Pat Doran, legenda rallycrossu i zawodnik Grupy B
Patrick Doran (urodzony 05 czerwca 1959) to brytyjski kierowca Rallycross pochodzenia irlandzkiego, mieszka w Thorverton, Devon. Jego najstarszy syn, Liam Doran, też został kierowcą Rallycross.
Doran, czasami nazywany „Plastic Paddy”, były czterokrotny brytyjski Rallycross Champion . Doran był także wicemistrzem w Mistrzostwach Europy Rallycross w 1992 roku, za Will Gollop , również z Wielkiej Brytanii. Również ścigał się samochodem Ford RS200 w Climb Pikes Peak Hill.
Pat Doran w Fordzie
Ford RS200 EVO 2 rozbity w Goodwood
Ford RS200 EVO 2 z potężnym dorobkiem historycznym mocno oberwał w trakcie przejazdu na torze w Goodwood. Trasa przejazdu liczy zaledwie 1,86 km. Za kierownicą siedział sam Pat, który nie zdołał opanować Forda.
Pat Doran Pikes Peak
Ford RS200
Ford RS200 - sportowy samochód wyposażony w napęd na cztery koła produkowany przez firmę Ford w latach 1984-1986. Drogowa wersja RS200 powstała w oparciu o samochód rajdowy wystawiany przez Forda w Grupie B. Przepisy FIA wymagały, by powstało co najmniej 200 egzemplarzy wersji drogowej.
Ford RS200 - Historia
Po wprowadzeniu modelu MKIII Escort w 1980, Ford Motorsport podjął się rozwoju tylnonapędowego samochodu z turbodoładowanym silnikiem, który mógłby startować w rajdach Grupy B, opracowywany pojazd otrzymał nazwę Escort RS 1700T. Projekt został zarzucony jednak w roku 1983. Ford postanowił jednak zbudować nowy pojazd, który mógłby odnieść sukces w Grupie B. Zdecydowano, że w nowym samochodzie bezwzględnie należy zamontować napęd na cztery koła, co pomoże nawiązać walkę z dominującymi w grupie modelami Peugeota i Audi.
Ford RS200 - Historia
Nowy samochód odznaczał się wyjątkowymi rozwiązaniami technicznymi: nadwozie z plastiku oraz włókien szklanych opracowane przez Ghię, centralnie montowany silnik oraz napęd przenoszony na cztery koła. Samochody składane były przez mającą doświadczenie w produkcji nadwozi z włókien szklanych firmę Reliant. W celu poprawy rozkładu masy skrzynię biegów zamontowano z przodu samochodu, z tego powodu moc przenoszona była najpierw na koła przednie, później na koła tylne, co wymagało zastosowania złożonego zespołu przeniesienia napędu. Podwozie powstało przy pomocy Tonyego Southgate'a oraz Johna Wheelera, którzy mieli styczność z projektowaniem samochodów w Formule 1. Zawieszenie o dwóch wahaczach poprzecznych z podwójnymi amortyzatorami przy każdym kole wpływało pozytywnie na właściwości jezdne. W RS200 zastosowano elementy z innych modeli Forda - przednia szyba oraz tylne lampy zostały zapożyczone z wczesnej wersji Sierry, boczne szyby zaś były pomniejszoną wersją tych stosowanych w modelu Sierra.
Komentarze