koła i opony (te zapożyczono z quada), a podwozie stalowe zastąpiono wykonanym z włókna węglowego.
Wyrzucono z niej także standardowe ostrze tnące - zbyt trudne było podłączenie go do nowego silnika - a zastąpiono je dwiema stalowymi linkami obracającymi się z prędkością 4 tysięcy obrotów na minutę (zasilane są przez osobne silniki elektryczne).
Turbo-kosiarkę w pełnej krasie powinniśmy zobaczyć już niedługo, bo Top Gear wyznaczył końcowy termin prac na 17 czerwca. Niestety ekipa programu nie będzie mogła wziąć udziału w oficjalnych zawodach w nowej maszynie - według federacji British Lawn Mower Racing Association zostało w niej wprowadzone zbyt wiele zmian."