Citroen BX to dość ciekawa konstrukcja, produkowana w latach 1982-1994. Przybliżę Wam, co powstało w połączeniu kunsztu Bertone, z typowymi jak na tamte lata, rozwiązaniami Citroena.
Początkowo miałem się skupić wyłącznie na wersji GTi, jednak jest tyle ciekawych wariacji na temat tego modelu, że spróbuję coś powiedzieć o każdej z nich.
Pierwsze co może rzucać się w oczy, to hydropneumatyka, znana już z poprzednich modeli Citroena, zaczynając od starego DS. Tylne drzwi i maska silnika zostały wykonane z wtryskiwanych kompozytów poliestrowo-szklanych. Citroën BX to jedno z niewielu aut koncernu PSA o modułowej konstrukcji. To pozwoliło znacząco obniżyć koszt produkcji, dzięki czemu Citroen mógł zaszaleć z wyposażeniem.
Jedną z ciekawych opcji była wersja Digit. Jak sama nazwa wskazuje, zamiast tradycyjnych wskazówek, przed oczami kierowcy widniał wyświetlacz. Ta wersja powstała w ilości 5000 sztuk.
Deska rozdzielcza nie posiadała tradycyjnych przełączników, światła, kierunkowskazy i wycieraczki uruchamiane były przełącznikami zespolonymi z deską rozdzielczą. W pierwszej generacji, zastosowano nietypowy "bębenkowy" prędkościomierz, w którym prędkość pokazywana była na obracającym się bębnie z cyframi. Druga generacja obyła się bez tego bajeru i doczekała się standardowych wskaźników, zachowano za to typową dla Citroena jednoramienną kierownicę.
Może teraz coś o silnikach, skupię się tylko na niektórych z wersji specjalnych. Ciekawym silnikiem może być ten z wersji GTi, powstało 2 typy tych silników, 16 i 8 zaworowy.
Pierwszy z wymienionych czyli 1.9 16V, dysponował mocą 160KM i 177Nm, co pozwoliło rozpędzić się do 100 w 7.6 sekundy i osiągnąć Vmax rzędu 217km/h. Wersja 8 zaworowa miała relatywnie niższe osiągi, 127KM, 175NM, 9.8 sekund od 100 i Vmax 198km/h. Widać różnicę. Wersja GTi dostała również napęd na 4 koła
Kolejną ciekawą wersją silnikową był model 4TC. Była to chyba najbardziej sportowa wersja BX'a, stworzona z myślą o starcie Citroena w rajdach (była to wersja homologacyjna). Silnik jaki w niej zagościł, miał pojemność 2.1 litra i powstały dwa warianty o różnych mocach. 200 sztuk 200 konnych oraz 20 sztuk o mocy 360 koni. Ta wersja również miała napęd na 4 koła.
Komentarze